Ázsiában keresnek munkaerőt a romániai szállodások

A tapasztalatok szerint a jó nevű romániai szállodák egyre gyakrabban kerülnek megoldhatatlan munkaerő-problémák elé, miközben talpon kell maradniuk, őrizve a színvonalat. Két brassói szálloda azonban a jelek szerint kényszerből elvágta a gordiuszi csomót, és most a Fülöp-szigetekről, Nepálból, Kínából, Pakisztánból hoz felszolgálót, szobalányt és szakácsot.

„A 140 alkalmazottból 22 Fülöp-szigeteki, és szándékunk, hogy hatvanra emeljük a számukat, mert arra a következtetésre jutottunk, hogy a románok már nem akarnak dolgozni, mivel beleszagoltak a Nyugat ízébe és távoznak innen” – nyilatkozta a zf.ro-nak Radu Fluture, a brassópojánai Teleferic Grand Hotel elszállásolási igazgatója. Az igazgató nyíltan elismerte, hogy a Fülöp-szigetekiek a munka terén odaadóbbak, sokan Szaúd-Arábiában „szocializálódtak”, ahol megszokott a 18-19 órás munkanap, így számukra a romániai viszonyok ebből a szempontból felüdülésnek számítanak.

Ugyanakkor tény, hogy Romániában a szállodaipari átlagbér a háromszorosa a Fülöp-szigetekinek, így megéri nekik ide jönni dolgozni. Más kérdés, hogy a romániai vendéglátóiparban az átlagbér bruttó 380 euró, ami mindössze 70 százaléka az országos átlagnak. Nem véletlen tehát, hogy a szállodások munkaerőgondokkal küszködnek, s miután kitanítanak embereket, azok első dolga Nyugat-Európában keresni új állást.

A négycsillagos, 140 szobás, 400 személyes vendéglővel, konferenciateremmel, spával rendelkező Teleferic szálló igazgatójának toborzási gondja, hogy Romániának nincs külképviselete a Fülöp-szigeteken, így egyetlen munkaerő aktáinak elintézése 3-6 hónapot vesz igénybe.

A másik, munkaerőszempontból úttörő szálloda a szintén Brassópojánán működő Aurelius, amelyik Nepálból toborzott személyzetet. A BDO audit és pénzügyi tanácsadó cég egyik vezetője szerint azonban a két szálloda esete nem egyedülálló: más hotelek is keresgélnek Ázsiában, és Kínából, Pakisztánból hoznak munkaerőt. A tapasztalatok szerint a romániai szállodaipari munkavállalóknál a fő gond, hogy inkább csak a téli vagy nyári főszezonban dolgoznának, amikor sok borravalóra számíthatnak. A jelentős munkaerő-fluktuáció másik oka pedig, hogy az alkalmazottak, ismerve a gondokat, az első főnöki kritikai szóra képesek felmondani.


Új technológiák és algoritmusok a szállodaszektor számára

Új technológiák és algoritmusok a szállodaszektor számára 

A szállodaiparban egyre nagyobb figyelmet kapnak az új technológiák és intelligens algoritmusok, amelyek célja az incidensek megelőzése és hatékony felderítése.
Újabb TRIBE-egységek a láthatáron

Újabb TRIBE-egységek a láthatáron 

Az utazók az elkövetkező években több mint negyven TRIBE-szálloda megnyitására számíthatnak, Európában olyan helyszíneken, mint Párizs, Krakkó, a Budapest Airport és Mainz.
Versenyfutás az elégedett vendégekért: lépéselőnybe kerülhetnek az AI-felhasználók

Versenyfutás az elégedett vendégekért: lépéselőnybe kerülhetnek az AI-felhasználók 

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, milyen kihívásokkal szembesül a vendéglátás, és hogyan segíthet az AI ezek leküzdésében.
MSZÉSZ Trendriport: több szálloda, tíz százalékkal magasabb vendégéjszaka számok

MSZÉSZ Trendriport: több szálloda, tíz százalékkal magasabb vendégéjszaka számok 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette októberi trendriportját a KSH adatai alapján.
Friss arculat és izgalmas menük az egyik belvárosi szállodai bárban

Friss arculat és izgalmas menük az egyik belvárosi szállodai bárban 

Az élet körforgása a bárpult mögött.
MSZÉSZ-kutatás: milyen rendszerekkel dolgoznak a szállodák?

MSZÉSZ-kutatás: milyen rendszerekkel dolgoznak a szállodák? 

Közelednek az ünnepek, sokan terveznek erre az időszakra kisebb-nagyobb utazásokat. de érdemes körültekintőnek lenni az előkészületeknél...
Díjazták a WING szállodáját a nívós ingatlanfejlesztési versenyen

Díjazták a WING szállodáját a nívós ingatlanfejlesztési versenyen 

Különdíjat nyert a dual-branded ibis&TRIBE Budapest Stadium hotel.
Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija

Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija 

November 21-én egy varázslatos érzékszervi utazással zajlott a Pullman Happenings rendezvénysorozat első magyarországi eseménye, amelynek művészi koncepcióját Demeter Richárd álmodta meg.
Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.