Az emberek egyre kevésbé keresik az exkluzív, drága élményéttermeket és sokkal inkább a cukrászdák felé fordulnak. A hagyományos kockás abroszos vendéglők is tartják a népszerűségüket, de a food courtok és a luxuséttermek sereghajtók lettek. Vagyis: a magyar ember szereti a megszokott, barátságos helyeket – és persze az édességeket!
Fotó: Eventrend Group
Hol eszünk a legszívesebben?
A kutatás alapján a cukrászdák lettek a legnépszerűbb vendéglátóhelyek, ahol a látogatók több mint fele legalább alkalmanként megfordul. A hagyományos családias vendéglők és a gyorséttermek is stabilan tartják magukat a listán. Az elegáns fehérabroszos éttermek és a modern bisztrók már kevésbé vonzzák a vendégeket, a fine dining helyek pedig a lista legvégén állnak.
A magyarok többsége a megszokott ízekre és a barátságos, könnyed vendéglátásra esküszik. Az emberek szeretik azokat a helyeket, ahol otthonosan érzik magukat és ahova akár egy spontán ötlettől vezérelve is beugorhatnak egy sütire vagy egy kávéra.
Mi a helyzet az értékelésekkel?
Hiába élünk az online vélemények korszakában, a magyar vendégek nem különösebben szeretnek értékeléseket írni. A kutatás szerint 58 százalék soha nem ad visszajelzést egy vendéglátóhelyről és mindössze 9 százalék mondja, hogy mindig értékel. Az emberek inkább hallgatnak a baráti ajánlásokra vagy a személyes benyomásaikra, mint az online véleményekre.
Mentes ételek: csak trend vagy valós igény?
Egyre többen keresik a glutén- és laktózmentes opciókat, de még mindig nem ez a fő szempont a helyválasztásnál. A válaszadók többsége továbbra is a hagyományos ételeket részesíti előnyben, de már minden hetedik vendég kifejezetten figyeli, hogy a kínálatban szerepelnek-e „mentes” fogások. A vegán étrend iránt is növekvő érdeklődés mutatkozik, de még messze nem annyira elterjedt, hogy alapvetően meghatározza a vendéglátóhelyek kínálatát.
Fotó: Eventrend Group
Fotók az étlapon? A vendégek imádják!
Sok étteremtulajdonos ódzkodik az étlapra tett ételfotóktól, de a kutatásból kiderült, hogy a vendégek kétharmada szereti, ha vizuálisan is látja, mit rendelhet. Bár egyesek szerint a képek olykor csalókák lehetnek, az étlapfotók mégis megkönnyítik a választást. Szóval, ha egy vendéglátós még mindig kételkedik abban, hogy érdemes-e képeket tenni az étlapra, a válasz egyértelmű: igen!
Hol tájékozódunk az éttermekről?
A legtöbben a Google-t használják, amikor új vendéglátóhelyet keresnek – valószínűleg elsősorban a Google Maps étteremkereső funkcióját böngészik. Az online értékelések ugyanakkor sokak számára nem elsődlegesek, inkább az elérhetőség, az árak és a kínálat befolyásolja a döntéseket.
A kutatás konklúziója: a magyarok a hagyományos vendéglátás hívei. Nem a modern dizájn vagy a fine dining csúcsgasztronómiája vonzza a többséget, hanem a jól bevált, otthonos helyek. A cukrászdák lettek a legnagyobb kedvencek, az internetes értékelésekre nem sokan adnak, viszont a mentes ételek egyre inkább teret nyernek.
Fotó: Eventrend Group
A kutatásról:
Fontos alapinformáció az elemzés értékelésénél, hogy a kérdőívben csakis azok válaszai jelennek meg, akik évente legalább 1-2 alkalommal eljutnak vendéglátóhelyekre. Ebbe a körbe a legjobb szakértői becslések szerint is a felnőtt magyarok több mint 80 százaléka tartozik, ezért a vendéglátással kapcsolatos döntési mechanizmus kérdésköre elsősorban rajtuk merhető le. A vendéglátóegység a felmérésben nem csak éttermeket jelöl, hanem például cukrászdát, kávézót, bármi olyan egységet, ahol a vendég ételt, édességet, italt vásárolhat szolgáltatásként, de az nem bolt. A felmérés 2024 őszén készült.