Ázsiában keresnek munkaerőt a romániai szállodások

A tapasztalatok szerint a jó nevű romániai szállodák egyre gyakrabban kerülnek megoldhatatlan munkaerő-problémák elé, miközben talpon kell maradniuk, őrizve a színvonalat. Két brassói szálloda azonban a jelek szerint kényszerből elvágta a gordiuszi csomót, és most a Fülöp-szigetekről, Nepálból, Kínából, Pakisztánból hoz felszolgálót, szobalányt és szakácsot.

„A 140 alkalmazottból 22 Fülöp-szigeteki, és szándékunk, hogy hatvanra emeljük a számukat, mert arra a következtetésre jutottunk, hogy a románok már nem akarnak dolgozni, mivel beleszagoltak a Nyugat ízébe és távoznak innen” – nyilatkozta a zf.ro-nak Radu Fluture, a brassópojánai Teleferic Grand Hotel elszállásolási igazgatója. Az igazgató nyíltan elismerte, hogy a Fülöp-szigetekiek a munka terén odaadóbbak, sokan Szaúd-Arábiában „szocializálódtak”, ahol megszokott a 18-19 órás munkanap, így számukra a romániai viszonyok ebből a szempontból felüdülésnek számítanak.

Ugyanakkor tény, hogy Romániában a szállodaipari átlagbér a háromszorosa a Fülöp-szigetekinek, így megéri nekik ide jönni dolgozni. Más kérdés, hogy a romániai vendéglátóiparban az átlagbér bruttó 380 euró, ami mindössze 70 százaléka az országos átlagnak. Nem véletlen tehát, hogy a szállodások munkaerőgondokkal küszködnek, s miután kitanítanak embereket, azok első dolga Nyugat-Európában keresni új állást.

A négycsillagos, 140 szobás, 400 személyes vendéglővel, konferenciateremmel, spával rendelkező Teleferic szálló igazgatójának toborzási gondja, hogy Romániának nincs külképviselete a Fülöp-szigeteken, így egyetlen munkaerő aktáinak elintézése 3-6 hónapot vesz igénybe.

A másik, munkaerőszempontból úttörő szálloda a szintén Brassópojánán működő Aurelius, amelyik Nepálból toborzott személyzetet. A BDO audit és pénzügyi tanácsadó cég egyik vezetője szerint azonban a két szálloda esete nem egyedülálló: más hotelek is keresgélnek Ázsiában, és Kínából, Pakisztánból hoznak munkaerőt. A tapasztalatok szerint a romániai szállodaipari munkavállalóknál a fő gond, hogy inkább csak a téli vagy nyári főszezonban dolgoznának, amikor sok borravalóra számíthatnak. A jelentős munkaerő-fluktuáció másik oka pedig, hogy az alkalmazottak, ismerve a gondokat, az első főnöki kritikai szóra képesek felmondani.


Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija

Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija 

November 21-én egy varázslatos érzékszervi utazással zajlott a Pullman Happenings rendezvénysorozat első magyarországi eseménye, amelynek művészi koncepcióját Demeter Richárd álmodta meg.
Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.
Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel

Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel 

Az egykori négycsillagos hotelben már a felújítási munkálatok is elkezdődtek.
Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón

Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón 

November 16-án tartották a Heritage Hotels of Europe Awards gáláját, amelynek során Európa történelmi szállodáinak legjobbjait ünneplik.
Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival

Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival 

A Hotel Divinus*****Superior az Everguest egyik legösszetettebb projektje.
„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon

„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon 

A „Zöld Szálloda” cím mellett a Mövenpick BalaLand az elmúlt év során további rangos díjakat is elnyert.
Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából

Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából 

Az idén januárban Bécsben megrendezésre kerülő eseményen az iparág vezetői találkoznak, hogy feltárják a vendéglátás jövőjét meghatározó kulcsfontosságú trendeket, kihívásokat és lehetőségeket.
Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten

Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten 

Alapvetően üzleti utazókat és szabadidős vendégeket várnak Best Western (BW) hotelekbe – a lánchoz 19 márka, 4 ezer taghotellel, több mint 100 országban szerepel az ernyőmárka egységeiként
Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora

Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora 

Új korszak kezdetéhez érkezett a Hotel Gellért, Budapest egyik legismertebb és legkedveltebb történelmi épülete, hiszen októberben megkezdődött a szálloda felújítása.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.