Nő a kereslet a minőségi fehér borokra

Évtizedes trend látszik megtörni a magyarországi borpiacon: a vörös borok részesedésének növekedése megállt, s a minőségi szegmensben ma már egyre többen keresik a könnyű, gyümölcsös fehér borokat. A Tokaji Borvidék neves borászai szerint a változás egyszerre vezethető vissza a gasztronómiai szokások változására, valamint a hazai előállítású fehér borok minőségének javulására. A száraz fehér borok és a borkülönlegességek kategóriájára pedig egyaránt igaz, hogy elsősorban a prémium minőségű termékek számíthatnak a kereslet erősödésére – vallják a szakemberek.

A magyarországi borfogyasztásban is egyre erőteljesebben érezteti hatását a Nyugat-Európából begyűrűző gasztronómiai forradalom. Ugyanis a könnyű, egészséges ételek népszerűségének növekedésének köszönhetően a nehéz testes vörös borok helyett ismét egyre többen választják a könnyedebb fogyasztású, gyümölcsös fehér borokat.

„A fehér borok újrafelfedezése nem hazai sajátosság, hanem beleillik a nemzetközi fogyasztói trendekbe. Ugyanakkor a fehér borok korábbi magyarországi térvesztésének megállását az is segítette, hogy a termékek minősége összességében jelentősen javult az elmúlt években” – fejtette ki Áts Károly, a Tokaj Kereskedőház Zrt. főborásza.

Gyorsan zuhant a részesedés

A trendfordulót a számok is alátámasztják: az éghajlati adottságoknak megfelelően Magyarországon mindig is fehérborból állítottak elő nagyobb mennyiséget. Azonban részarányuk  a rendszerváltást követően csökkenni kezdett, alig két évtized alatt 75 százalékról 65 százalékra zuhanva, miközben a vörös borok részesedése fokozatosan növekedett. A folyamat csak a legutóbbi években tört meg: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának korábban közölt adatai szerint a 2013-ban leszüretelt szőlőmennyiségből 2,663 millió hektoliter bor készült. Ennek a mennyiségnek a 65,8 százaléka fehérbor volt, amely mellett a vörösborok részesedése 28,5 százalékot tett ki. Ezzel párhuzamosan a számokban – szintén szoros összhangban a nemzetközi fogyasztói trendekkel - egyre jobban tetten érhető a rozéborok népszerűségének növekedése, amelyek részaránya tavaly már elérte az 5,7 százalékot.

Hasonló trendek jellemzik a nemzetközi piacot. Például a magyar borok egyik legfontosabb célországának számító Németországban hosszú évek csökkenő tendenciáját követően 2011-ben állt meg, majd indult újra növekedésnek az eladott fehér borok mennyisége. Így az Euromonitor adatai szerint a német piacon a 2011-es 664,7 millióról 2012-re 669 millió literre emelkedett az értékesített fehér borok volumene.

A könnyedebb borokat keresik

A magyar piacon a tisztánlátást nehezíti, hogy az értékesítésen belül a legnagyobb mennyiséget továbbra is az alacsonyabb árkategóriájú termékek teszik ki, ami egyértelműen a magyar fogyasztók fokozott árérzékenységére vezethető vissza. „Ezzel együtt az elmúlt 10-15 évben kialakult és megerősödött egy olyan fogyasztói réteg, amelynek a minőség az első számú szempont a borvásárlásnál” – hangsúlyozta Kalocsai László, a Dereszla Pincészet birtokigazgatója. A szakember hozzátette: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kereslet ebben a minőségi szegmensben is egyértelműen a könnyedebb fogyasztású termékek felé mozdult el az életvitel változását követve.

Ezzel párhuzamosan egyes speciálisabb szegmensekben is jelentős irányváltásokat mutat a fogyasztás. Az elmúlt 2-3 évben például jelentősen fellendült a gyöngyöző borok iránti kereslet, amelyek főként a fiatalabb fogyasztók körében népszerűek.

A borkülönlegességek körében pedig a prémium minőségi kategóriába tartozó Tokaji Aszúk iránti kereslet erősödött. „A Tokaji Aszúk népszerűsége elsősorban a minőségre különösen érzékeny, s a nemzeti vonatkozású termékeket kereső prémium fogyasztók körében nőtt. Ezzel összefüggő kedvező irányú változás, hogy közöttük egyre többen tartják egyes ünnepi alkamak kapcsán elengedhetetlennek egy-egy üveg Tokaji Aszú felbontását” – mondta Szepsy István, a Szepsy Pincészet vezetője.

Mindez egybevág a Tokaj Kereskedőház Zrt. által 2013-ban meghirdetett „tokaji minőségi forradalom” célkitűzéseivel. Ennek részeként a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa tavaly október végén a borvidéki rendtartás módosításával - a szőlőtermesztésre és a borkészítésre vonatkozó előírások szigorításával – jelentősen megerősítette a tokaji borok eredetvédelmét, az aszúkészítés szabályait is újraírva. A kormány pedig a Tokaji Borvidék kiemelt fejlesztési térséggé nyilvánításával, valamint a BOR-VIDÉK Tokaj Hegyalja Nemzeti Program elindításával fejezte ki elkötelezettségét a Tokaji Borvidéken elindult megújulás mellett, amelynek célja, hogy a borvidék 10 éven belül a világ elismert prémium bortermelő régiói közé emelkedjen.

A feltörekvő borvidékek kerülnek a figyelem középpontjába nemzetközi piacon
A világ vezető bormárkáinak, így a Bordeaux-i és a Burgundi boroknak a népszerűsége továbbra is töretlen marad a nemzetközi borpiacon, ám ezzel párhuzamosan várhatóan jelentősen erősödni fog az érdeklődés a kevésbé ismert, felfedezésre váró országok és régiók borai iránt is – derül ki a The Drinks Business beszámolójából. Az internetes szaklap által a legfontosabb 2014-es nemzetközi borpiaci trendekről készített összeállítás szerint mindenekelőtt a spanyolországi Bierzó, Magyarország, az olaszországi Campania, a portugál Vinho Verde, Svájc, valamint egyes németországi borvidékek számíthatnak a korábbinál nagyobb érdeklődésre. Mellettük pedig néhány egzotikusabb ország, közte Törökország és Kína termelői is elkezdhetik kiépíteni pozícióikat a nemzetközi piacon.
 
Kiemelkedő érdeklődés a minőségi magyar borok iránt New Yorkban
Rendkívüli érdeklődés mellett mutatkoztak be a prémium magyar borok New Yorkban. Az egyesült államokbeli nagyvárosban a New York-i magyar főkonzulátus szervezett szakmai szemináriumot, kóstolót és fogadást a magyar borok ismertebbé tétele céljával június 26-án. A mintegy 600 résztvevő többsége észak-amerikai kereskedő cégek, éttermek és az amerikai borászati szaksajtó képviselői közül került ki. Az eseményen előadást tartó John Szabo magyar származású Master Sommelier szerint a nap főszereplője a Tokaji Aszú volt, de nagyon jó fogadtatásra találtak a Magyarországon honos szőlőfajtákból előállított száraz borok is, demonstrálva Magyarország potenciálját a prémium minőségű száraz borok piacán. A neves szakértő úgy vélte: a minőségi magyar száraz borok megállják a helyüket a világ bármely más prémium borával szemben, ám további jelentős erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy ismertté és elérhetővé váljanak szerte a világban. A Tokaj Kereskedőház Zrt. kezdeményezésére a közelmúltban egy nagyszabású nemzetközi piackutatás kezdődött el. A munka még folyamatban van, de már látszik, hogy a minőségi magyar borok egyik legfontosabb külpiaca az Egyesült Államok s ezen belül New York lehet. Éppen ezért a tervek szerint a június végi rendezvénynek lesz folytatása azzal a céllal, hogy az észak-amerikai célközönség a tokaji borokon keresztül ismerje meg a magyar borágazat prémium termékeit.

Forrás: Élelmiszer Online


Magyar drazsét díjaztak egy rangos európai versenyen

Magyar drazsét díjaztak egy rangos európai versenyen 

Magyar aranyérem az egyik legrangosabb nemzetközi csokoládé versenyen. És ugyanezen az édes viadalon egy ezüstérmet is odaítéltek a hazai pályázónak.
A spanyol sztárséf is főz a Gourmet Fesztiválon

A spanyol sztárséf is főz a Gourmet Fesztiválon 

A május 24-i, szombat esti hatkezes főzés során Dani García és Giorgio Cavicchiolo (Alelí) valamint Varjú Imre (Flava) séfek együtt főznek.
Határokon átívelő ízek – két séf, három azonos alapanyaggal

Határokon átívelő ízek – két séf, három azonos alapanyaggal 

Gasztropárbaj a Michelin-csillagok árnyékában.
Növelte árbevételét a Zwack

Növelte árbevételét a Zwack 

A Zwack Unicum Nyrt. a 2024 április 1. és 2025 március 31. közötti 2024/2025-ös üzleti évben bruttó 38,788 milliárd forint árbevételt ért el.
Szőlő alapú gintermékek hazai szakemberektől

Szőlő alapú gintermékek hazai szakemberektől 

Közel 430 millió forint támogatással valósította meg a fejlesztést.
Híres csehországi sörfőzdék a nagy elődök nyomában

Híres csehországi sörfőzdék a nagy elődök nyomában 

Több, mint négy százalékkal többet készítette tavaly, mint 2023-ban.
A Botaniq Bár és a Bibo is ott a Gourmet Fesztiválon

A Botaniq Bár és a Bibo is ott a Gourmet Fesztiválon 

Michelin-csillagos éttermek, népszerű street food helyek, borászatok, cukrászdák és kézműves finomságok egy helyen.
Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől

Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől 

Idén luxuscikk lehet a cseresznye és az őszibarack is.
Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris 

A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.
MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.