A KSH adatai szerint 2017-ben Magyarországon összesen 51 740 vendéglátóhelyet regisztráltak, ami 214-el volt kevesebb az előző évhez képest. Ennek közel fele étterem és büfé, cukrászdákból viszont kevesebb, mint négyezret találhatunk. Második helyen az alkoholos italokat árusító zenés szórakozóhelyek állnak, számban jóval mögöttük lemaradva pedig a közétkeztetést, munkahelyi és rendezvényi étkeztetést végző vendéglátóhelyek, amelyek jórésze Közép-Magyarországra, illetve Budapestre és környékére összpontosulnak.
A vendéglátóhelyek forgalma erős szezonalitást mutat. Az eddigi felmérések alapján minden évben januártól augusztusig folyamatosan növekszik, július és augusztus a csúcsidőszak, majd az utolsó negyedévben, november kivételével – amely a legalacsonyabb ebben az időszakban – körülbelül azonos szinten stagnál. 2018 első negyedévének adatai alapján a vendéglátósok forgalmának legjelentősebb részét, majdnem 75%-át az ételekből származó bevétel tette ki, ezt követik az alkoholmentes, utána pedig az alkoholos italok. A maradék, alig több mint 5%-ot a kávéfogyasztás és az egyéb termékek adták. Idén júniusra az eladási forgalom majdnem 10 százalékot emelkedett az elmúlt évhez képest.
A hazai vendéglátó szektor stratégiai partnereként a METRO szakértői rendszeresen végeznek felméréseket az alapanyag-trendekről is. Már év elején látható volt, hogy ez az év a tudatos táplálkozásról és az alternatív hozzávalókról fog szólni. Az egészségtudatos étkezés fontos részét képezi a fogyasztói magatartásnak, előtérbe kerültek a csökkentett cukortartalmú desszertek, egyre népszerűbbek a „mentes” ételek, a vegán vagy paleo diéták. A hazai trendek egyébként összecsengenek a nemzetköziekkel is. Az amerikai vendéglátás egyik legbefolyásosabb szervezete, a National Restaurant Association közel 700 séfet kérdezett meg az idei divatos gasztroirányzatokról. A megkérdezettek 74%-a úgy vélte, hogy a házi készítésű termékek és az éttermi kertek uralkodó trendekké válnak, 69% pedig a természetes alapanyagokra esküdött. Hasonlóan sokan említették még a zöldség-centrikus konyha felemelkedését, vagy éppen a fenntarthatóság előtérbe kerülését is.
A METRO kiemelten fontosnak tartja a magánvállalkozások, ezen belül is a hazai vendéglátóhelyek támogatását, és ennek érdekében nem csak minőségi alapanyagokat és professzionális konyhai eszközöket kínál számukra, hanem több olyan szolgáltatást is, amelyekkel segítheti működésüket. Ez a célja az október 9-14-ig tartó METRO Gasztronapoknak is, amivel a hazai vendéglátás sokszínűségére, gazdag kínálatára szeretnék ráirányítani a figyelmet a magánvállalkozások nemzetközi ünnepe alkalmából. Az erre létrehozott felületen a gasztronapokra regisztrált éttermek között bárki megtalálhatja a kedvére valót, a gourmet fogásoktól egészen a kockás abroszos kisvendéglők ajánlatáig.
Forrás: Vendég & Hotel