A szakember elmondta, egy tavaly októberi kormányrendelet értelmében január 1-től nem lesz követező a szálláshelyek minősítése, a jövőben a hotelek színvonalát egy védjegyrendszer biztosítja, amelyhez önkéntesen csatlakozhatnak a szállodák. Az a hotel azonban, amelyik nem csatlakozik, jövőre már nem használhatja a csillagokat, így a megfelelő vendégtájékoztatás is nehézségekbe ütközik, ami a házak színvonalát illeti – hangsúlyozta a szakember, aki a minősítés menetének részleteiről is beszámolt.
A csatlakozni kívánó hoteleknek egy adatlapot kell kitölteniük. A Magyar Szállodaszövetség egy 270 kritériumból álló minősítési rendszert dolgozott ki. Szállodai kategóriánként ebből különböző pontszámokat kell minimálisan elérni. Az önminősítés díja többek között függ a kategóriától és a szobaszámtól és 120-230 ezer forint között mozog a költsége házanként. A szállodaszövetség által kijelölt minősítő bizottság helyszíni szemlét tart majd az önminősítést követő 30 napon belül, amelynek döntését egy bíráló bizottság hagyja jóvá. A házakkal négy évre kötnek szerződést, két év után kiterjedt ellenőrzést, a 4. év után pedig szúrópróbaszerű ellenőrzéseket tartanak a házak színvonalának megőrzése érdekében. A szállodák a minősítés megszerzése után táblát kapnak hotel felirattal, a csillagok számával (1-től 5-ig), a szövetség logójával, illetve a hotelstars felirattal.
A fogyasztóvédelem jövőre már vizsgálhatja, hogy joga van-e a szállodáknak viselni a csillagokat, azaz megszerezték-e a tanúsító védjegyet, amely a továbbiakban a Magyar Turizmus Minőségi Díjjal párhuzamosan garantálja majd a hazai szállodák európai színvonalát. A programról tájékoztató hotelstars.hu domain nevet már bejegyezték, egyelőre az oldal tesztelése folyik. 3 hónap múlva a Magyar Szabadalmi Hivatal bejegyzi a védjegyet, jelenleg a minősítésben közreműködő munkatársak képzése zajlik. Az első hotelek minősítése 2010 utolsó negyedévében történhet.
Kopócsy Andrea szerint a magyar hotelek csaknem 100 százalékban megfelelnek a védjegyrendszer követelményeinek, sőt, számos négycsillagos a kiemelt, superior kategóriát is elnyerheti és használhatja, amelyre mostantól már legálisan is lehetősége lesz.
A Magyar Szállodaszövetség egyébként a Hotelstars Union kritériumrendszere alapján alkotta meg a haza követelményeket. A nemzetközi szövetség az Európai Szállodaszövetség, a HOTREC ernyőszervezeteként jött létre azzal a céllal, hogy egységesítse Európában a csillagokkal való kategorizálást. A szövetség a cseh, holland, német, magyar, osztrák, svájci és svéd szállodaszövetségek összefogásával alakult meg Prágában december 14-én. A Hotelstars Union a különböző országokban érvényben lévő kritériumrendszerek összehangolásával, egységesítésével azt kívánja elérni, hogy átláthatóbbá váljon a vendégek számára mely hoteltől mit várhatnak, ezáltal jobban megfeleljenek a hotelek a fogyasztóvédelmi igényeknek, és nagyobb elégedettség jellemezze vendégeiket.
A Magyar Szállodaszövetség közgyűlésén Markus Luthe, a Hotelstars Union képviseletében beszámolt arról, hogy a balti államok is jelezték csatlakozási szándékukat a szövetséghez, valamint Szlovákiával, Szlovéniával és Szerbiával folytatnak tárgyalásokat.
Kopócsy Andrea a Hotelstars Unionhoz való csatlakozás egyik legnagyobb hozadékaként azt látja, hogy legfontosabb küldőpiacainkon is ez a besorolás van/lesz érvényben, amit hozzánk érkezve már jól ismerhetnek a vendégek, és ez növeli bizalmukat a magyar szállodákkal szemben.