Leáldozóban a fine dining népszerűsége, feljövőben a cukrászdák rangja

A felmérés azt is megállapítja: nem szeretünk neten értékelni, a mentes ételek egyre inkább teret nyernek, a hagyományos helyek még mindig a legvonzóbbak közé tartoznak – de a magyar ember bizony leginkább édesszájú.

Az emberek egyre kevésbé keresik az exkluzív, drága élményéttermeket és sokkal inkább a cukrászdák felé fordulnak. A hagyományos kockás abroszos vendéglők is tartják a népszerűségüket, de a food courtok és a luxuséttermek sereghajtók lettek. Vagyis: a magyar ember szereti a megszokott, barátságos helyeket – és persze az édességeket!


Fotó: Eventrend Group

Hol eszünk a legszívesebben?

A kutatás alapján a cukrászdák lettek a legnépszerűbb vendéglátóhelyek, ahol a látogatók több mint fele legalább alkalmanként megfordul. A hagyományos családias vendéglők és a gyorséttermek is stabilan tartják magukat a listán. Az elegáns fehérabroszos éttermek és a modern bisztrók már kevésbé vonzzák a vendégeket, a fine dining helyek pedig a lista legvégén állnak.

A magyarok többsége a megszokott ízekre és a barátságos, könnyed vendéglátásra esküszik. Az emberek szeretik azokat a helyeket, ahol otthonosan érzik magukat és ahova akár egy spontán ötlettől vezérelve is beugorhatnak egy sütire vagy egy kávéra.

Mi a helyzet az értékelésekkel?

Hiába élünk az online vélemények korszakában, a magyar vendégek nem különösebben szeretnek értékeléseket írni. A kutatás szerint 58 százalék soha nem ad visszajelzést egy vendéglátóhelyről és mindössze 9 százalék mondja, hogy mindig értékel. Az emberek inkább hallgatnak a baráti ajánlásokra vagy a személyes benyomásaikra, mint az online véleményekre.

Mentes ételek: csak trend vagy valós igény?

Egyre többen keresik a glutén- és laktózmentes opciókat, de még mindig nem ez a fő szempont a helyválasztásnál. A válaszadók többsége továbbra is a hagyományos ételeket részesíti előnyben, de már minden hetedik vendég kifejezetten figyeli, hogy a kínálatban szerepelnek-e „mentes” fogások. A vegán étrend iránt is növekvő érdeklődés mutatkozik, de még messze nem annyira elterjedt, hogy alapvetően meghatározza a vendéglátóhelyek kínálatát.


Fotó: Eventrend Group

Fotók az étlapon? A vendégek imádják!

Sok étteremtulajdonos ódzkodik az étlapra tett ételfotóktól, de a kutatásból kiderült, hogy a vendégek kétharmada szereti, ha vizuálisan is látja, mit rendelhet. Bár egyesek szerint a képek olykor csalókák lehetnek, az étlapfotók mégis megkönnyítik a választást. Szóval, ha egy vendéglátós még mindig kételkedik abban, hogy érdemes-e képeket tenni az étlapra, a válasz egyértelmű: igen!

Hol tájékozódunk az éttermekről?

A legtöbben a Google-t használják, amikor új vendéglátóhelyet keresnek – valószínűleg elsősorban a Google Maps étteremkereső funkcióját böngészik. Az online értékelések ugyanakkor sokak számára nem elsődlegesek, inkább az elérhetőség, az árak és a kínálat befolyásolja a döntéseket.

A kutatás konklúziója: a magyarok a hagyományos vendéglátás hívei. Nem a modern dizájn vagy a fine dining csúcsgasztronómiája vonzza a többséget, hanem a jól bevált, otthonos helyek. A cukrászdák lettek a legnagyobb kedvencek, az internetes értékelésekre nem sokan adnak, viszont a mentes ételek egyre inkább teret nyernek.


Fotó: Eventrend Group

A kutatásról:

Fontos alapinformáció az elemzés értékelésénél, hogy a kérdőívben csakis azok válaszai jelennek meg, akik évente legalább 1-2 alkalommal eljutnak vendéglátóhelyekre. Ebbe a körbe a legjobb szakértői becslések szerint is a felnőtt magyarok több mint 80 százaléka tartozik, ezért a vendéglátással kapcsolatos döntési mechanizmus kérdésköre elsősorban rajtuk merhető le. A vendéglátóegység a felmérésben nem csak éttermeket jelöl, hanem például cukrászdát, kávézót, bármi olyan egységet, ahol a vendég ételt, édességet, italt vásárolhat szolgáltatásként, de az nem bolt. A felmérés 2024 őszén készült.


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.