Áfacsökkentés és digitalizáció a szállodaiparban

A Magyar Szállodaszövetség idei közgyűlésén a német társszervezet vezérigazgatója, Markus Luthe a digitalizációról és a pár évvel ezelőtti németországi szállodai áfacsökkentés pozitív hatásairól tartott előadást.

A világ radikálisan változik körülöttünk: a sajtóhirdetések piaca drasztikusan csökken, a Google és a Facebook hirdetési bevétele exponenciálisa nő. Egyre bővül azoknak a korosztályoknak a száma, amelyek digitálisan képzettek ezzel párhuzamosan egyre kevésbé fontosak a nem digitális natív korosztályok, vagyis az 50 fölöttiek – hívta fel a figyelmet Luthe.

Az utazás világát is megváltoztatta a digitalizáció: a közösségi szállásfoglalástól a gépkocsi- és ebédmegosztáson át a programszervezésig. Az utazás tervezési folyamata is megváltozott: az átlagos utazó manapság már csupán a foglalás előtt 24 nappal kezdi a szálláskeresést, és nincs a fejében hotelmárka a kezdet kezdetén. Egyre többen használnak napi szinten utazási applikációkat, ehhez képest a szállodák felének nincs mobiltelefonra optimalizált weboldala.

A digitalizált világban információs háború dúl, ennek egyik legújabb fejleménye, hogy a legnagyobb online szállásfoglaló oldal, a booking.com nem adja már ki a szállodának az utas emailcímét, a portálnál gyűlnek az adatok, vagyis a „big data”. Pedig adatok nélkül nem lehet megnyerni az információs háborút – állítja a szakember. Az adatot pedig meg lehet szerezni az utastól akkor is, amikor megérkezik a szállodába.

Luthe azt javasolta, hogy a wifi bejelentkezéshez kérjük el a vendég emailcímét, vagy ajánljunk neki ingyenes városnéző applikációt, és emellé kérjük el az adatait. Számos olyan további eszközt kell használniuk a szállodáknak, amelyek révén helyt tudnak állni a globális információs versenyben. A szálloda honlapján mindenképpen legyen lehetőségük a vendégeknek elmondani a véleményüket – ez azért fontos, mert így a kontroll a mi kezünkben marad, míg például a tripadvisoron jóformán alig tehetünk valamit egy szándékoltan rosszindulatú bejegyzés ellen.

Kommunikálni kell a vendéggel – javasolja a szakértő, és bár hibát bárki elkövethet, ha azt kijavítjuk, és utána megkérjük az ügyfelet, hogy értékelje az ügyintézést, valószínűleg jól jövünk ki a negatívnak indult helyzetből. Bár Európában is folyamatosan csökken a szállodák saját honlapjain történő foglalások száma, miközben az OTA-k részesedése nő, törekedni kell az előbbire.

Németországban egy versenyhivatali döntés alapján ráadásul az árparitás nem vonatkozik a szállodák saját honlapján közölt árakra, így olcsóbban adhatják a szobát direktben, mint közvetítőkön keresztül. De vannak online beosztástervező programok, szállodai munkatársak és álláshelyek között közvetítő szoftverek is.

Mi változott a 7%-os áfával?

 

Németországban a szakma nyomására 2010-ben csökkent le a szállodai áfakulcs a korábbi 19-ről 7%-ra. Az Unióban legtöbb államában egyébként kedvezményes kulcs érvényes, kivéve Dániát, az Egyesült Királyságot és Szlovákiát. Az uniós szállodai áfakulcs középértéke 9,75%, így a kedvezményes magyar 18% így a legmagasabb az előtt említett három ország mögött.

A német szakmai szervezet számításai szerint óriási sikert hozott az áfacsökkentés: a vendégéjszakaszám 370 millióról 436 millióra nőtt 2010-ről 2016-ra, különösen belföldi forgalom újra felfedezték az országot. Közben a hotelek is beruháztak, fejlesztették a terméket. 42 ezer új állást jött létre 2009-hez képest! Létrejött egy transzparens weboldal, ahol az ország összes hotelfejlesztései kereshetők. Sok új beruházást generált az áfacsökkentés. A német kormány egymilliárd eurós kieséssel számolt áfából, ehhez képest csak 154 millió volt 2009 és 2014 között, és a többletfoglalkoztatásből származó befizetéseket nem számolták ide.

Az áfakérdés amúgy nem egy sikertörténet az Unióban: jelenleg egyik kormányt se érdekli az uniós direktíva, minden kormány csinálja, amit akar!


Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok

Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok 

Bemutatkozott a Clarion Hotel Vienna South.
NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken

NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken 

A belföldi vendégek száma 5,4 százalékkal 485 ezerre nőtt, míg a külföldi turisták száma több mint 22 százalékkal 536 ezer főre emelkedett.
Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei

Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei 

Beszédes adatok és izgalmas tapasztalatok egy hotel első évéből – így indult a TRIBE Budapest Stadium.
Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben

Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben 

A gazdasági kihívások és a geopolitikai bizonytalanság ellenére rekordévet zárt a nemzetközi szállodaipar.
Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást?

Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást? 

A Danubius Hotels (DH) a budapesti szállodáikba látogató külföldi turisták körében végzett kutatást.
Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban

Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban 

Ezzel hívja fel a figyelmet a felelős állattartásra a Minaro Hotel Tokaj MGallery.
Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik

Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik 

A szállodacsoport globális hűség- és kedvezményprogramja most köszöntötte százmilliomodik tagját.
Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában

Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában 

Olyan megoldásokkal, amelyek a gyerekkel érkező vendégek kényelmét szolgálják.
Így állnak a foglalások eddig a tavaszi időszakban

Így állnak a foglalások eddig a tavaszi időszakban 

A Szallas.hu legfrissebb adatai szerint.
Kastélyszállodások éves találkozója az alsópetényi Prónay-kastélyban

Kastélyszállodások éves találkozója az alsópetényi Prónay-kastélyban 

Sikeresen lezajlott a Magyar Kastélyszállodák és Történelmi Épületek Szövetségének éves közgyűlése.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.