2 milliárd forint feletti eredmény 2012-ben a MÁV Csoportnál

Több évtized óta 2012 volt az első év, amelyet – a hatékonyságjavító intézkedéseknek, valamint a pályaműködtetési szerződés szerinti állami finanszírozásnak köszönhetően – a MÁV Zrt. pozitív üzemi eredménnyel zárt.

A csoportszinten is kedvező eredményalakuláshoz hozzájárult, hogy a nemzetközi forgalom menetdíjbevétele 1,3 milliárd forinttal emelkedett 2011-hez képest, valamint nőtt a belföldi utasszám is – a szolgáltatási színvonal folyamatos javítása mellett. 

A 2012. évi konszolidált adatok is egyértelműen azt mutatják, hogy a MÁV Csoport a korábbi időszakoknál jelentősen hatékonyabban, takarékosabban gazdálkodott. A vállalatcsoport konszolidált eredménye 2,3 milliárd forint.

Nagy előrelépés az, hogy – a korábbi évekkel ellentétben – a Magyar Állam és a MÁV Zrt. között megkötött, 2011-2015. évekre szóló pályaműködtetői szerződés keretében az állam a vasúti infrastruktúra működtetési költségeit megtéríti, vagy garanciát vállal a pótlólagos forrásbevonásra. A közszolgáltatási szerződések megléte képezi az alapot a MÁV és a MÁV-START üzleti tevékenységének hosszú távú tervezéséhez.

Évtizedek óta először pozitív az üzemi eredmény a MÁV Zrt.-nél

Évtizedek óta 2012-ben volt először pozitív (2,9 milliárd forint) az anyavállalat MÁV Zrt. üzemi eredménye, ami egyértelműen a hatékonyabb gazdálkodást, valamint a kiegyensúlyozottabb állami finanszírozást mutatja. A pályaműködtetés 2012-ben nullszaldós eredménnyel zárt, a 2011-ben megkötött pályaműködtetési szerződés alapján folyósított összesen 67 milliárd forint állami költségtérítésnek is köszönhetően. A nyereséges gazdálkodás mellett az anyavállalat 6,5 milliárd forintos vesztesége alapvetően a historikus adósságterhekhez kapcsolódik. A korábbi évek finanszírozási hiányainak kamatköltségei a társaságra jelentős veszteséget, törlesztési kötelezettséget rónak.

A MÁV-nál folyik a megörökölt, cégcsoporton belül lévő párhuzamosságok felszámolása, cél a szinergiák kihasználása, költséghatékony technológiai fejlesztések zajlanak, valamint a szervezetben meglévő tartalékok hasznosítása, a folyamatok újraszervezése. Korábban külső vállalkozók által végzett feladatok ellátása is cégcsoporton belül történik. Így például a visszaszervezett felsővezeték-karbantartás milliárdos megtakarítást jelent, valamint a MÁV pályakarbantartó- és javító leányvállalatai is – a korábbi évekkel ellentétben – alapvetően saját munkaerőt vesznek igénybe.

A csoport beruházásainak zömét az anyavállalat korábbi években elmaradt pályainfrastruktúra felújítási munkáinak megvalósítása, valamint a jármű-beruházások tették ki. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által állami és uniós forrásból megvalósított pályafejlesztések 2012. évben 74 Mrd Ft összegben valósultak meg.

Erősödött az utasbarát szemléletmód, személyszállítási értéklánc

A személyszállító leányvállalat MÁV-START Zrt. 2012. évi 2,2 Mrd Ft-os nyeresége meghaladta a bázis évit, alapvetően a nemzetközi személyforgalmi teljesítményekkel összefüggésben, piaci bevétel növelés révén, a közszolgáltatás nullszaldóra történő állami finanszírozásával. A bázishoz képest javult a nemzetközi forgalomban közlekedtetett vonatok eredménye. Belföldi forgalomban (142,5 millió utasfő) nőtt a fizető utasok, ezen belül a teljes árú jeggyel utazók száma, javult az ülőhely kihasználtság.

A MÁV-START Zrt. mintegy 9 milliárd forintos hatékonyságjavulást, jelentős költségmegtakarításokat (karbantartás, vontatási célú villamos energia, biztosítási díjak csökkenése stb.) ért el a bázishoz képest. A MÁV-START Zrt. eredménypozíciója 2012-ben – az állami szerepvállalást is figyelembe véve – 0,9 milliárd forinttal javult, úgy, hogy közben az állami költségtérítés 4,8 milliárd forinttal, a szociálpolitikai menetdíj hozzájárulás 3,3 milliárd forinttal csökkent a bázishoz képest. A megkötött közszolgáltatási szerződésben a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt kapott a szolgáltatás minőségi paramétereinek teljesítése, több tucat kocsi felújítása történt meg, valamint egyebek közt megvalósult a motorvonatok utastájékoztató rendszerének fejlesztése. Nagyszabású wifi program is indult, mely révén már több száz vasúti kocsiban érhető el az ingyenes vezeték nélküli internet szolgáltatás az utasok számára. 2012-ben folytatódott a személyszállítás és az azt kiszolgáló folyamatok optimalizálása. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. adminisztratív állománya a MÁV-START Zrt.-be integrálódott.

A vontatási leányvállalat MÁV-TRAKCIÓ Zrt. 2012. évi nyeresége (2,5 milliárd forint) jelentősen meghaladta a bázisévet, a magánvasutak számára nyújtott vontatási szolgáltatások teljesítményének növekedése révén a vontatási teljesítmény (vonatkilométer) összesen 3,7%-kal emelkedett. Az eredmény javulásában szerepet játszott a kedvezőbb árfolyam alakulás is. 2012 elejére a vállalat üzembe helyezte mind a 25 darab új TRAXX mozdonyát.

A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. járművek karbantartását, javítását, felújítását végzi 6 telephelyen és 33 fióktelepen. A menedzsment jelentős bevételnövelő és költségcsökkentő intézkedéseket tett. A cég a személykocsi és vontatójármű javítás mellett 2012-ben megkezdte két IC+ kocsitípus legyártását, pályázati forrás felhasználásával.

Jelentős hatékonyságjavulás pályavasúti leányvállalatoknál

A MÁV Csoport építéssel, karbantartással foglalkozó vállalatai közül a legjelentősebb a MÁV FKG Kft. A MÁV FKG Kft.-be 2012 első felében beolvadt a MÁV GÉP Kft. Az országszerte mintegy 1500 főt foglalkoztató MÁV FKG Kft. 1 milliárd forintos nyereséget ért el a menedzsment intézkedéseivel (megtakarítások, alvállalkozók helyett saját foglalkoztatás stb.) amellett, hogy rezsi óradíjait jelentősen csökkentette. A vállalat éves nyereségének döntő részét termelő eszközei felújítására valamint termelésnövelésre fordítja.

A MÁV KFV Kft. (fő tevékenysége vágányhálózat geometriai mérések, síndiagnosztika, pályába kerülő anyagok minősítése, vasúti hidak vizsgálata) nyeresége évek óta folyamatosan növekszik; bevételeinek közel harmadát külső piacról szerzi, nemzetközileg is elismert, tevékenységében Közép-Európában piacvezető.

További konszolidált vállalatok is hozzájárultak az eredményhez

A MÁV Informatika Zrt. újraszervezte folyamatait, jelentősen csökkentve alvállalkozói megbízásait. A menedzsment hatékonyságjavító és költségcsökkentő intézkedései jelentős eredményt hoztak, fontos fejlesztési programok indultak. A vállalat 2013 tavaszától MÁV Szolgáltató Központ Zrt. néven működik tovább, tevékenységi köre 2013 júniusától jelentősen kibővült.

A MÁV KERT Kft. korábbi kertészeti alaptevékenysége kiegészült a pálya menti területek tisztításával, gyomtalanításával. 2012-ben ezt a feladatot közmunka program keretében is végezte 7 havi időtartamban, mintegy 800 fő alkalmazásával.

A ZÁHONY-PORT Zrt. – melynek fő tevékenysége raktározás, tárolás, szállítmányozás – technológiai fejlesztést hajtott végre, racionalizálási intézkedések keretében csökkent a vezetői szintek száma, mérséklődtek a társaság működési költségei. A MÁV Ingatlankezelő Kft. alapvetően a MÁV ingatlanjainak üzemeltetését végzi, emellett külső piacok kiszolgálására is vállalkozik. A vállalat növelte a vasúti területek takarítási gyakoriságát. A Kormány a céget jelölte ki a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó személyek lakhatásának biztosításáról szóló törvényben rögzített ingatlankezelési feladatok ellátására.

A MÁV Vagyonkezelő Zrt. alaptevékenysége az ingatlanhasznosítás. A pangó ingatlanpiacon az eladások száma nem emelkedett, ugyanakkor ingatlan bérbeadás területén a bevételi tervet sikerült felülteljesíteni, a 2012. évi ingatlanbérleti díjbevétel 4,6 milliárd forint (ehhez 0,3 milliárd forint használati díj bevétel társul).

A MÁV Csoport konszolidált mérleg szerinti eredménye 2,3 milliárd forint. A társaság saját tőke/jegyzett tőke aránya a törvényi előírásoknak megfelelő. A kötelezettségek 2012. évi értéke 49,1 milliárddal alacsonyabb, mint a bázisévi. A MÁV Csoport teljes körűen konszolidált vállalatainak zárólétszáma 36 641 fő volt 2012-ben.


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.