Rendhagyó Glenmorangie whisky-kóstolón jártunk a francia luxusmárka konglomerátum, az LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) magyarországi disztributora, a Fine Brands Company jóvoltából. Persze az online-térben, hiszen másképp ma nem lehet. A jóféle whisky-ket azonban szerencsére élőben kóstoltuk, és közben tudtuk meg a következőket.
Először a zsiráfról
A Glenmorangie whisky-k alapítója William Matheson volt, aki 1843-ban feleségével, Anne-nel alapította az örökké szeles, skóciai felvidéki otthonukhoz közeli lepárlót. Egy sörfőzdét vásárolt meg, azt alakították át whisky lepárlóvá. Vízről, jóféle gabonáról, élesztőről, a lepárlás titkairól tudunk még meg egyetmást, miközben egy 10 éves Glenmorangie-t kóstolunk. Eddig amúgy azt hittem, hogy nem szeretem a whiskyt, és most rá kell döbbennem, mennyire tévúton jártam. Mert a whisky-ben (a jó whisky-ben) az a tökély, hogy szinte nem is kell kortyolni, mert hihetetlen gazdag és megnyugtató már az illatvilága is. Ez a 10 éves skót speciel citrusos, vaníliás, mentás illatokat rejt, tényleg csodás.
És akkor jön közben a zsiráf-sztori is. Kiderül, azért lett Mathesonéknak a zsiráf az "arcuk", mert Skócia-szerte (elhihetjük, van elég) a whisky-lepárlók közül az övéknek volt - és mind a mai napig így is van - a legmagasabb nyakuk a lepárló-üstjeiknek: akkora, mint egy felnőtt zsiráf mérete, azaz 5,4 méter magas, Így a lepárlókat magában foglaló helyiségük magassága is igencsak tekintélyes. És a zsiráf-hasonlatot tiszteletben tartva a mai tulajdonosok, az LVMH arra is ügyel, hogy anyagilag támogatják, tekintélyes összegek küldésével óvják a veszélyeztett fajnak számító afrikai zsiráfokat, hiszen szorosan együttműködnek a Giraffe Conservation Foundation jótékonysági szervezettel.
A nyugalom völgyéről
William Matheson nevezte el imádott lepárlóját különben a “nyugalom völgyének”, ugyanis a Glenmorangie gall nyelvjárás szerint pont ezt jelenti. Dr. Bill Lumsden, a márka többszörös Masterdistiller of the Year díjas lepárlómestere pedig mindehhez hozzátette egyszer: “Egyszerűen finom, semmi mást nem szükséges tudnod róla.” És ez a megállapítás szállóigévé vált azóta.
Még egy kis jótékonykodásról, és persze a divat sem maradhat ki
Már a 12 éves Glenmorangie kerül az öblös alsó részű, felfelé kicsit szűkülő, igazi whisky-s poharakba, amikor az is kiderül, nemcsak zsiráf-témában jótékonykodik a Moët Hennessy márkák hivatalos magyarországi disztribútora, a márkát 2004-ben megvásárló Moët Hennessy. Amely, többek között, a Moët&Chandon, Dom Pérignon és a Hennessy tulajdonosa is. Hiszen a pandémia okozta helyzetben elindították el a nehéz helyzetbe került bárokat és éttermeket támogató Nyissunk Együtt projektet, amelynek keretben a húsz legjobb magyar koktélbár és étterem történetét bemutató, valamint receptjeiket tartalmazó egyedi koktélmagazint terjeszt a cég. A magazin értékesítéséből befolyt teljes bevétel közvetlenül az azt értékesítő koktélbárokat és éttermeket támogatja, a magazin díja pedig az újranyitást követően fogyasztható le a válogatásban szereplő egységek valamelyikében.
A Glenmorangie, derül ki, nagy utat járt be időközben a világban. William Matheson halála után ugyanis az özvegye vezette a lepárlót, méghozzá olyannyira sikeresen, hogy a Glenmoragie volt az első olyan skót whisky, amit Nagy-Britannia szerte fogyasztottak, és amit az USA-ba is exportáltak. E whisyky-k megszületésük pillanatától kezdve ugyanott készülnek. A Men of Tain néven ismert, mesteremberekből álló csapat tartja folyamatos megfigyelés alatt az üstöket, és apáról fiúra hagyományozzák az elhivatottságukat, hozzáértésüket. Kiderül közben az is, nekünk, magyaroknak is közünk van ehhez a világhíres whiskyhez: ugyanis tokaji hordóban érlelődnek nem egyszer.
A márka legújabb kampányáért pedig Miles Aldridge, korunk vezető fotográfusa felel, aki élénk színű képeiről ismert, amelyekben mindig a divatot és a filmes világítást kombinálja. És ahonnét persze ezúttal a zsiráfok sem maradhatnak ki.
Forrás: Glenmorangie