A vendéglátóhelyek nyitvatartási idejének korlátozását követően az üzletek jelentős része ki sem nyitott a vendégek hiánya miatt. A kijárási korlátozás pedig teljes üzletbezárásokhoz fog vezetni, kivétel elvitel és házhozszállítás. A vállalkozások bevétel nélkül, munka nélkül gyakorlatilag nem tudnak bért fizetni a munkavállalóknak, így rövid időn belül tömeges elbocsátásokra kerülhet sor az ágazatban. Nincs munkajogilag olyan státusz, amelyben 3 hónapon keresztül munkavégzés nélkül megtartható az alkalmazott, úgy hogy a társadalombiztosítási jogviszonya megmaradjon és a létfenntartásához egy minimális szociális támogatást kapjon. Mindemellett ne terhelje a munkaadót és munkavállalót egyéb járulékokkal, SZJA-val és egyéb adókkal - fejti ki az MVI, amely az alábbi javaslatokat teszi a jogalkotók számára:
1. A munkaadók rendkívüli munkajogi státusz keretében (a veszélyhelyzet időtartamára) bérfizetés helyett szociális támogatásban részesíthessék a munkavállalókat. A támogatás összege előreláthatóan három hónapig 100 ezer Ft havonta munkavállalónként.
A munkaadó később ezen a címen kifizetett szociális támogatásokat (a következő 3 éven keresztül) a szociális hozzájárulási adóból levonhatná. Az adómentes támogatáson kívül az egészségügyi szolgáltatási járulékot, maximum havi 7710 Ft-ot fizetne a munkaadó a munkavállalók biztosítási jogviszonyának fenntartása érdekében.
Azon munkaadók, akik nem rendelkeznek eredménytartalékkal a támogatások kifizetéséhez, azok számára biztosítson az állam pénzügyi támogatást (pl. Széchenyi kártya vagy kamatmentes hitel keretében). Az így kifizetett összeget - a fenti esethez hasonlóan - a vállalkozó a későbbiekben szintén levonhatná a szociális hozzájárulási adóból.
A vonatkozó javaslat előnyös lenne a munkavállalók, a vállalkozások és az állam számára is:
- A munkavállalók a munkaviszonyuk megtartása mellett meg tudják venni az alapvető élelmiszereket a szociális támogatásból. Nem tesszük ki a munkavállalókat a munkanélküliséggel járó stressznek. Erősödne a munkavállaló lojalitása a cég felé és biztosítva érezné a létfenntartását.
- A vállalkozás a kulcsfontosságú pozíciók és a munkaerő megtartásával azonnal újraindítható. Ezzel a munkaadó kifejezi a szociális érzékenységét a munkavállaló felé és kevesebbe is kerülne neki, mint az elbocsátás.
- Nem szakadna az állami ellátórendszer nyakába több százezer munkanélküli, átmenetileg a munkaadó finanszírozná a szociális támogatások kifizetését (100.000 Ft/fő/hó), vagy saját erőből vagy kamatmentes hitelből fedezve. Mindezt az állam a veszélyhelyzet után 3 éven keresztül szociális adó jóváírással honorálná.
2. A 47/2020. (III. 18.) korm. rendelet 3.-4.§-a az érintett ágazatok tekintetében a munkabér terhek kedvezménye mellett vonatkozzon az SZJA mentességre is, és az érvényessége 2020. december 31-ig legyen hatályos.
3. A kialakult helyzetben fontosnak tartják a 61/2020-as Korm. rendelet módosítását, így a KATA alóli mentességre jogosultak körének bővítését (teljes vendéglátás TEÁOR 56), illetve vállalkozói formától függetlenül az ágazati besorolás egységes alkalmazását, elsődlegesen TEÁOR és ÖVTJ főcsoport alkalmazásával.
4. A helyben fogyasztásra érvényes kedvezményes (5%-os) áfa-kulcs átmenetileg (a veszélyhelyzet megszűnését követő két hónapig) az elvitelre történő értékesítés és a házhoz szállítás esetén is alkalmazható legyen a vendéglátóhelyek számára.
Forrás: Turizmus Online