Áfacsökkentés és digitalizáció a szállodaiparban

A Magyar Szállodaszövetség idei közgyűlésén a német társszervezet vezérigazgatója, Markus Luthe a digitalizációról és a pár évvel ezelőtti németországi szállodai áfacsökkentés pozitív hatásairól tartott előadást.

A világ radikálisan változik körülöttünk: a sajtóhirdetések piaca drasztikusan csökken, a Google és a Facebook hirdetési bevétele exponenciálisa nő. Egyre bővül azoknak a korosztályoknak a száma, amelyek digitálisan képzettek ezzel párhuzamosan egyre kevésbé fontosak a nem digitális natív korosztályok, vagyis az 50 fölöttiek – hívta fel a figyelmet Luthe.

Az utazás világát is megváltoztatta a digitalizáció: a közösségi szállásfoglalástól a gépkocsi- és ebédmegosztáson át a programszervezésig. Az utazás tervezési folyamata is megváltozott: az átlagos utazó manapság már csupán a foglalás előtt 24 nappal kezdi a szálláskeresést, és nincs a fejében hotelmárka a kezdet kezdetén. Egyre többen használnak napi szinten utazási applikációkat, ehhez képest a szállodák felének nincs mobiltelefonra optimalizált weboldala.

A digitalizált világban információs háború dúl, ennek egyik legújabb fejleménye, hogy a legnagyobb online szállásfoglaló oldal, a booking.com nem adja már ki a szállodának az utas emailcímét, a portálnál gyűlnek az adatok, vagyis a „big data”. Pedig adatok nélkül nem lehet megnyerni az információs háborút – állítja a szakember. Az adatot pedig meg lehet szerezni az utastól akkor is, amikor megérkezik a szállodába.

Luthe azt javasolta, hogy a wifi bejelentkezéshez kérjük el a vendég emailcímét, vagy ajánljunk neki ingyenes városnéző applikációt, és emellé kérjük el az adatait. Számos olyan további eszközt kell használniuk a szállodáknak, amelyek révén helyt tudnak állni a globális információs versenyben. A szálloda honlapján mindenképpen legyen lehetőségük a vendégeknek elmondani a véleményüket – ez azért fontos, mert így a kontroll a mi kezünkben marad, míg például a tripadvisoron jóformán alig tehetünk valamit egy szándékoltan rosszindulatú bejegyzés ellen.

Kommunikálni kell a vendéggel – javasolja a szakértő, és bár hibát bárki elkövethet, ha azt kijavítjuk, és utána megkérjük az ügyfelet, hogy értékelje az ügyintézést, valószínűleg jól jövünk ki a negatívnak indult helyzetből. Bár Európában is folyamatosan csökken a szállodák saját honlapjain történő foglalások száma, miközben az OTA-k részesedése nő, törekedni kell az előbbire.

Németországban egy versenyhivatali döntés alapján ráadásul az árparitás nem vonatkozik a szállodák saját honlapján közölt árakra, így olcsóbban adhatják a szobát direktben, mint közvetítőkön keresztül. De vannak online beosztástervező programok, szállodai munkatársak és álláshelyek között közvetítő szoftverek is.

Mi változott a 7%-os áfával?

 

Németországban a szakma nyomására 2010-ben csökkent le a szállodai áfakulcs a korábbi 19-ről 7%-ra. Az Unióban legtöbb államában egyébként kedvezményes kulcs érvényes, kivéve Dániát, az Egyesült Királyságot és Szlovákiát. Az uniós szállodai áfakulcs középértéke 9,75%, így a kedvezményes magyar 18% így a legmagasabb az előtt említett három ország mögött.

A német szakmai szervezet számításai szerint óriási sikert hozott az áfacsökkentés: a vendégéjszakaszám 370 millióról 436 millióra nőtt 2010-ről 2016-ra, különösen belföldi forgalom újra felfedezték az országot. Közben a hotelek is beruháztak, fejlesztették a terméket. 42 ezer új állást jött létre 2009-hez képest! Létrejött egy transzparens weboldal, ahol az ország összes hotelfejlesztései kereshetők. Sok új beruházást generált az áfacsökkentés. A német kormány egymilliárd eurós kieséssel számolt áfából, ehhez képest csak 154 millió volt 2009 és 2014 között, és a többletfoglalkoztatásből származó befizetéseket nem számolták ide.

Az áfakérdés amúgy nem egy sikertörténet az Unióban: jelenleg egyik kormányt se érdekli az uniós direktíva, minden kormány csinálja, amit akar!


MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat

MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat 

Az MSZÉSZ útjára indítja az „Év Szállodája 2024” pályázatot.
Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek

Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek 

Az utazás nehéz Indiában azoknak, akik nem házasok, azonban ennek ellenére szeretnének együtt utazni és közös szálláshelyen aludni.
Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban

Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban 

Évkezdetnek nem is rossz: két olyan csomagajánlatot állítottak össze, amely mindkettő ezt a célt szolgálja.
Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban

Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban 

Az a&o Hostels, Európa vezető hostellánca, 2025. január 1-jén megnyitotta második belga szálláshelyét, az a&o Brussels Centrumot.
Brandváltás az egykori Adria Palotában

Brandváltás az egykori Adria Palotában 

Az Al Habtoor Palace megérkezett Budapestre az ikonikus, egykori Adria Palotába, amelyet jóideje Ritz Carlton-ként ismertünk, korábban pedig a Meridien-lánc tagjaként nyílt meg ötcsillagos szállodaként a pesti Belváros szívében.
Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE

Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE 

Jakab Gábor lett a hévízi NaturMed Hotel Carbona új szállodaigazgatója.
Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél

Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél 

A Danubius Hotels Zrt. új vezető kinevezésével indítja 2025-öt, megerősítve a szállodavállalat láncszintű üzemeltetését.
Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál

Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál 

Több, mint harmincmilliós tartozást hátrahagyva váltak köddé a koreai befektetők.
Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén

Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén 

Aki Bristol környékére tervez látogatni mostanában, akár már az egykori drogbáró magángépéből átalakított Airbnb szállást is kibérelheti.
HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra

HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra 

Az idei program különlegessége, hogy neves előadók osztják meg tapasztalataikat, amelyek értékes tanulságokkal szolgálhatnak minden résztvevő számára.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.