Josh Domingues éppen a munkáját végezte Torontóban az egyik vagyonkezelő cégnél, amikor a vendéglátóiparban dolgozó testvére, Paula felhívta őt. A nő teljesen ki volt akadva, mert arra utasították, hogy kb. 4000 dollárnyi (több mint egymillió forint) kagylót dobjon a kukába, miközben hazafele menet olyan éhes hajléktalanok mellett vezetett az útja, akik óriási hasznát vehették volna az élelmiszereknek. Állítólag Domingues-t ez késztette arra, hogy karriert váltson, és az élelmiszer-biztonság területén vágja új fába a fejszéjét. Felmondott a munkahelyén, és egy Flashfood nevű alkalmazáson kezdett el dolgozni, amellyel a tervek szerint 2016 augusztus 1-én fog piacra lépni.
A Flashfood lényege, hogy az éttermekben és az élelmiszerüzletekben a kidobásra ítélt eleséget „összekapcsolja” a fogyasztókkal. A kereskedők az applikációban egy fotóval „megspékelt” bejegyzést tesznek közzé a termék átvételi helyéről és a fogyaszthatóság becsült idejéről. Az alkalmazás legalább 60 százalékos árkedvezményt vár el a szolgáltatóktól, de Domingues szerint a cél a 75%-os árleszállítás.
A Motherboard nevű lap szerint:
„Amennyiben egy a közelünkben levő élelmiszerüzlet vagy étterem, illetve egy meghatározott étel (sütemények, hús) esetében beállítjuk az értesítéseket, a telefonunk jelezni fog, ha a boltban immár megtalálható a(z árcsökkentett) termék. Ezt követően megnézhetjük a róla készült fotót, illetve a leírását és az árát is megtekinthetjük. A hitelkártyás fizetés után kapunk egy megerősítő kódot, amelyet a kereskedőnek bemutatva már vihetjük is az árut.”
A Flashfood praktikus megoldást kínál az élelmiszer-pazarlás elleni globális küzdelemben.
Kanadában például tragikus emelkedést mutat a fecsérlés, amelynek egy éves értéke a 2010-es 27 milliárd dollárról idén 31 dollárra gyarapodott.
Az el nem fogyasztott eledel a hulladéklerakókba kerül, ahol rothadás közben még a szén-dioxidnál is erősebb üvegház-hatású gázt, nevezetesen metánt állít elő. Domingues a No Torontónak így nyilatkozott: – „Ha az élelmiszer-pazarlás ország lenne, akkor Kína és az USA után a világon ez az állam bocsátaná ki a harmadik legtöbb üvegházhatású gázt.”
A Flashfooddal mindenki nyer. A vállalkozások pénzt kereshetnek azokból a termékekből, amelyet egyébként kidobnának, a fogyasztók pedig olcsóbban vásárolhatják meg őket. Idáig 15 étterem csatlakozott, és már egy kiterjedt üzletlánc is rajta van a projekten. A karitatív szervezetek esetében is a kiskereskedők éppen a logisztikai költségek miatt vonakodnak támogatni ezeket a kezdeményezéseket, ám az alkalmazással mindez megváltozhat.
A szolgáltatás 2017-ben remélhetőleg már egész Kanadát behálózza majd, és a FlashWood a későbbiekben talán a Föld többi országában is elérhetővé válik.
Fordítás/szerkesztés: Zamaróczy Ádám
Forrás: Élelmiszer online