Sokaknak ismerős helyzet, amikor egy étteremben, hotelben a zene túl hangos, vagy hogy egyáltalán nem szól – mindkettő ugyanolyan nyugtalanságot, diszkomfortérzetet idézhet elő. A zene, azaz a dalszerzők „terméke”sokat segít abban, hogy a vendégek kellemes hangulatba kerülve minél több időt töltsenek a vendéglátóhelyen – és nagyobb eséllyel térjenek oda vissza.
A dolog jogi hátterét tekintve ilyenkor a zenészek, a dalszerzők szórakoztatják a vendégeket, ezért pedig a hely tulajdonosa jogdíjat fizet számukra az Artisjuson keresztül.
A többség már gyerekként megtanulta: mikor valaki más tulajdonát szeretné használni, arra engedélyt kell kérni. Ugyanígy a dalok használatára is ez lenne a normális ügymenet, de nyilván lehetetlen egy étterem vagy egy panzió tulajdonosaként írogatni Lady Gaga vagy a Halott Pénz menedzsmentjének, hogy engedjék már meg dalaik lejátszását. Ebben segít a közös jogkezelés: az Artisjus révén a vendéglátóhelyek, üzletek, hotelek és szórakozóhelyek mindezt „egykapusan” intézhetik.
A rádió már fizetett az Artisjusnak, nem?
Felmerülhet persze a kérdés, hogy ha már egyszer befizette a rádió vagy a tévé a jogdíjat, vagy az benne van a megvásárolt előfizetésben, hanghordozó árában, akkor miért kellene újra fizetni a vendéglátóhelynek is. A közös jogkezelés fontos alapelve az, hogy a teherviselés közös legyen. Gondoljunk bele, hogy egy rádióállomás több ezer vendéglátóhelyen szólhat. Ha ezek az éttermek, kávézók nem fizetnek jogdíjat, akkor vagy a rádiónak kellene irreálisan magas jogdíjat fizetnie, vagy egy olyan sláger alkotói, akiknek a szerzeménye a csapból is folyik, alig pár forintot kapnának.
Hogyan lehet a zene felhasználása legális?
Azok a vendéglátóhelyek, ahol zene is szól – fontos, hogy a tévé használata is beleértendő –, fel kell, hogy vegyék a kapcsolatot az Artisjusszal, már a zeneszolgáltatás megkezdése előtt. (Magánszálláshelyek ide kattintva, más szálláshelyek pedig ezen az oldalon.)