Első témánk az online pénztárgépekkel kapcsolatos első adóhatósági tapasztalatok, amelyekkel kapcsolatban Varga- Biller Katalin (adóügyi igazgatóhelyettes, NAV) elmondja, 105 ezer online pénztárgép működik, és az ezekből kinyert adattárolás és az adatok ellenőrzése zajlik mostanában a NAV berkein belül.
„AMI NINCS A GÉPBEN, ARRÓL NEM TUD A HATÓSÁG”
Többek között elhangzik, hogy a NAV szerverei félóránként hívnak/ hívhatnak le adatokat a működésben lévő pénztárgépekről, eze- ket szűrés nélkül rögzítik, majd következő lépésként a megfelelő adózóhoz rendelik a kapott információt. Csoportokat is képesek vizsgálni – ez az ellenőrzés menete miatt szükséges. Alapvetően mostanában még csupán tendenciákat vizsgálnak, és az továbbra is érvényes, hogy „amit nem ütnek be a gépbe, azt nem látja a ha- tóság”, kérdés, érdemes-e vállalni az ellenőrzés – ezzel a lebukás és a borsos büntetés – kockázatát. Általánosságban elmondható: a NAV ellenőrei véletlenszerűen „csapnak le” a különböző ügyfelekre, azaz többségében nem konkrét céllal indítanak vizsgálatot (bár erre is akad azért példa), és még csak a tapasztalatszerzések, az adat- gyűjtés időszaka zajlik – a komoly ellenőrzések ideje később jön el.
MIÉRT JÓ AZ EGYEDI MEGJELENÉS?
Egyedi igények, különleges kérések, saját tollvizsgáló labor, te- kintélyes referencialista – ezeket nyújtja a szegedi illetőségű Naturtex Kft., amelynek ügyvezetője, Nagyné Miske Margit egyedi gyártású, hímzéssel ellátott, beszövéssel, címkézéssel, logókkal ellátott párnákat, paplanokat mutat prezentációjában. Miért fontos az egyedi megjelenítés? Mert a szálloda sajátosságát, különleges világát jól jellemezheti, rögzíti a márkát a vendégnél, egyben esztétikai élményt nyújt, és az sem elhanyagolható szempont, hogy ennek használatával a mosodákban az elcserélés lehetősége is nagymértékben csökken.
CSIRKEPÖRKÖLT A FALON
Tizenöt éve nyílt meg, és azóta is egyfolytában nyit- va áll a pesti Nagyvásárcsarnok egyik emblematikus helye, a Fakanál étterem. Ez a szinte non-stop nyitva tartás nehezítette a hely felújításának ütemezését, így az átépítés közel két évig tartott, mondja Kelemen Csilla belsőépítész-tervező, aki a munkákat vezette. Mind a vendégteret, mind a konyhát jelentősen átalakították, előbbiben a falakra még a csirkepaprikás receptjét is felvésték angolul, utóbbiban pedig a Coninvest cég által forgalmazott konyhatechnológiai gépeket szereltek be. Mivel az épület műemlékvédelem alatt áll, ez meglehe- tősen nehezítette a munkát. Az is kihívást jelentett, hogy a konyhán naponta legalább 500 adag étel készül – és úgy kellett összeállítani a gépeket, hogy a napi sok-sok feladat elvégzése mellett ne legyen azért zsúfoltság.
SPÓROLÓS ÁRURENDELÉS
Az árurendelés során a konyhák vezetői általában ugyanazokkal a beszállítókkal dolgoznak, bár attól nyilván nem zárkóznak el, ha olcsóbban, de ugyanolyan jó és megbízható minőségben kapnak alapanyagot, mint ahogy megszokták. Ehhez nyújt segítséget egy fatal hazai startup vállalkozás, a Rendeljvelunk.hu., amelynek képviselője, Botond Szabolcs többek között azt is elmondja, hogy internetes portálukon nemcsak kedvező áron történő árurendelésre, hanem az árak összehasonlítására, sőt kiértékelésére is van lehetőség.
SE MESTER, SE TANULÓ JÖVŐRE?
Sokakat érintő téma, kiváló előadás – ez nyárköszöntő találkozónk utolsó szakmai programja, amelynek során Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke arról a lehetetlen, ám jövő év szeptember elsejétől mégis életbe lépő rendeletről és annak várható hatásairól beszél, amely a tanulók foglalkoztatására vonatkozik a hazai vendéglátóhelyeken. „Egységes szakmai fellépés kell a megfelelő megoldás érdeké- ben” – hangsúlyozza az elnök, aki biztos abban, az új rendeletnek való megfelelés gyakorlatilag megvaló- síthatatlan, hiszen a tanulóképzés megvalósításához több ezer (hiányzó) mester kellene.