Egy könyv, két magnószalag és sok-sok emlék

Az MSZÉSZ 50. születésnapját alakulásának helyén, a Hotel Gellértben ünnepelte az egykori alapítókkal közösen.

Az idén 100 éves Gellért Hotel adott otthont annak az emlékülésnek, amelyet március 27-én tartottak mai szállodások, és a korábbi generációk részvételével. 

Volt elnökök, alapítók

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elnöke, Könnyid László köszöntötte a többnyire fehér hajú megjelenteket, a jelen lévő alapítótagokat és az alapítás körül bábáskodókat. Megemlékezett Rózsa Miklós alapító elnökről, az akkori alelnökről, Somogyi Jenőről. Szerencsére Dr. Gyökössy Gyulát személyesen köszönthették, hiszen jóerőben van ma, meg is jelent az 1987-89-ig az elnöki pozíciót is betöltő szállodás szakember. Dr. Rubovszky András, Kovács István, Bocsák László, dr. Niklai Ákost, Kopócsy Andrea, dr. Erdei János volt elnökök szintén jelen voltak az ünnepi találkozón.

Majd Könnyid László elnök a Szövetség alakulásának történetéből mesélt érdekességeket 1968-tól kezdődően. Az alapítás három okát is megismerhettük: ezek a magyar szállodaipar fejlesztése, szolgáltatás színvonalának emelése, a szakma képviselete belföldön és külföldön.

Pávelné lapvásárlásra buzdít, Rubovszky háborog

A regnáló elnök nagy kedvence 1977-ből való, és egy korábbi elnökasszony, Pável Jánosné nevéhez fűződik: Magyar Hét néven megjelent akkoriban egy újság, 1 Ft-os előfizetéssel, Pávelné annyit kért, fizessék be a szállodások ezt a pénzt, és adják át a lapot a baráti országok képviselőinek (vendégeinek).

Mint kiderült, 1990-ben Rubovszky András is írt egy levelet az akkori Fővárosi Önkormányzatnak: bűnözésről a Belvárosban, valutázásról, prostutícióról háborgott. Hallhattuk még, 1989 óta lobbiszervezet lett a Szövetség, hiszen megjelent az áfa! 15 százalékkal indult, 1993-ban már 20 százalék lett, utána csökkent 18-ra.

Generációk békében, egyetértésben egymás között

Azzal zárta ünnepi beszédét Könnyid elnök, hogy büszke arra, Magyarország legmeghatározóbb turisztikai szövetségét vezetheti, amely 50 éve működik, és ma is aktív.  

Dr. Princzinger Péter (elnök, Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány) örül,t hogy egy olyan szakmának a képviselőihez látogathatott el, ahol idősek, középkorúak, fiatalok együttdolgoznak. Amikor az MTÜ-nél dolgozott, mondta a turisztikai szakértő, jól együtt tudtak működni az MSZÉSZ-szel. 28 szervezet alkotja turisztikai szövetségüket, az alapítók közt ott szerepel az MSZÉSZ is.

Kolomp és sosemkész kongresszusi központ

Néhány hozzászólás következett a szakma jeles képviselőitől, a múlt tanúitól. Elsőként dr. Niklai Ákos emelt ki néhány epizódot az elmúlt 50 évből. Kiemelte, mennyire fontosak voltak az elnökök mellett a titkárok munkája is. Különösen Lombossy Gábort emelték ki többen is nagy tisztelettel, akinek a nevezetes kolompolást is köszönheti a tagság az üléseken. 1973-ban alakultak először szekciók, 1995-ben hirdették meg először a Zöld Szálloda díjat. Kialakították a regionalitást, elindították a lobbizást, a társszövetségekkel való együttműködést. 1975-ben fogadták a 15 százalékos szervízdíjat. És már 1974-ben megígérték a nagy befogadóképességű kongresszusi komplexumott az állam részéről a szállodásoknak - fejezte be visszatekintését Niklai ex-elnök.

Jé, egy szállodának tulajdonosa is van?

Dr. Rubovszky András is hozzászólt az ünnepségen, aki az ünnepi programnak helyet adó Hotel Gellértnek is 14 évig az igazgatója volt. Szállodaigazgatók szerinte akkoriban új helyzettel néztek szembe: a 90-es években megjelent egy új személy sok helyütt - tulajdonosnak hívták.

Meszter László szintén az alapítástól jelen volt a szövetség életében, ő a szakmai szervezet alapításának lehetőségeiről beszélt. Az Új Gazdasági Mechanizmus évében végre egyetemet végzett emberek kerültek az állami hivatalos vezető szervekhez. És elmondta, megtalált két magnószalagot, amit átadott a most regnáló elnöknek.

Szakmai konferencia az MSZÉSZ szervezésében

Dr. Valkó Miklós két emléket osztott meg a jelen lévőkkel: ő 1957-ben került a Gellértbe portásnak, azt a tanácsot kapta, hogy ne kezdjen ki a személyzettel és a vendéggel, mert ebből csakis ő járhat rosszul! És arról a könyvről mesélt, amiben ő is szerepelt, és az első szállodás szakmai konferencia anyagát tartalmazza – ezt 1972-ben adták ki, és szintén átadta az ünnepségen az utókornak.

Dr. Csizmadia László kézcsókkal köszöntötte a műsorvezetőt, Náray Erikát, majd mesélt a régi dolgokról, alapvetően szakterületéről, a szakképzésről, iskoláról és a szövetség kapcsolatáról. "Egy szakma nélkül egy szakmai főiskola nem létezhet" mondta. Angol és német nyelvű képzést 1992-ben az MSZÉSZ segítségével tudták elindítani.  

12 alapító hotel díjai

Lombossy Gábor nagyhírű kolompjával végül ünnepélyes díjátadás kezdődött. Royal Hotel, Margitsziget Szálloda, Astoria Hotel, Sport Szálloda (ma Flamenco), a 100 éves Gellért hotel, Hotel Annabella, Budapest Szálloda, Szabadság Hotel, Fenyves Szálloda (mai Lővér), Nemzeti Szálló, Novotel Hotel és Béke Szálloda - az alapítók nevében mai igazgatók, ügyvezetők és menedzserek vették át Könnyid elnöktől a szép és elegáns emlékplakettet.

Forrás: Vendég


Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?