A Hotelstars Union az Európai Szállodák, Éttermek és Kávéházak Szövetsége, a HOTREC 7 tagja által 2009 decemberében létrehozott a szállodai minősítési rendszer. A szervezet ma már az Európai Unió 11 tagországában – többek között Ausztriában, Németországban és Hollandiában - 150 millió vendégnek nyújt egységes támpontot a szállodák színvonalának megítéléséhez.
Eddig Magyarországon a szállodák besorolása önminősítéssel történt, azt gyakorlatilag szakmai szempontból senki nem ellenőrizte. Ezen változtat az új rendszer, amely javítja az európai, és így a magyar szállodák minőségét, segíti elismertségüket, erősíti versenyképességüket. A közeljövőben további országok csatlakozása várható, sőt több EU-n kívüli ország is be kíván lépni a Hotelstars Unionba.
A Hotelstars szállodai Minősítő Rendszer összesen 270 feltétel – termék és szolgáltatás - teljesítésén alapul. Ezeket - többek között - a vendégek körében végzett felmérések alapján dolgozták ki, így megfelelnek a mai kor igényeinek, a vendégek elvárásainak. Az új követelmények nagy hangsúlyt helyeznek a szállodák magas minőségű szolgáltatásaira, egyebek mellett a wellnessre, a kifogástalan alváskomfortra.
Dr. Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség Elnöke elmondta: „A Hotelstars Union-ban együttműködő szállodaszövetségek ezzel a lépéssel hozzájárulnak országaikban a szállodák színvonalának emeléséhez, s egyúttal a vendégek számára átláthatóbbá teszik a hotelek osztályba sorolását, egyértelművé teszik a várható szolgáltatások mértékét, tartalmát és színvonalát.” A minősítés folyamatáról kifejtette: a minősítés három részből áll: a szálloda önminősítése, a minősítő bizottság helyszíni ellenőrzése és a bíráló bizottság bírálata. A 270 kritérium alapján maximum 860 pont szerezhető. „Valamennyi kategóriának van „superior” változata is, melyek teljesítéséhez plusz pontok elérése szükséges”, mondta a Magyar Szállodaszövetség Elnöke.