Vége az ingyenebédnek a szálláspiacon

Az Airbnb lakáskiadásban is a piac diktál: túlkínálati válság alakult ki - legalábbis az Egyesült Államokban.

A rövid távú lakáskiadás, vagyis a magánlakások hotelként való üzemeltetése óriási üzlet volt a kezdetekben. 

A kedvezőtlen mellékhatások miatt aztán jöttek a korlátozások, de az Egyesült Államokban ebben az ügyben is a piac diktál: túlkínálati válság alakult ki.

Az internet elterjedése rengeteg szolgáltatás esetében tette lehetővé, hogy azt közvetlenül vegye igénybe a fogyasztó, közvetítők beiktatása nélkül. Ez így volt a rövidtávú lakáskiadásnál is: korábban utazási irodákon keresztül lehetett kiadni is kivenni, ami körülményes volt, nem is lett túl elterjedt, az utazóknak is egyszerűbb volt szállodába menni.

Az aranykor

A kérdést az Airbnb oldotta meg: egy portálra fel lehetett tenni a világ összes kiadó lakását, és ott lefoglalhatja az utas, leegyszerűsítve a folyamatot. Az utasokat a szállodákénál alacsonyabb ár vonzotta, a kínálati oldalon pedig remek pénzkereseti lehetőség adódott, ha valaki lakásokat vett, és azokat kiadta a kezdetben keresleti piacon. Budapesten 2015-ben indult a nagy roham, egyúttal a lakásáremelkedést is alaposan beindítva.A gyorsan terjedő szolgáltatással aztán problémák adódtak: a turizmus által felkapott városokból kezdte kiszorítani az állandó lakosságot, az ingatlanárakat túl magasra hajtva, miközben az állandó lakók nehezményezték, hogy a vendégek ellepik a házakat, miközben a ház költségeihez való hozzájárulásban ez nem érvényesül.

Európa: szabályozás, erős turizmus

A városok Európa-szerte kénytelenek voltak a szabályozás útjára lépni, több-kevesebb sikerrel. A szabályok betarthatósága váltakozó, ugyanakkor a növekvő lakáskínálat csak az extraprofitot szüntette meg: a kereslet inkább csak a járvány idején az utazási korlátozások miatt esett vissza. Ez nem véletlen: Európában sűrűn helyezkednek el a világ legkedveltebb turista célpontjai, a leghíresebb és leglátványosabb városok: az amerikaiak és a más kontinenseken lévő gazdag országok polgárai és Európa nevezetességeit akarják látni.

USA: speciális járványhatás

Az Egyesült Államokban ugyanolyan hatalmas divat lett a rövidtávú lakáskiadás, mint Európában: rengetegen vásároltak ingatlant erre a célra. A Bloomberg szerint azonban idén már olyan nagy lett a túlkínálat, hogy az ingatlanok kihasználtsága meredeken csökken, és olyan esetekben, amikor valaki nyakig eladósodva vett meg több lakást abban bízva, hogy azok bőségesen kitermelik a törlesztést, most bajban vannak, pláne, hogy a hitelkamatok is emelkednek. Az USA egy óriási ország, Európához képest jóval kisebb látnivaló-sűrűséggel, így a turizmus messze nem olyan erős. Ez persze eddig is így volt, de a járványnak lett egy speciális kínálatnövelő hatása. A nagy országban a home office bezártsága vagy a tömegektől fertőzéstől való félelem miatt sok városi lakos vett vidéki, csendes, kellemes környezetben lévő ingatlant, hogy ott töltse el ezt az időszakot. Most azonban már visszatérhettek régi életükhöz, de a szerzeményt hasznosítani akarják, így feltették az Airbnb-re azokat, alaposan megnövelve a kínálatot.

Az extraprofit a múlté

Egy, a Bloombergnek nyilatkozó lakáskiadó elmondta, hogy korábbi tapasztalatok és mások elmondása alapján arra számítottak, hogy simán meglesz havonta 5-10 ezer dolláros bevétel (ehhez teljes kihasználtság mellett is irreálisan magas, 160-330 dolláros egy éjszakára jutó kiadási ár adódik), de a valóságban a maximum 3500 dollár volt, akadt 1000 dolláros hónap is, augusztusban pedig még nem is volt vendégük. Az iparág indulásakor átmenetileg elérhető közgazdasági ingyen ebéd, mondhatni extraprofit kora véget ért. Amerikában is előfordult, hogy valaki kibérelt 150 lakást, kiadta Airbnb vendégeknek, és dőlt a pénz, de ez Budapesten is így volt kezdetben. A piac azóta kiegyensúlyozott lett, a szállóvendégek elvárásai megnőttek, miközben kialakult az egészséges árverseny is, hisz a szállodáknak volt bőven idejük már alkalmazkodni az új kihíváshoz.

Forrás: napi.hu


A Ruby-brandhez tartozó luxushotel épül Máltán

A Ruby-brandhez tartozó luxushotel épül Máltán 

A müncheni központú Ruby Hotels bejelentette első máltai szállodaprojektjét, a Ruby Ninu közösségi munkatér (Workspace) tavaly februári megnyitását követően.
Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok

Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok 

Bemutatkozott a Clarion Hotel Vienna South.
NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken

NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken 

A belföldi vendégek száma 5,4 százalékkal 485 ezerre nőtt, míg a külföldi turisták száma több mint 22 százalékkal 536 ezer főre emelkedett.
Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei

Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei 

Beszédes adatok és izgalmas tapasztalatok egy hotel első évéből – így indult a TRIBE Budapest Stadium.
Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben

Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben 

A gazdasági kihívások és a geopolitikai bizonytalanság ellenére rekordévet zárt a nemzetközi szállodaipar.
Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást?

Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást? 

A Danubius Hotels (DH) a budapesti szállodáikba látogató külföldi turisták körében végzett kutatást.
Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban

Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban 

Ezzel hívja fel a figyelmet a felelős állattartásra a Minaro Hotel Tokaj MGallery.
Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik

Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik 

A szállodacsoport globális hűség- és kedvezményprogramja most köszöntötte százmilliomodik tagját.
Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában

Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában 

Olyan megoldásokkal, amelyek a gyerekkel érkező vendégek kényelmét szolgálják.
Így állnak a foglalások eddig a tavaszi időszakban

Így állnak a foglalások eddig a tavaszi időszakban 

A Szallas.hu legfrissebb adatai szerint.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.