Több bort vásárolunk kevesebbszer

A bor népszerű – széles vásárlókörrel rendelkezik Magyarországon. Az otthoni fogyasztás az idei év első felében stabil volt és ugyan ritkábban, viszont alkalmanként több bort vásároltak háztartások mintegy 7900 forintot elköltve a januártól júniusig tartó hat hónapban. Az értékesítésben legnagyobb súlya a hipermarketeknek és a diszkontoknak van. A GfK háztartások fogyasztását monitorozó Háztartáspanel adatai szerint a borvásárlás ténye nagyban függ a háztartás jövedelmi szintjétől.

Borból az idei év első félévében ugyan ritkábban, ám alkalmanként nagyobb mennyiséget vásároltak a magyar háztartások 2015. január-júniushoz képest. Az egy vásárlóra jutó átlagos mennyiség a ritkuló beszerzések miatt enyhén csökkent, azonban a vásárlók száma ehhez hasonló mértékben bővült, azaz az újonnan meghódított fogyasztók kompenzálni tudták a vásárlók mértékletesebb fogyasztását. A megvásárolt bor mennyisége így stabil volt, de a forgalom az alacsonyabb átlagár hatására csökkent.

A vizsgált hat hónap alatt közel minden második magyar háztartás (56 százalék) vásárolt bort otthoni fogyasztásra: egy háztartás átlagosan 14 litert, alkalmanként jellemzően 2 palacknyit (átlagosan 1,7 litert) és a vizsgált fél év alatt 8 alkalommal. A kategória literenkénti átlagára 556 forint volt 2016 január-júniusban, így egy átlagos háztartás összesen 7900 forint körüli összeget költött borra ez idő alatt.

A bort vásárló háztartások körében a vörösbor a legkedveltebb, így nem csoda, hogy a vizsgált hat hónapban négyből három borvásárlónak legalább egyszer erre esett a választása. Ízviláguk szerint a száraz borok a legkedveltebbek, bár a félédes borok is népszerűek. A fehérborok elsősorban a rosé boroktól tudott fogyasztókat hódítani, piaci részesedésüket ezek kárára tudták növelni január és június között.

Bort a háztartások főleg a modern kereskedelmi csatornákban vesznek: kiemelkedő szerep jut a legnagyobb részesedéssel rendelkező hipermarketnek, a másik zászlóshajó, a diszkont csatorna. Új fejlemény, hogy a diszkontok mennyiségi piacrészüket 5 százalékponttal tudták növelni a többi modern kereskedelmi csatorna rovására.

A kereskedelmi csatornák mennyiségi részesedésének alakulása a borpiacon (az adatok százalékban kifejezve)

 

2015. január - június

2016. január - június

 Hipermarket

32

27

 Szupermarket

21

16

 Diszkont

21

26

 Kisboltok (láncba szerveződött és
 függetlenek)

13

15

 Egyéb csatornák

13

14

Forrás: Háztartáspanel, GfK

Az adatok azt sugallják, hogy a borfogyasztás ma Magyarországon összefügg a jövedelmi státusszal. Minél kedvezőbbek egy háztartás anyagi viszonyai, annál valószínűbb, hogy az a háztartás vásárol bort: a legmagasabb jövedelmi szinten ez tízből hat háztartást, míg a legalacsonyabb jövedelmi szinten tízből mintegy négy háztartást jelent. Az adatok arra is rámutatnak, hogy a magasabb jövedelmű háztartások körében legkedveltebb a vörösbor és a rozé.

A bor penetrációja a háztartás jövedelme szerint (2016. január – június)

Forrás: Háztartáspanel, GfK


Űzött őz és társai - a Zazie fúziós elemeket rejtő vacsorával bővítette kínálatát

Űzött őz és társai - a Zazie fúziós elemeket rejtő vacsorával bővítette kínálatát 

Friss, laza és pimasz gasztronómia. Tavalyi nyitása óta ez jellemző a Bíró Dani vezette, Kopaszi-öböl partján nyitva lévő Zazie-ra.
Ki lett az ország legjobb felszolgálója?

Ki lett az ország legjobb felszolgálója? 

A Szakma Kiváló Tanulója Versenyen a győztes Kóródi Béla lett, a Mátészalkai Szakképzési Centrum Kállay Rudolf Szakképző Iskola diákja.
Nappal hagyományos, éjjel automata - jön az első, távfelügyelt kisbolt

Nappal hagyományos, éjjel automata - jön az első, távfelügyelt kisbolt 

Tervek szerint már idén nyáron működnek az első távfelügyelt boltok Magyarországon.
Brad Pitt és Sting kedvenc borai Miskolcon

Brad Pitt és Sting kedvenc borai Miskolcon 

Idén tovább bővül az Avasi Borangolás programkínálata.
Michelin-csillagos gasztroprogram a debreceni Nagyerdőben

Michelin-csillagos gasztroprogram a debreceni Nagyerdőben 

Ízkánaán, Palya Bea és júniusi erdőillat Debrecenben.
Megvannak a pizzafesztivál győztesei

Megvannak a pizzafesztivál győztesei 

A pizzafesztiválon Magyarország legjobb pizzériái és pizzakészítő mesterei versenyeztek egymással.
Megnyílt a Dobay Cukrászda és Pékség a BudaParton

Megnyílt a Dobay Cukrászda és Pékség a BudaParton 

Harmadik cukrászdáját nyitotta a gasztronómia területén két évtizedes tapasztalattal rendelkező VakVarjú Csoport Budapest egyik legmenőbb, legdinamikusabban fejlődő részén, a festői és egyben lazulós hangulatú BudaParton.
Nagy hazai borravaló-körkép: kinek és mennyit jattolnak a magyarok?

Nagy hazai borravaló-körkép: kinek és mennyit jattolnak a magyarok?  

 A digitális fizetés és a számlába beépített szervizdíj terjedésével folyamatosan átalakul a borravaló intézménye is.
Friss felmérés növényi alapú italok fogyasztásáról

Friss felmérés növényi alapú italok fogyasztásáról 

A Danone Magyarország 2024-ben részt vett az öt kelet-közép-európai országban végzett régiós kutatásban, amely a fogyasztók étkezési szokásait mérte fel.
Megdőlt a világ leghosszabb bagettjének rekordja

Megdőlt a világ leghosszabb bagettjének rekordja 

A rekordot idáig Olaszország tartotta egy több, mint 132 méteres bagettel.  

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.