Áfacsökkentés és digitalizáció a szállodaiparban

A Magyar Szállodaszövetség idei közgyűlésén a német társszervezet vezérigazgatója, Markus Luthe a digitalizációról és a pár évvel ezelőtti németországi szállodai áfacsökkentés pozitív hatásairól tartott előadást.

A világ radikálisan változik körülöttünk: a sajtóhirdetések piaca drasztikusan csökken, a Google és a Facebook hirdetési bevétele exponenciálisa nő. Egyre bővül azoknak a korosztályoknak a száma, amelyek digitálisan képzettek ezzel párhuzamosan egyre kevésbé fontosak a nem digitális natív korosztályok, vagyis az 50 fölöttiek – hívta fel a figyelmet Luthe.

Az utazás világát is megváltoztatta a digitalizáció: a közösségi szállásfoglalástól a gépkocsi- és ebédmegosztáson át a programszervezésig. Az utazás tervezési folyamata is megváltozott: az átlagos utazó manapság már csupán a foglalás előtt 24 nappal kezdi a szálláskeresést, és nincs a fejében hotelmárka a kezdet kezdetén. Egyre többen használnak napi szinten utazási applikációkat, ehhez képest a szállodák felének nincs mobiltelefonra optimalizált weboldala.

A digitalizált világban információs háború dúl, ennek egyik legújabb fejleménye, hogy a legnagyobb online szállásfoglaló oldal, a booking.com nem adja már ki a szállodának az utas emailcímét, a portálnál gyűlnek az adatok, vagyis a „big data”. Pedig adatok nélkül nem lehet megnyerni az információs háborút – állítja a szakember. Az adatot pedig meg lehet szerezni az utastól akkor is, amikor megérkezik a szállodába.

Luthe azt javasolta, hogy a wifi bejelentkezéshez kérjük el a vendég emailcímét, vagy ajánljunk neki ingyenes városnéző applikációt, és emellé kérjük el az adatait. Számos olyan további eszközt kell használniuk a szállodáknak, amelyek révén helyt tudnak állni a globális információs versenyben. A szálloda honlapján mindenképpen legyen lehetőségük a vendégeknek elmondani a véleményüket – ez azért fontos, mert így a kontroll a mi kezünkben marad, míg például a tripadvisoron jóformán alig tehetünk valamit egy szándékoltan rosszindulatú bejegyzés ellen.

Kommunikálni kell a vendéggel – javasolja a szakértő, és bár hibát bárki elkövethet, ha azt kijavítjuk, és utána megkérjük az ügyfelet, hogy értékelje az ügyintézést, valószínűleg jól jövünk ki a negatívnak indult helyzetből. Bár Európában is folyamatosan csökken a szállodák saját honlapjain történő foglalások száma, miközben az OTA-k részesedése nő, törekedni kell az előbbire.

Németországban egy versenyhivatali döntés alapján ráadásul az árparitás nem vonatkozik a szállodák saját honlapján közölt árakra, így olcsóbban adhatják a szobát direktben, mint közvetítőkön keresztül. De vannak online beosztástervező programok, szállodai munkatársak és álláshelyek között közvetítő szoftverek is.

Mi változott a 7%-os áfával?

 

Németországban a szakma nyomására 2010-ben csökkent le a szállodai áfakulcs a korábbi 19-ről 7%-ra. Az Unióban legtöbb államában egyébként kedvezményes kulcs érvényes, kivéve Dániát, az Egyesült Királyságot és Szlovákiát. Az uniós szállodai áfakulcs középértéke 9,75%, így a kedvezményes magyar 18% így a legmagasabb az előtt említett három ország mögött.

A német szakmai szervezet számításai szerint óriási sikert hozott az áfacsökkentés: a vendégéjszakaszám 370 millióról 436 millióra nőtt 2010-ről 2016-ra, különösen belföldi forgalom újra felfedezték az országot. Közben a hotelek is beruháztak, fejlesztették a terméket. 42 ezer új állást jött létre 2009-hez képest! Létrejött egy transzparens weboldal, ahol az ország összes hotelfejlesztései kereshetők. Sok új beruházást generált az áfacsökkentés. A német kormány egymilliárd eurós kieséssel számolt áfából, ehhez képest csak 154 millió volt 2009 és 2014 között, és a többletfoglalkoztatásből származó befizetéseket nem számolták ide.

Az áfakérdés amúgy nem egy sikertörténet az Unióban: jelenleg egyik kormányt se érdekli az uniós direktíva, minden kormány csinálja, amit akar!


Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.