Több tucat tisztességtelen húzás az OTA-któl

Bogár Zoltán, a Danubius Hotels Zrt. központi üzletfejlesztési igazgatója és az MSZÉSZ digitális szekció vezetője a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége őszi közgyűlésének első napján a siófoki Azúr Hotelben arról tájékoztatta a megjelent tagokat, hogy mi történt a HOTREC (az EU tagországainak szállodai és vendéglátó szövetségeinek ernyőszervezete) disztribúciós workshopján Brüsszelben szeptember 11-én.

Európa számos országában versenyjogi értékelés tárgyává tették az OTA-k árparitásos kikötéseit. A szakember beszámolt a svéd, a német és az olasz aktuális helyzetről az árparitásos gyakorlatot illetően. Hallhattunk arról is, hogy mérföldkőhöz érkezett a szakma nyáron: 2019 júliusában az Európai Bizottság megalkotta az unió fennállása óta az első olyan irányelvet, amely szabályozza az online értékesítési platformok működését. A jogalkotók szándéka szerint egy kiszámítható, igazságos és átlátható rendszer jött létre a piaci szereplők számára.

Az érintett társaságoknak 2020. július 1-ig kell felkészülniük arra, hogy eleget tegyenek az irányelv elvárásainak. Ennek kulcsfontosságú eleme, hogy az online értékesítők (ide tartoznak az online utazási platformok is) számára megszabja, hogy milyen feltételekkel állhatnak el egy-egy szolgáltató termékének (ez esetben hotelszoba) értékesítésétől. Újdonság, hogy nem változtathatják egyoldalúan a szerződés feltételeit az OTA-k a hotelek kárára, és ha a hoteleknek nem felel meg a változtatás, felmondhatják a szerződést az OTA-kkal még akkor is, ha ez a kettejük között kötött szerződéssel nincs szinkronban. Az irányelv arra is kötelezi az online értékesítőket, hogy üzletszabályzatukban rögzítsék és átlátható módon hozzáférhetővé tegyék a partnereik felé, hogy milyen elvek alapján rangsorolják őket felületükön (mely tényezők befolyásolják a rankinget, mely tényező milyen súllyal nyom a latba, stb.)

Az Európai Bizottság egy éve 15 tagország részvételével létrehozott egy szakértői csoportot azzal a céllal, hogy tájékozódjanak az online platformok iparágáról és idén év végére jelentést készítsenek a szektorról. A szállodaipar területén működő értékesítési portálokkal kapcsolatok tapasztalatok összegyűjtésében a HOTREC is aktívan részt vesz. A csoport, illetve a HOTREC górcső alá veszi a rangsorolás gyakorlatát, kiemelten vizsgálja azokat a platformokat, amelyeken pénzért feljebb kerülhetnek a hotelek a rankingben. Példaként az Expediát említette, amelyen meg lehet vásárolni az első helyet és a Bookingot, ahol a jutalék megemelésével lehet előrébb kerülni a rangsorban. Ezek kapcsán az irányelv azt is lefektetni, hogy az online platform köteles átláthatóvá tenni a szolgáltatója számára, hogy egészen pontosan mit kap a pénzéért, ha jobb helyezést vásárolna.

Vizsgálják majd azt is, hogy az OTA-k milyen mértékben engednek a szállodáknak hozzáférést a vendég és piaci adatokhoz. A hoteleknek ugyanis sokszor a magasabb színvonalú vendégkiszolgálás érdekében kérnének el adatokat pl. egy online check-inhez, hogy QR kódot tudjanak küldeni a vendégnek, de van, hogy ezt az OTA nem teszi számukra lehetővé.

A különböző tagországok szállodaszövetségei - köztük az MSZÉSZ különösen aktívan – összegyűjtött a HOTREC számára csaknem két tucat példát az OTA-k tisztességtelen piaci magatartási gyakorlatáról. Bogár Zoltán egyebek között említette a nem lemondható szobák OTA-k általi újrafoglalását, a Booking által alkalmazott előfoglalási kedvezményt, a hamis átlagengedményt, a szállodák és apartmanok megtévesztő vegyítését, az Expedia „package only” és az Agoda „mix and save” a szállodákra nézve hátrányos konstrukcióit. A HOTREC ezt a mintegy 21 tisztességtelen húzást majd a szakértői bizottság elé tárja, amely elkészíti az Európai Bizottság számára a jelentését.

Forrás: Turizmus Online


Turisztikai fejlesztés Nógrádban

Turisztikai fejlesztés Nógrádban 

Jelentős felújításon esik át az 1973 óta működő Salgó Hotel.
Hunguest hotelek Hévízen: wellness és kikapcsolódás egy helyen

Hunguest hotelek Hévízen: wellness és kikapcsolódás egy helyen 

A Hunguest Hotels szállodaláncnál a lánc számos szállodája teljes körűen megújult, köztük hévízi egységeik is.
Belföldi és nemzetközi vendégérkezések hazai szálláshelyeken

Belföldi és nemzetközi vendégérkezések hazai szálláshelyeken 

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint eddig 2,4 millió belföldi és 2,6 millió nemzetközi turistát regisztráltak a hazai szálláshelyek.
Két új magyar szálláshely a világ fenntartható turizmusának térképén

Két új magyar szálláshely a világ fenntartható turizmusának térképén  

Két észak-magyarországi szálláshely nyerte el ma a nemzetközi Good Travel Seal minősítést, amelyet a világ egyik vezető fenntarthatósági turisztikai értékelőrendszereként tartanak számon.
MSZÉSZ márciusi trendriport – kevesebb belföldi vendég, mint tavaly

MSZÉSZ márciusi trendriport – kevesebb belföldi vendég, mint tavaly 

Márciusi trendriport a KSH adatai alapján.
Brandváltás ennél a patinás fővárosi szállodánál

Brandváltás ennél a patinás fővárosi szállodánál 

A Mövenpick bejelentette a Mövenpick Hotel Budapest Centre megnyitását.
Újra nyitva a családok és a wellness rajongók kedvence: a Hunguest Flóra

Újra nyitva a családok és a wellness rajongók kedvence: a Hunguest Flóra 

Évekkel ezelőtt, fejlesztés céljából zárt be az egri Hunguest Hotel Flóra azért, hogy 2024. december 18-án megújult külsővel és belsővel születhessen újjá.
A szállodások keleti régióülésére készül a megújult Hunguest Béke

A szállodások keleti régióülésére készül a megújult Hunguest Béke  

Május 7-én a nemrég újranyitott hajdúszoboszlói Hunguest Béke szállodában rendezik meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) keleti régióülését.  
Igazgatóváltás a Dorothea Hotel élén

Igazgatóváltás a Dorothea Hotel élén 

Az ötcsillagos budapesti belvárosi ház vezetése 2025 március elsejétől változott.
Új ötcsillagos ház nyílik Hévízen

Új ötcsillagos ház nyílik Hévízen 

Az ötcsillagos szállodában a vendégeket nem csak a luxus legmagasabb foka, hanem valódi testi-lelki feltöltődés várja.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.