A nyárson sült hússal töltött szendvicset egy anatóliai bevándorló, Kadir Nurman vette fel először az étlapra a nyugat-berlini belvárosban, a Bahnhof Zoo mellett működő falatozójában. A hús mellett 1972-ben még csak hagyma és saláta volt a zsömlében, de az új fejlesztés így is óriási sikert aratott, és végül a másik berlini klasszikus gyorsételnél, a curryvel és paradicsomszósszal ízesített kolbásznál - a currywurstnál - is nagyobb karriert futott be.
Időközben egész iparág épült a Magyarországon döner kebapként is ismert szendvicsre, és az ágazat szereplői a "szülőhazában", Berlinben külön nemzetközi vásáron mutatkoznak be. A DÖGA - Döner & Gastronomie elnevezésű vásárt az idén szeptemberben már a harmadik alkalommal tartják meg. A kétnapos rendezvényen csaknem 100 kiállító mutatja be termékeit és szolgáltatásait, a szervezők 8 ezer látogatóra számítanak.
A dönerrel foglalkozó európai török cégeknek külön érdekképviseletük is van. A berlini székhelyű ATDID szerint csak Németországban évente 750 millió dönert értékesítenek, és a szervezet tagjai a legutóbbi, 2010-es adatok szerint szerte Európában összesen 3,5 milliárd euró bevételt értek el. Ugyanakkor a kívánság szerint fokhagymás, zöldfűszeres vagy csípős szósszal leöntött hússal és nyers zöldségekkel töltött szendvicsekből egyedül nem élnének meg a falatozók, a nyereséget nem a döner révén, hanem az italértékesítéssel termelik meg. Az üzlet azonban így is megéri, ezt mutatja, hogy Berlinben például szinte minden nagyobb kereszteződésben van talponálló, ahol árulnak dönert.
A döneripar negyven év alatt végig a törökök - illetve török bevándorlók - ellenőrzése alatt maradt. Tarkan Tasyumruk, az ATDID vezetője szerint ennek egyszerű oka van: "Igazán jó pizzát csak olaszok tudnak készíteni, jó dönert pedig törökök" - nyilatkozott a szakember a berlini Tagesspiegelnek. (MTI)
Negyvenéves a döner
(MTI) - Negyven éve indult hódító útjára a döner, az egykori Nyugat-Berlinben kifejlesztett török gyorsétel.

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris
A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának
Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját
Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten
Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.

A lengyel sörgyártás új trendjei
A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.

Új Michelin-csillagos menü az égben
Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen
Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.

Borünnep Szegeden
A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból
Műanyag fóliadarab lehet benne.
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.