Online bontanák le a repohár-rendszert

Greenwashing, környezetszennyezés vagy fenntartható megoldás? Az Ynsight Research a netnográfia módszertanával vizsgálta az elmúlt egy év online diskurzusát, hogy kiderüljön miként vélekednek a felhasználók az egyre több helyen bevezetésre kerülő repoharas megoldásról - írja a Store Insider.

A kutatás során az online térben a témával kapcsolatban megjelenő minden nyilvános tartalom elemzésre került: így a hírportálok cikkei, a blogok, a TikTok-videók, fórumbeszélgetések, valamint a nyilvános Facebook- és Instagram-bejegyzések és kommentek is.

A 2021. augusztus 26. – 2022. augusztus 26-ig tartó egyéves vizsgálati időszakban összesen 2 588 említés és több mint 19 000 interakció keletkezett az online térben a repoharakkal kapcsolatban. A téma megjelenése ugyan eltörpül a világban és hazánkban zajló jelenlegi problémák mellett, azonban a szórakozni vágyó, környezettudatos felhasználók körében igencsak felkapott lett az elmúlt időszakban.

A repohár nyara

A repoharak iránti online érdeklődés 2022 májusában kezdett felívelni, amikor a téma berobbant a Redditre. A kifejezetten repoharas visszaélésekről szóló fórumbeszélgetésekben a felhasználók a visszaváltási lehetőség hiányát, a tokenrendszer használhatatlanságát és a környezettudatosságnak hirdetett átverést sérelmezték. A felhasználók abban egyetértettek, hogy fesztiválokon és egyéb rendezvényeken a korábbi eldobható műanyagpoharak helyett jó dolog a repohár használata, valamint ismét megjelentek azok a negatív hangok, akik az indokolatlanul bevezetett repohár-rendszert kritizálták. A fórumokon célzottan a repohár-rendszer környezettudatos mivoltát vitatták meg: valóban zöld megoldás, vagy greenwashing? A fesztiválszezon kezdetével a repohár még nagyobb nyilvánosságot kapott, főleg a rájuk nyomtatott felelősségteljes alkoholfogyasztásra buzdító üzenetek miatt emlegették a hírportálok.

Júniusban és júliusban a felhasználók között egyre inkább a repoharakért kapott token lett a központi téma, mely a Red Hot Chili Peppers budapesti koncertbeszámolójával kezdődött. A koncerthelyszínen ugyanis a poharakért tokent kaptak vissza a látogatók. Általános probléma a tokenekkel kapcsolatban, hogy nem mindenhol váltják őket vissza, illetve több beszámoló szerint gyakori eset az is, amikor egy-egy buli végén elfogynak a „zsetonok”, így nem lehet rendesen visszaváltani a poharakat. Emellett olyan negatív élményekről is beszámoltak, hogy valahol órákig tart a poharak visszaváltása, illetve olyan helyekről is meséltek, ahol simán elhajtanak, ha szeretnéd visszaváltani a poharad.



A repoharakról szóló diskurzus augusztusban csúcsosodott ki. Ezt megelőzően a hírportálokon és a vendéglátóhelyek internetes kommunikációjában a repohár a növekvő felhasználói elégedetlenség ellenére is fenntarthatóság zászlóshajójeként jelent meg. A fordulópontot a G7 július 28-ai, a repoharakkal kapcsolatos visszaélésekről szóló cikke hozta el, amiben részletesen foglalkoznak a jelenséggel, illetve a legelterjedtebb hazai repoharakkal foglalkozó cég, a Cup Revolution által nyújtott megoldások környezetkímélő jellegét kérdőjelezi meg. Az írás hatására a következő pár napban szinte minden nagyobb hazai hírportál foglalkozott valamilyen módon a témával, valamint a Cup Revolution is reagált, teljes mértékben elutasított a felmerült vádakat, ami így jelentős internetes figyelmet generált.

Bár a repoharakról szóló hírek is ezer körüli interakciókat váltottak ki, a legnépszerűbb tartalom mégis egy MKKP poszt volt, amelyre több mint 6 600 felhasználó reagált. A posztban egy kárrendezésre megszervezett gyűjtés eredményéről számolnak be, és forinton kívül egyéb pénznemekben és repohár tokenekben is adományoztak a lelkes támogatók.

A regisztrált interakciók megoszlásáról elmondható, hogy legnagyobb részük (56%-uk) Facebook like volt, a maradék 44%-ot pedig YouTube like-ok, kommentek, megosztások és Twitter reakciók tették ki.
A repoharakat az „egyszerű felhasználók” tűzték napirendre

Míg a politikai-közéleti témák esetében az online diskurzus legnagyobb részét a hírportálokon megjelenő cikkek és a rájuk érkező felhasználói reakciók teszik ki, a repoharak esetében ez nem így alakult. Ebben az esetben a felhasználói beszélgetéseké a főszerep, akik a legtöbbet a fórumokon (különösen a Redditen) és a Facebookon beszélgettek a témáról.

Csak lehúzás fenntarhatóságba csomagolva?

A hozzászólások alapján a hazai repohár-rendszer ebben a formában elfogadhatatlan, és nem több egyszerű greenwashing-nál. A kommentelők szerint a repohárrendszer egy jó megoldás lehetne, azonban itthon nem több lehúzásnál. Ehhez a véleményhez leginkább a tokenek bevezetése, és azok a már említett szórakozóhelyek járultak hozzá, ahol a korábbi üvegpoharakat repohárra cserélték. Az online diskurzusban számos érv született a repoharak mellett és ellen, bár az elégedetlen hangok voltak többségben.

A netezők alapvetően megegyeztek abban, hogy külföldön vannak jól működő repohár rendszerek és a hazai bevezetésük is jó ötletnek indult, majd „magyar szokás szerint” a poharak nyújtotta plusz bevétel hajszolása került előtérbe, amivel az egészet elrontották. Ha azonban a token helyett a repohárért kifizetett pénzt visszaadnák és a poharakat tényleg elmosnák és újrahasználnák, valóban környezetbarát megoldás lenne.

Cselekvésre ösztönző elégedetlenség

A repoharak körüli problémák előtérbe kerülése képes volt cselekvésre is ösztönözni a netezőket: 2022. július 29-én Facebook-csoport alakul STOP Repeohár Token! néven. A közösség mára már több mint 3,4 ezer tagot számlál, a résztvevők pedig tevékenységüket koránt sem tervezik az online térre korlátozni. A növekvő tagság feketelistát vezet a tokenrendszeres vendéglátóhelyekről a bojkott érdekében, repohár token-ellenes kihívást és matricázást tervez, sőt még nyílt levelet is írtak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak és a Gazdasági Versenyhivatalnak címezve.

A cikk folytatását ITT olvashatják.


Munkatársakat keres a Mere, az orosz diszkont cég

Munkatársakat keres a Mere, az orosz diszkont cég 

A két hónapja feladott hirdetésben a Mere beszerzési menedzser pozícióra keres munkatársakat.
Új kávépörkölő csúcstechnológiával - Budaörsön

Új kávépörkölő csúcstechnológiával - Budaörsön 

Április 11-én nyitotta meg kávépörkölő üzemét és oktatóstúdióját Budaörsön a teljes egészében hazai tulajdonú Roastar Zrt..
A Beatles grafikusa tervezett sörösdobozokat a híres sörmárkának

A Beatles grafikusa tervezett sörösdobozokat a híres sörmárkának 

A limitált kiadású dobozok Nagy-Britanniában már megvásárolhatók.
Hagyományos eljárással készült egyedi tételek a METRO Év Borai

Hagyományos eljárással készült egyedi tételek a METRO Év Borai 

A két borválogatás ezúttal az olasz Veneto, illetve a magyar Villány lankáin termett szőlőkből készült.
Itt a vége: megtiltják az energiaitalok fogyasztását 18 év alatt

Itt a vége: megtiltják az energiaitalok fogyasztását 18 év alatt 

Tizennyolc év alattiaknak tilos lesz energiaitalt eladni – erről tárgyalt csütörtökön a parlament.
Első ízben adták át a Sakura-díjat

Első ízben adták át a Sakura-díjat 

A Toyota elvei mentén tüntetik ki a legkiválóbb magyar vendéglátókat
Érkezik a Mere? Minden, ami eddig tudható az orosz diszkontláncról

Érkezik a Mere? Minden, ami eddig tudható az orosz diszkontláncról 

Hogyan terjeszkedik Európában a hard diszkontlánc? Miben más a többi diszkonttól, mitől sikeres? Miért fontos számukra a magyar piac?
Tervezzen újrahasznosítható poharat  a legmenőbb szórakozóhelyeknek!

Tervezzen újrahasznosítható poharat a legmenőbb szórakozóhelyeknek! 

Április 12-ig adhatják le grafikai pályázatukat, azok, akik részt szeretnének venni a Cup Revolution, a víz világnapja alkalmából indított VÍZió  elnevezésű versenyén.
Ha nyárkezdet, akkor Szent György-hegy hajnalig - idén sárkányok kíséretében

Ha nyárkezdet, akkor Szent György-hegy hajnalig - idén sárkányok kíséretében 

Hetedik alkalommal indítják együtt a nyarat a helyi boros pincék tulajdonosai, boros gazdák a Szent György-hegyen.
Egészséges hedonizmus: a Z generáció étkezési szokásai

Egészséges hedonizmus: a Z generáció étkezési szokásai 

Milyen szempontok vezérlik a fiatal generációkat az étkezések során? Ellentmondásosak, viszont nem olyan bonyolult megszólítani őket, mint elsőre látszik.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.