Vásárlás és éttermi étkezés világjárvány idején

Nem változtak az emberek kiskereskedelmi vásárlási és fogyasztási szokásai az étteremhasználatot leszámítva, de jelentősen megnőtt az online térben folytatott beszerzések aránya – derül ki a 28 országos online méréséből, amelyben 20 000 felnőtt korú válaszait összesítette az Ipsos.

Hogyan és hol alakultak át a világ boltjai és étkezdéi a koronavírus pandémia alatt? 

Mivel számos országban az egészségügyi rendelkezések a személyes kontaktok, az elengedhetetlen utazások minimalizálására szólították fel a lakosságot a vírus terjedésének visszaszorítása érdekében, a fogyasztók az egész világon arról számoltak be, hogy ritkábban ettek étteremben és gyakrabban vásárolnak online, mint a járvány előtt. A helyi vásárlás azonban – akár a helyi gazdálkodóktól, gyártóktól, helyi vállalkozásoktól vagy helyi éttermektől – nagyjából változatlan maradt a pandémiát megelőzőhez képest.

A fogyasztók kevesebbszer mennek el enni és többször rendelnek

Világszerte az emberek 63%-a ritkábban látogatja a kicsi és helyi tulajdonú éttermeket, mint a pandémia előtt. Azonban a régiók és nemzetek között egy változatosabb kép rajzolódik ki.

Latin-Amerikában (79%) és Észak-Amerikában (68%) mutatkozik a legnagyobb visszaesés a kis vagy helyi tulajdonú éttermek személyes látogatásában, míg a spektrum másik végén, az ázsiai-csendes-óceáni régióban ez az arány 54%. 

ÁBRA: A Covid-19 járvány kezdete óta milyen gyakran végzi az alábbiakat? – Személyesen (beltéri vagy kültéri) kis vagy helyi tulajdonú éttermekben való étkezés (felnőtt lakosság bázisán, N=22.504 fő)

Azok a nemzetek, amelyeknél az éttermekben való étkezés a legjelentősebb mértékben csökkent, beleértve Chile-t, Perut, Mexikót és Argentínát, a fogyasztók több mint 80%-a ritkábban számol be a helyi tulajdonú éttermekben történő személyes étkezésről, mint a pandémiát megelőzően. A 28 megkérdezett ország közül Japán tapasztalta a legkisebb, 44%-os visszaesést, Magyarország pedig a második a sorban, 48%-os csökkenéssel. 

Globálisan a nők jobban tartózkodnak az éttermek látogatásától (nők vs férfiak 66% vs. 59%), ahogy korosztályosan az 50-74 évesek (68%-kal csökkent) körében a legalacsonyabb az éttermi fogyasztás, míg ez az arány a 35 évesnél fiatalabbak esetén csak 57%-os. 

Ezzel párhuzamosan elmozdulás történt a várakozásoknak megfelelően az ételek elvitele és házhoz szállítása irányába. Világszerte a fogyasztók több, mint egy ötöde számol be arról, hogy gyakrabban eszik a helyi tulajdonú éttermekből elvitelre kért és házhoz szállított ételt, és 45%-uk a pandémiát megelőző gyakorlatát folytatja a jelenlegi helyzetben is. 

Bár a személyes étkezés nem lehetséges, sokan továbbra is támogatják a helyi éttermeket elvitel vagy ételszállítás útján.  

Ez a tendencia látható Latin-Amerikában és Észak-Amerikában, ahol 30%, illetve 27% azt mondja, hogy gyakrabban rendelnek elvitelre vagy házhoz szállítással, mint a pandémia előtt. Latin-Amerikában azonban emelkedett azoknak a száma is, akik kevesebbszer rendelnek elvitelre, mint a világjárvány előtt (38%). Latin-Amerika a második helyen áll a Közel-Kelet-Afrika régió mögött (48%) azon emberek számában, akik ritkábban rendelnek elvitelre.

Az egyes országok közül Japán ismét kiemelkedik azzal, hogy a legnagyobb arányban itt nem számoltak be a fogyasztók változásról az elvitelre kért vagy házhoz rendelt ételfogyasztásban (72%), ami jóval meghaladja a 45%-os globális átlagot. 

"Magyarország 61%-kal a második helyen áll. A múlt heti bejelentések tükrében a magyar gyakorlat a következő hetekben is ez lesz majd" – tette hozzá Földes Annamária, az Ipsos CX kutatási igazgatója. 

A fogyasztók nagyrészt arról számolnak be, hogy nem változott a helyi vásárlásaik száma

Világszerte a fogyasztók több, mint fele változatlan gyakorisággal vásárol személyesen kis vagy helyi tulajdonú vállalkozásoktól.

ÁBRA: A Covid-19 járvány kezdete óta milyen gyakran végzi az alábbiakat? – Személyesen kis vagy helyi tulajdonú vállalkozásoktól való vásárlás (felnőtt lakosság bázisán, N=22.504 fő)

Japánban vannak a legnagyobb arányban az olyan fogyasztók, akik szerint a járvány nem változtatott azon, hogy milyen gyakran látogatják a kis és helyi tulajdonú üzleteket (78%), és a magyarok közel három negyedének szintén nem változott a személyes vásárlási gyakorlata ezekben az üzlettípusokban.

Világszerte az emberek kevesebb mint fele mondja, hogy gyakrabban vásárol online (43%). Talán nem meglepő, hogy globális szinten a magasabb jövedelmű fogyasztók online gyakrabban vásárolnak a világjárvány kezdete óta (49%), mint az alacsonyabb jövedelműek (37%). Észak-Amerika vezeti az online vásárlás gyakoriságának globális növekedését, Latin-Amerika követi 46%-kal. Ugyanakkor azoknak a fogyasztóknak a legnagyobb arányát is ez a térség adja, akik körében a legjelentősebben csökkent (25%) az online vásárlás. A szokások drámai módon megváltoztak a régióban, de nem egyazon irányban.

ÁBRA: A Covid-19 járvány kezdete óta milyen gyakran végzi az alábbiakat? – Online vásárlás (felnőtt lakosság bázisán, N=22.504 fő)

„Az online vásárlás fizetési módjainak hozzáférhetősége és elérhetősége hozzájárulhatott ehhez a különbséghez. – magyarázza a szakértő. – Érdekes látni azonban, hogy a magyar piacon a legkisebb az elmozdulás, mindössze a lakosság negyede vásárol többet online és kevesebb, mint ötöde kevesebbet. Ahogy azt más méréseink is mutatják, a magyar piacon lassabb, visszafogottabb a változás.”

Forrás: Store Insider


A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.