Első ilyen eseményünk első kerekasztalbeszélgetése a trendekről, magyarországi lehetőségekről, éttermek, szállodák nyitásáról, átalakításáról, a sikeres üzemeltetés mai lehetőségeiről szólt Flesch Tamás (ügyvezető igazgató, Continental Group: Hotel Parlament, Hotel Palazzo Zichy, Hotel Moments Budapest, Hotel Clark) és Varró Zoltán (belsőépítész, designer) részvételével.
Mindkét szakember egyetértett abban, hogy egy szálloda és egy étterem akkor lehet csak sikeres, ha a befektető, az üzemeltető és a belsőépítész-dizájner közösen vesznek részt a tervezésben, mindenki a saját területén adja a legjobb tudását, a másik szakértelmében megbízva és szabad kezet biztosítva számára.
"A magyarországi szállodaberuházásoknál gyakran előfordul - de persze világszerte jellemző -, hogy ebben a hármasban eltolódnak az arányok. Rengeteg olyan tulajdonos-befektető van, aki más üzletágban kereste meg a beruházni kívánt pénzét és belsőépítészi vénával is rendelkező rokonára bízza a formatervezést kedvességből vagy spórolásból. Ez sajnos azonban nem elég. A dizájnhoz tényleg kiemelkedő szakemberekre van szükség, mert a lobbyba, recepcióra, bárba való belépéskor szükség van a "wow faktorra", amellyel a hotel lenyűgözheti, rabul ejtheti a vendéget. Ez nagyon fontos a kiélezett versenyben" - véli Flesch Tamás.
Varró szerint fővárosunknak adhatnak egy új, különleges arculatot a sorra nyíló butikhotelek, amelyek sok lehetőséget kínálnak az izgalmas, modern, akár meghökkentő koncepciók és formavilágok kialakítására. A vidék még mindig kissé le van maradva e téren, de lényegesen jobb a helyzet mint 10 éve, amikor mindenki olyan szállodát szeretett volna építeni, amilyen a szomszéd fürdővárosnak is van. Pedig a vidéki hoteleket látogató magyar vendégek is igénylik a dizájnt, és nem utolsósorban a kikapcsolódási és programlehetőségeket, amelyekben még nem annyira bővelkednek városaink.
Hogy érdemes-e ma még szállodát nyitni, arra Flesch Tamás úgy válaszolt, hogy "ha megépül az ígért új kongresszusi központ és lesz egy komoly szabályozás az Airbnb lakáskiadásra vonatkozóan, mindenképpen, de fontos, hogy ne kicentizett költségvetéssel és a gyors megtérülés reményében vágjon neki az ember, hanem alapos, biztos számok alapján, határozott építészeti és üzemeltetési koncepcióval, és az sem árt, ha akad kivitelezője is. Napjainkban komoly gondot okozhat az építőipari árak 50 százalékos emelkedése, valamint az építőiparra és a horeca szektorra egyaránt jellemző munkaerőhiány, ami a banki hitelek megszerezéséhez szükséges üzleti tervek elkészítését is jelentősen megnehezíti."- magyarázta Flesch.
A két szakember egyetértett abban, hogy a topketagóriás hoteleknek és éttermeknek nincs könnyű dolga Magyarországon. Aki ebben a kategóriában szeretne befutni fontos, hogy ne csak az elején, hanem később is folyamatosan biztosítsa minden téren a kifogástalan színvonalat. A luxusvendégek kegyeinek elnyeréséhez sok energiára, időre és mindehhez jelentős anyagi tartalékokra van szükség. Ha az ember enged a minőségből, ez a kiemelkedően igényes vendégkör könnyen megsértődik, és többé felé sem néz.
A 2. kerekasztalbeszélgetés Niszkács Anna (ügyvezető igazgató, 2 Michelin-csillagos Onyx, Gerbeaud, Émile), Mario Magalhaes (igazgató, Mystery Hotel, Aria Hotel Budapest) és Varró Zoltán (belsőépítész, designer) részvételével zajlott. Niszkács és Varró közösen azt fejtegették, hogy a dizájn és a szolgáltatás kéz a kézben kell, hogy járjanak, és mivel mindenhol emberek dolgoznak, akik hibázhatnak, hol az elkápráztató dizájn, hol a mennyei étel vagy elbűvölő kiszolgálás tudják kisegíteni egymást és a bűvkörükbe vonni a vendéget, hogy az könnyedén felülemelkedjen azon, ha nem minden 100 %-os színvonalú.
Varró azt emelte ki, hogy ők mindig teljes koncepcióval, és egy adott témával állnak elő egy-egy megbízásra, hogy az adott hotel, vagy étterem, amelyet megálmodnak minden elemében egy egységes és jól megkülönböztethető színfoltot jelentsen a horeca palettán. Ez történt az Aria zenei témahotel esetében is, és most egy újabb szállodát terveznek ugyancsak Mario Magalhaes, az Aria elindítója megbízásából Mystery Hotel néven, amely a Podmaniczky úton egy patinás, műemléképületben kap helyet és nevéhez méltón falait némi titokzatosság lengi majd át. Magalhaes azt hangsúlyozta, hogy új butikhoteleik piaci bevezetésénél új marketingeszközökhözis nyúlnak és kizárólag bloggerekre, influencerekre és a közösségi médiában indított kampányokra költenek. Varró meggyőződése, hogy az izgalmas, különleges "instabarát" dizájn, amely előtt a vendég imád fotózkodni, szó szerint eladja a létesítményt. Ez történt az Aria Hotellel is, amelyről a National Geographic Magazin amatőr fotópályázatába is válogattak képet, és ami az egész világot bejárva hatalmas érdeklődést hozott a szálloda számára a vendégek és a sajtó részéről egyaránt.
Niszkács Anna arról beszélt, hogy csak kőkemény csapatmunkával és az évek óta stabil személyzettel tudta elérni az Onyx Étterem azt, hogy egy séfváltást követően ne elveszítse, hanem megduplázza Michelin csillagainak számát. Kiemelte, hogy éttermeikben a séfek keze alatt magas színvonalon dolgozó commis-k feljebb lépésével jött létre újra az élvonal. Most azon dolgoznak, hogy a felszolgálók és a szakácsok szintjén is megálljon a gyors lemorzsolódás, mivel a személyzet állandósága garantálhatja az igazán magas színvonalat és egyediséget.
A kerekasztalbeszélgetések után a résztvevők horeca beszállítók szolgáltatásaival ismerkedhettek meg és a rendezvénynek helyszínt adó Caviar & Bull ételkülönlegességeit is megkóstolhatták.
Forrás: Vendég & Hotel