Ünnepi birkaságok, kecsegtető kecskeségek

A juh- és kecskehús fogyasztásának ösztönzését tűzte ki célul a „A JUH Ász. Mindenünk a birka” szlogen alatt futó kampány, amelyet 2019. december 11-én indított el az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség.

A szervezők elsődleges célja, hogy az egészséges táplálkozásba könnyedén beilleszthető juh- és kecskehús kedveltségét növeljék és a kampányidőszak végére fogyasztásuk emelkedjen.

Magyarországon a juh- és kecsketenyésztés évezredes múltra tekint vissza, ennek ellenére a lakosság juh- és kecskehús fogyasztása elenyésző, ezen húsfélék ismertsége is igen alacsony. Pedig a juh- és kecskehúsból készült ételek akár a diétázók étrendjébe is könnyedén beilleszthetőek, hiszen zsírtartalmuk alacsony, tápanyagtartalmuk viszont magas.

A kampány megnyitóján Feldman Zsolt, mezőgazdaságért felelős államtitkár elmondta: a juh- és a kecskehús a tradicionális magyar konyha része, ráadásul olyan egészséges ételek készíthetőek belőle, amelyek megfelelnek a legújabb fogyasztói elvárásoknak is. „A magyar juh és kecske ágazat alapvetően exportorientált, hosszú évek óta bizonyítja, hogy jó minőségű és egészséges termékek előállítására képes, ezt mindenképp szeretnénk a magyar fogyasztókban is tudatosítani” – emelte ki.

A 2019. december és 2020. április között zajló kampány során országszerte 10 Auchan áruházban tartanak kóstoltatásokat, az Agrármarketing Centrum pedig számos rendezvényen és külföldi kiállításon – például a márciusi FOODEX Japan élelmiszeripari expón – népszerűsíti a juh- és kecskehúst. A Társaság ügyvezetője, Ondré Péter közölte: a fogyasztók juh- és kecskehússal kapcsolatos ismereteinek bővítésére szórólap is készül, amelyben receptekkel is igyekeznek ötleteket adni e vöröshúsfélék minél változatosabb elkészítésére. „A célunk az, hogy mire elérkezünk a húsvéti időszakhoz, a kampánnyal elérjük, hogy már a tudatos táplálkozás jegyében és a tévhitek terhei nélkül vághassunk bele a húsvéti bárányos étkek elkészítésébe” – tette hozzá Ondré Péter.

Az EU egy főre jutó éves juhhúsfogyasztása átlagosan 1,9 kg/fő/év, de a tagországok között nagy a szórás, a 10 dkg-os nagyságrendtől közel 13 kilogrammig lehet adatokat találni. A hazai fogyasztás azonban a becslések szerint mindössze 30-35 dkg/fő/év. Kecskehúsból pedig még ennél is kevesebb, gyakorlatilag nem áll rendelkezésre mérhető adat. A Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség ügyvezetője, Hajduk Péter szerint a Húsvétig tartó kampány célkitűzése, hogy a juh- és kecskehús fogyasztása növekedjen a jövőben. „A bárányhústól sajnos nagyon sokan azért ódzkodnak, mert egyszer az életükben megkóstoltak egy rosszul elkészített birkapörköltet. Mégis arra bíztatnám őket is, hogy tegyenek újabb próbált, hiszen ma már valamennyi áruházláncban elérhető a friss vagy félkész, megfelelően előkészített, csomagolt juhhús,  amelyet számtalan változatos formában készíthetnek el.” Hajduk Péter hozzátette: sok embernek van problémája a tehéntej emészthetőségével, nekik az ágazat másik zászlóshajója, a kecsketej ajánlható. Ennek összetétele ugyanis nagyban különbözik a tehéntejtől, gyakorlatilag az anyatejjel egyenértékű, így számukra sem okozhat problémát. Ma már a legtöbb áruházban árulnak kecsketejet is.

Az ország több pontján, összesen 10 Auchan áruházban ízlelhetik meg kóstoltatások alkalmával a vásárlók a juh- és kecske termékeket. A promócióval kapcsolatban Yann Oudeard, az Auchan Magyarország Kft. Termék univerzum vezetője arról beszélt: „örömmel csatlakoztunk a kampányhoz, hiszen széles húsválasztékunk célja is az, hogy lehetőséget biztosítsunk az egészséges és változatos táplálkozáshoz. A juhhús népszerűsítése érdekében a közelmúltban új termékekkel bővítettük a „Gazdától az asztalig” programunkat, melynek keretében közvetlen beszállítói kapcsolatban állunk magyar tenyésztőkkel, és szigorú előírásokkal garantáljuk a kiváló minőséget.”

A juhhús egészséges, alacsony koleszterin tartamú élelmiszer, az állat a legelés során csak természetes táplálékot, többek között számos gyógynövényt fogyaszt. A bárányhús gyorsítja a lép és vese működését és segíti a fogyókúrát. A hús zsírtartalma alacsony, magas telítetlen zsírsav-aránnyal (omega-3, konjugált linolsav-CLA). A kecskehús szintén jó választásnak számít élettani szempontból, hiszen tápértéke magas, ugyanakkor harmadannyi kalóriát tartalmaz, mint a marhahús, és negyedannyit, mint a csirke. A juhtejből készült termékek  ízletesek és egészségesek. Magas fehérje és zsírtartalmuk lehetővé teszi sokrétű felhasználásukat. A kecske ágazat fő terméke a tej, a tejtermelés becsült mennyisége hazánkban mintegy 3-5 millió liter kecsketej évente, de ebből mindössze 0,6 millió liter tejet dolgoznak fel a tejüzemeink, hiszen nagy részüket a kecsketartók maguk értékesítik.

Forrás: Store insider


Bezárt a Rutin Budaörsön

Bezárt a Rutin Budaörsön 

Pallag Dávid alapító-tulajdonos videóban mesélt a helyzetről.
Exkluzív csúcsgasztronómiai találkozó a Bükk lábánál

Exkluzív csúcsgasztronómiai találkozó a Bükk lábánál 

Borsod vármegyébe érkezik a legendás Thummerer Pincészet országjárása.
Csányi Sándor pincészete nem tud kikeveredni a veszteségből

Csányi Sándor pincészete nem tud kikeveredni a veszteségből 

Utoljára 2020-ban volt nyereséges a cég, bár akkor is mindössze 3,3 milliós profitot könyvelhetett el.
További magyar sikerek a rizlingek világbajnokságán

További magyar sikerek a rizlingek világbajnokságán 

A Gottwald családi pincészetének két olaszrizling bora is arany, illetve platina értékelést kapott a rangos Grow du Monde versenyen.
Változik a Frei-koncepció: könyvesboltok ölelése helyett önálló kávézók

Változik a Frei-koncepció: könyvesboltok ölelése helyett önálló kávézók 

Frei Tamás rövid időre megszakítva világ körüli kávés körútját néhány napra Magyarországra látogatott, és ha már ideérkezett, június 11-én felavatta legújabb flagship-kávézóját.
Bajban a McDonald's - égető a munkaerőhiány, túl gyors a fluktuáció

Bajban a McDonald's - égető a munkaerőhiány, túl gyors a fluktuáció 

A McDonald's, mint sok más étteremlánc, súlyos munkaerőhiánnyal küzd világszerte. Ennek oka összetett, most megpróbáljuk végig venni nehézségeik okait.
A sportközvetítések és a sör lendítheti fel a balatoni turizmust

A sportközvetítések és a sör lendítheti fel a balatoni turizmust 

Az elmúlt évek  tapasztalatai azt mutatják, hogy egy-egy világverseny idején, hétköznapokon 20-40 százalékkal, de hétvégéken akár 150 százalékkal is megnőhet a balatoni éttermekben, sörözőkben megforduló vendégek száma.
Ez történt az idei METRO Fenntartható Gasztronómia Fórum és Díjátadón

Ez történt az idei METRO Fenntartható Gasztronómia Fórum és Díjátadón  

Ahol a fő téma a generációk megértése a jövőkompatibilis vendéglátásért volt.
Mutatjuk 2024 legjobb cukrászdáit

Mutatjuk 2024 legjobb cukrászdáit 

Ide menjünk sütizni, ha valami kivételesre vágyunk - az idei legédesebb kísértések.
Újdonságokkal jön a bulinegyed ikonikus bárja

Újdonságokkal jön a bulinegyed ikonikus bárja 

Mostantól a laza esték mellett új, minden nap elérhető brunch-kínálattal, juice-okkal és szezonális ételekkel találkozhatnak a vendégek.