A megkérdezettek több mint harmada a kimozdulós kávézás rajongója, ők átlagosan 200-350 forintot költenek egy feketére. Döntéseikben nem az ár, hanem az ízvilág és a minőség alapján választanak, már az élményt keresik a kávéban, és nem annak serkentő hatását.
A Kávé Világnapja alkalmából a McCafé szeptemberben a Vatera felhasználói körében vizsgálta a kávéfogyasztási szokásokat. A csaknem 3800 válaszadó 63 százaléka leggyakrabban közvetlenül ébredés után otthon, egynegyede munkahelyén, 10 százaléka pedig vendéglátóhelyen issza meg mindennapi feketéjét. Az otthoni kávézás főleg a nők „hóbortja”: több mint kétharmaduk tesz így, míg a férfiaknak csupán 56 százaléka kortyolja el otthonában a forró italt.
Aki a kimozdulós kávézás híve, az többnyire kávézóban, cukrászdában (45 százalék) vagy kávézóláncnál (25 százalék) vásárolja meg feketéjét. Ők a kávé minősége és a hely hangulata alapján döntenek. Ez a csoport leggyakrabban helyben fogyasztja el a kávéját (59százalék, ugyanakkor - köszönhetően a lezárható tetejű kávéscsészéknek - népszerű a „kávé elvitelre” is.
Magyarországra még kevésbé jellemző az amerikai filmekből ismert, utcán sétálás közben kortyolgató ember (2százalék), hiszen sokan (35 százalék) magukkal viszik munkahelyükre, és csak ott fogyasztják el a megvásárolt finomságot. Ez magyarázat lehet arra, miért került a munkahely a dobogó második fokára, amikor azt kérdezték, hol szokott leggyakrabban kávézni az illető – derül ki a felmérésből.
A megkérdezettek többségének a kimozdulós kávézás igazi társasági program (84 százalék). Legtöbben barátokkal (43százalék, vagy családtagokkal (32 százalék) osztják meg ezt az élményt. Az, hogy ki az ember partnere a kávészünetben, függ a megkérdezett nemétől: a nők közel fele (48 százalék) barátaival szokott kávézni, míg ez az arány a férfiaknál csak 33 százalék. Az erősebbik nem egyötöde magányosan kortyol, legfeljebb számítógépét választja társaságul (5 százalék).
A felmérés szerint az, hogy milyen kávét iszunk, alapvetően azon múlik, hol tesszük ezt. Otthon a könnyen elkészíthető eszpresszó a sláger (36 százalék), a vendéglátóhelyeken azonban visszaszorul a dobogó második fokára, hiszen itt a kávékülönlegességek a legnépszerűbbek (31százalék. A kávéköltemények elsősorban a nők körében aratnak rendületlen sikert, hiszen a férfiak 43 százaléka még mindig a bivalyerős eszpresszót szereti.
A kérdőívet kitöltők számára a kávéválasztásnál a legfontosabb a fekete ízvilága (52 százalék, második helyen szerepel a márka (25 százalék), az ár csak sokadlagos szempont (10 százalék). Legtöbben átlagosan 200-350 forintot költenek egy kávéra, de a válaszadók negyede akár 500 forintot sem sajnál egy jó feketére. Utóbbi csoport tagjai között a diplomások vannak a legtöbben, az egyetemi végzettségűek 46 százaléka tartozik ide.
A kávétermelés és a környezetvédelem az elmúlt évtizedben szorosan összefonódott – állapítja meg a felmérés. Ma már a kávék egy csoportját fenntartható módon állítják elő, azaz a természet megóvása mellett a termelők segítése is külön hangsúlyt kap. Ez sok kávérajongó szemében fontos szempont lehetne döntésük meghozatalánál: közel felük (48 százalék) választana ilyen feketét, ha tudna róla, hogy így termesztették. (forrás: Agromonitor)