SMS a kifutóról: főnök, ma nem megyek be, indulok Londonba

A szállodások közgyűlésén Kovács István, az MSZÉSZ főtitkára ismertette azt a felmérést, amely a tagság körében vizsgálta a munkaerőhelyzetet. A reprezentatív felmérésre a tagság 25%-a válaszolt. Általánosnak tekinthető a munkaerőhiány, és a béremelés sem biztos, hogy mindenkinek segítséget jelent - derült ki.

Biztató, hogy minden régióban nőtt a foglalkoztatotti létszám, és jövőre is bővítést terveznek a legtöbben. Az ágazatban az átlagkereset bruttó 2,3 millió forint/év bruttó járulékok nélkül. Nyugat-Magyarországon magasabb az átlagbér, és eléri a 2,7 millió forintot, míg Budapesten is valamivel kevesebb ennél (2,64 millió). Ez az összeg 25%-kal kevesebb, mint a mint a nemzetgazdasági átlag!

A megkérdezettek 2/3-a alkalmaz szervízdíjat, és ennek 10% az átlagos mértéke. Béren kívüli juttatásként főleg térítésmentes étkezést és karácsonyi jutalmat adnak a munkáltatók, mást nem nagyon.

Mindezen után nem is csoda, hogy a válaszadók 93%-a munkaerőhiányt tapasztal! Főleg szobatakarítók, pincérek, szakácsok, recepciósok hiányoznak. A munkaerőhiányt jövőre részben több gyakornok foglalkoztatásával igyekeznek megoldani. Gond viszont, hogy nincs elég tanuló, mivel kevés a mestervizsgával rendelkező oktató a szállodákban.

A közelmúltban bejelentett jövő évi adószabályok értelmében 5%-os járulékcsökkentés mellett a minimálbér 15%-os emelése, valamint a szakmai bérminimum 25%-os emelése lép életbe 2017-ben. Ez többek szerint elsősorban a kis- és közepes vállalkozások számára jelent majd nehézséget, míg a nagyvállalatok könnyebben ki tudják majd gazdálkodni a magasabb béreket.

Csak a pénz?

Tényleg csak a pénz számít? – tette fel a dolgozók megtartásával kapcsolatban a kérdést a hallgatóságnak Meszlényi Zsolt tréner. Előadásából kiderült, hogy a dolgozói elégedettség legalább annyira fontos, mint az anyagi megbecsülés, és a vezető felelős azért, hogy milyen légkör alakul ki a munkahelyen. A dolgozók megtartása azért is lesz egyre fontosabb, mert egyre kisebb létszámúak az iskolából kikerülő korosztályok, akik között ráadásul egyre magasabb a speciális nevelési igényűek aránya.

A mostani általános iskolások 12%-a olvasási, írási vagy számolási problémákkal küzd, ők nehezen fognak nyelvet tanulni és pénzkezelő munkakörök sem nekik valók lesznek. Ezért kell megbecsülni a meglevő dolgozókat, el kell beszélgetni a kilépőkkel, meg kall próbálni visszatartani őket, vagy legalább kiszedni belőlük, mi a távozásuk oka, mit kellene változatni a szervezeten belül.

Hiányzó munkaerő

Az előadás után kerekasztal-beszélgetés kezdődött a munkaerőhiányról. a büki Hotel Caramellt igazgató házigazda Glázer Tamás elmondta, hogy komoly problémák vannak helyileg, még országos átlagnál is nehezebb megfelelő munkaerőt találni. Ausztria elszívó hatása működik, de már Kelet-Magyarországról sem lehet hozni megfelelő munkaerőt. „Fizetjük a bejárást már Vas megyén kívülről is” – mondta az igazgató, de igény esetén szolgálati szállást is biztosítanak.

Fazekas Lajos, a szállodát is üzemeltető Debreceni Gyógyfürdő Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy elképzelhető, hogy sok helyen, főleg Kelet-Magyarországon a 4 órás foglalkoztatást hozza magával a szakmunkás bérminimum bevezetése, miközben több pénz megy majd feketén a borítékba. A debreceni repülőtér fejlődése a turizmusra gyakorolt rendkívül pozitív hatásai mellett egy másik aspektusból is érdekes: a helyi munkaerő külföldre történő kiáramlása sokkal könnyebb, gyorsabb és egyszerűbb lett: „A kifutóról küldi az sms-t a kolléga, hogy nem jön be dolgozni, mert már úton van London felé!” A probléma az alacsony bérszint - hangsúlyozta Fazekas Lajos. 

Virga Csaba, a Hunguest Hotels üzemeltetési és humánpolitikai igazgatója szerint azért nem lehet az ország keleti feléből Nyugat-Magyarországra dolgozókat csábítani, mivel „ennyi erővel elmehet Ausztriába is akár, és el is megy”.

Az Accent Hotels ügyvezetője, Csordás Imre arra hívta fel a figyelmet hogy dominóeffektust indít el a minimálbár emelése, emiatt rendezni kell más dolgozók bérét is. A költségek növekedése végigmegy a rendszeren, és komoly megterhelést jelent majd a hoteleknek. Befolyásolni fogja az eredményességet is, várható emiatt az árak emelkedése is.

Baldauf Csaba, az alsópáhoki Kolping Hotel igazgatója szerint annyira kevés tanulót bocsátanak ki az utóbbi időben a szakiskolák, hogy a szállodák akár nem túl tisztességes eszközökkel is versenyeznek a tanulókért!


Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.