Lebomló csomagolásban a gyümölcsök egyes brit üzletekben

Több tucat brit üzletben indult tesztprogram keretében növényi alapú, ehető bevonat a termékekre, hogy tovább elálljanak és könnyebben lehessen szállítani őket. A Tesco szerint a megoldás segíthet az élelmiszerpazarlás elleni küzdelemben: a vállalat adatai szerint évente 400 ezer tonna gyümölcsöt dobnak ki háztartási élelmiszer-hulladékként, és 720 ezer egész narancs köt ki a kukában naponta.

Újít a termékek csomagolásán a Tesco: a boltlánc 80 egyesült királyságbeli üzletében teszteli az Apeel nevű, egy növényi alapú, ehető védőbevonatot a friss termékeknél, hogy lássák, milyen hatással van az új csomagolás a termékek, köztük a narancs és a citrom eltarthatóságára a Packaging Europe szakportál cikke szerint, szemlézi a Napi.hu.

Ehető héjat kaphatnak a zöldségek

Az Apeel nevű cég csomagolóanyaga a gyümölcsök és zöldségek héjában, húsában, magjában található lipidekből és glicerolipidekből származik, amelyek vékony, ehető "héjat" hoznak létre a termék külsején. Ez a külső héj pedig lassítja a vízveszteséget és az oxidációt, amelyek főszerepet játszanak abban, hogy megromlanak, rosszabbul néznek ki egy idő után a termékek. Az Apeel szerint ez a héj optimális mikroklímát hoz létre minden gyümölcsben vagy zöldségben, megőrzi a minőséget, meghosszabbítja az eltarthatóságot és segít a termékek szállíthatóságában.

A Tesco először 80 üzletben teszteli az Apeelt, és a vásárlók többek között narancsokon és citromokon találkozhatnak az ehető bevonattal. A Tesco szerint az Apeel bevonata segítheti a vállalatot az élelmiszerpazarlás elleni küzdelemben: a vállalat adatai szerint évente 400 ezer tonna gyümölcsöt dobnak ki háztartási élelmiszer-hulladékként, és 720 ezer egész narancs köt ki a kukában naponta.

Csomagolni vagy nem csomagolni?

A Packaging Europe idéz egy friss jelentést, amely szerint a műanyag csomagolás növelheti az élelmiszerpazarlást egyes friss termékek esetében, és azt javasolja a boltláncoknak, hogy távolítsák a minőségmegőrzésre vonatkozó dátumokat ezeknél a termékeknél és biztosítsanak több lehetőséget a lédig - azaz ömlesztett - termékek vásárlására.

Más kutatások, így a svájci Empa kutatócsoport jelentése, szerint azonban a műanyag csomagolás használata meghosszabbítja a termékek eltarthatóságát, például egy romlott uborka kidobása rosszabb hatással van a környezetre, mint a csomagolásukhoz használt műanyag csomagolásé. Az Empa egyébként a svájci a Lidllel dolgozott egy törkölyből nyert, ehető cellulózbevonat kialakításán a gyümölcsöknek és zöldségeknek.

Többek között ezért fontosak az olyan megoldások, mint az ehető bevonatok, amelyek egyszerre látják el a termékek szállítás közbeni védelmének szükségességét, és csökkentik a műanyag-felhasználást.

Hínárból is készülhet csomagolás

Nem ez az egyetlen kísérlet az ehető csomagolások bevezetésére, a Notpla brit cég többek között ehető, lebomló fóliát készít hínárból többek között tartós élelmiszereknek is, így például a csomagolásokat ízesíteni is lehet és belefőzni az ebédbe. Így eljöhet annak is az ideje, amikor a tészta megfőzése után a zacskót is a fazékba lehet dobni. Az eddig műanyagból készült elviteles dobozok vagy a papírcsomagolások is átalakulhatnak.

Ráadásul a hínár bőségesen rendelkezésre áll, gyorsan nő, nem használ földet, és nincs szükség rovarirtókra sem a termesztéséhez. Használat után komposztálni vagy feloldani is lehet a csomagolásokat, a jelenlegi kínálatban szerepelnek többek között szószok, víz és alkohol tárolására alkalmas tasakok is, valamint fóliák és elviteles dobozok is, amelyekben a hagyományos, műanyagból készült bevonatot hínáralapúval helyettesítik, így a doboz biológiailag lebomló lesz.

Forrás: Napi.hu / Store Insider


Tiszta ízek, japán precizitás – a sashimi kultúrája Magyarországon

Tiszta ízek, japán precizitás – a sashimi kultúrája Magyarországon  

Magyarországon is egyre többen keresik a könnyed, mégis gazdag ízélményeket nyáron – és ebben a sashimi kultúrája kulcsszerepet játszik.
Jó hír a hazai szőlőtermesztéssel kapcsolatban

Jó hír a hazai szőlőtermesztéssel kapcsolatban 

Megállhat a magyar szőlőtermesztés visszaesése, de a klímaváltozás jelentős károkat okozhat az ültetvényekben.
Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.