Pénzügyi eredmények
A 2017-es évet üzleti és pénzügyi sikerek jellemzik. Az Orbis rekordmagas eredményeket produkált a stratégia megvalósulásának köszönhetően. A vállalat emellett sikeresen ki tudta használni a kedvező makroökonómiai környezetet is szerte a kelet-európai régióban. A legjobban teljesítő régiók Budapest, Varsó és Prága voltak, kétszámjegyű RevPAR (egy kiadható szobára jutó szobaár-bevétel Euróban) növekedéssel. Összességében az Orbis szállodáiban a RevPAR 2017-ben 6.5%-os növekedést produkált (43.4 EUR-ig), a 2016-os összehasonlítható értékek alapján. A növekedés leginkább az átlagos szobaár 5%-os növeléséből ered, mely többek között az aktív Revenue Menedzsmentnek és az ad-hoc vendégekre való fókusznak volt köszönhető, akik többet költöttek. A működési mutatók szignifikáns növekedése rekordmagas pénzügyi eredményeket eredményezett a csoportnak. 2017-ben az Orbis bevétele 343.5 millió EUR-t ért el, ami 5.4%-os növekedést jelentett 2016-hoz képest. Ennek következményeképpen a vállalat példaértékű működési EBITDA-t nyújtott 110.3 millió EUR-s szinten és óriási, kétszámjegyű 20.2%-os növekedést jelentett az előző évhez képest. A nyereségesség növelése és a magasabb marginok kialakítása (például +4 százalékpont az EBITDA-szinten) egy nagyszerű bizonyíték volt a hatékony üzemeltetésre, annak ellenére, hogy a munkaerőpiac kihívásokkal volt tele.
Portfolió-fejlesztés és Eszközmenedzsment
2017-ben az Orbis kiemelkedő fejlesztést hajtott végre a hálózatában 8 új management és franchise szálloda, összesen 650 új szoba megnyitásával és két új piacra való belépésével: Szerbiába és Bosznia-Hercegovinába. A vállalat tovább erősíti jelenlétét a régióban 13 új megállapodás aláírásával (1600 új szoba), ami kiemelkedően magas, összességében 38 szállodai projektet jelent több, mint 5000 új szobával. Az Orbis emellett folytatta a saját tulajdonú fejlesztési projektjeit, például az ibis Vilnius Centert (164 szoba) és az ibis Styles Warszawat (178 szoba), melyek 2018 végén nyitnak meg. A további regionális növekedést támogatandó az Orbis egy új szállodamárkával egészitette ki a portfolióját, az Adagio-val, mely az apartman-szállodákat képviseli. Ez a lépés további nyereség termelésére ad lehetőséget a csoportnak a legfontosabb lokációkban. A portfolió-fejlesztésnek és eszközmenedzsmentnek köszönhetően az Orbis egy sokkal diverzifikáltabb és kiegyensúlyozottabb portfolióval rendelkezik, nem csak földrajzilag, hanem az üzemeltetési-módok tekintetében egyaránt. A hotelek 40%-a franchise vagy management szerződés keretében, mig a hotelek 60%-a saját tulajdonban üzemel. 2017-ben az Orbis sokat tett azért, hogy a portfolió sokkal hatékonyabb legyen 6 szálloda-visszavásárlási tranzakció segítségével Magyarországon, illetve számos felújítással kiemelkedő lokációkon. Az év során több mint 145 millió EUR-nyi CAPEX került befektetésre ezekben a projektekben. Az Orbis a fókuszt továbbra is a teljesítményen, a nyereségességen és a regionális vezető pozíció megerősítésén fogja tartani, nem csupán az organikus növekedést kihasználva, hanem szállodák felvásárlásán keresztül is annak érdekében, hogy minden egyes országban, ahol jelen van, vezető legyen.
Forrás: Vendég & Hotel