50 százalék kedvezményt ad a Budapest Airport

Bár nem a horvát város az egyetlen, amely lefedetlen desztinációként, fehér foltként szerepel a Budapest Airport Routes Europe konferencián elhangzott beszámolójából.

Az öt kontinensre kiterjedve a földkerekség legjelentősebb légi fuvarozási találkozójává vált, 1995-ben útjára indult Routes éves európai konferenciáját ezúttal kétéves előkészítést követően több mint 1000 résztvevővel tartja Budapesten. Értelemszerű, hogy Magyarország legforgalmasabb repülőterének üzemeltetője, a Budapest Airport (BUD) is képviselteti magát az üzletmenet bővítése érdekében.

Erre pedig a reptér illetékeseinek beszámolója szerint minden esély megvan, még ha idén nagy növekedésre nem is számíthatunk, de a 2012-es forgalom minden bizonnyal marad. Felívelés inkább középtávon várható.

Az optimizmus oka

egyrészt, hogy a mérvadónak tekintett Oxford Economics 2013 januári előrejelzései szerint a magyar GDP növekedési üteme 2 éven belül meghaladhatja az uniós átlagot. Másfelől az európai légi irányítás központja, az Eurocontrol szerint a magyar légtér gépmozgásainak száma szintén az uniós átlag fölött, 4 százalékkal növekszik. Persze ez esetben adja magát a kérdés, hogy nem-e a gépmozgások számának 85%-át adó átrepülő forgalom gyarapodik-e, különösen, hogy 2030-ra az európai légi forgalom duplázódását várja az Eurocontrol. Ha igen, azzal leginkább az állami Hungarocontrol tömi a bukszáját. De a prognózist közlő Kam Jandu, a BUD légi közlekedési igazgatója rögtön el is oszlatta az aggályokat és elmondta: a magyar repterekre érkező gépek száma nő 4%-kal.

Foltok fehérlenek

Ebbe talán jó eséllyel beleszámolhatjuk azt a majdan számtalan ma még, vagy ma ismét fehér foltként szereplő desztinációra közlekedő járatot, melyekre igény van. Mint Jandu elárulta, a BUD munkatársai utazási irodák és légitársaságok forgalmi adatait böngészve megalapozottnak tartják számos európai járat indítását. A tervek közt szerepel egyebek mellett a címben már említett Dubrovnik, melyet egykor a Malév és a SkyEurope is repült. De ott van a listán Porto, Krakkó (utóbbit a magyar turizmus megmentőjeként a piacra visszarobbant Ryanair tavaly még repülte eléggé alacsony kihasználtsággal), Tirana, Vilnius, Tallinn, Temesvár. És bár repült útvonal, de a forgalom gyarapodását segítheti a Wizz Air várva várt isztambuli és moszkvai járata. Mint azt egy, a konferencián vasárnap rendezett beszélgetésen kiderült, 2013-ban nem számolhatunk a Wizz moszkvai járatával.

3-4/7=50%

Optimizmusuk bizonyítékaként a Routes során 45 légitársasággal folytatnak tárgyalást. Az már a jövő zenéje, hogy az esetleges új járatok beindítása változtat-e a fapadosok és hagyományosok jelenlegi 51-40 százalékos arányán. Mindenesetre akár fapados, akár nem bizonyára minden légitársaság örülni fog, ha csak heti 3-4 járatot tud megtölteni adott úti célra, mivel a BUD június elejétől ezen esetekben a reptér 50%-os kedvezményt ad leszállási díjaiból. 

Hosszú távra tervezve

Nem újdonság, hogy a BUD továbbra is tervez hosszú távú járatokat. De reptér tervez, utas végez. Joggal merül fel a kérdés, hogy ráhordó hiányában, honnan varázsol a BUD utast a hétfői sajtótájékoztatón is megénekelt Bangkok, Tokió, Peking és New York útvonalakra? Különösen, hogy Bangkokba az elmúlt télen hosszú évek után először még egy chartert sem sikerült a hazai utaztatóknak kiállítani, a New York-ot repülő American Airlines (és a Malévval szövetségben nem álló Delta is), valamint a Pekingbe közlekedő Hainan Airlines elképesztő gyorsasággal vonult le a magyar térfélről a Malév haláltáncát követően. Kam Jandu azonban nem osztja borúlátásunkat. Szerinte egy újonnan beinduló New York-i járat ezentúl nem a Malév balkáni hálózatáról töltene, hanem szerte Észak-Amerikából, mely jelentősebb utasforgalmat hozna Európa jelenlegi legnagyobb olyan repülőterére, mely nem áll közvetlen összeköttetésben New Yorkkal. 

És ha a dolgok a BUD által vázoltak szerint haladnak, okkal reménykedhetünk abban, hogy a 2012-ben könyvelt 900 ezer vendégéjszakányi növekedés hasonló lendülettel folytatódik. Sőt, úgy tűnhet, a végén még nem csupán a GDP-vel verjük kenterbe a haldokló uniót. Amennyiben az Európai Turisztikai Bizottság (ETC) jövőbe látása helytálló, kis hazánkban az uniós átlag vendégéj-növekedés kétszerese, bő 8% várható.

A legjobb minőségért

A sok vendég bizonyára örül majd, ha a BUD Jost Lammers vezérigazgató által tálalt tervei megvalósulnak, azaz Kelet Közép-Európa legjobb repterévé válni nyereségesség, szolgáltatási színvonal és minőség terén. Bízva bízunk benne, hogy mindehhez a Ferihegy környezete is hozzájárul, hiszen addig nincs nyugalom, amíg az örökzöld, „Hogy jutok be a városba európai módon?” újra meg újra felmerül.

Rendben, hogy ez a dilemma elsősorban a fővárosra és az érintett kerületekre hárul, illetve, hogy a BUD is igyekszik nyomást gyakorolni az érintett önkormányzatokra, de azért némiképp szerecsenmosdatás Lammerstől, azt állítani, hogy összeségében pozitív a kép és a 200E buszon kívül még megannyi módon juthat be az utas a Ferihegyről. Nos, a megannyi módon addig biztosan lehet fejleszteni, amíg a Ferihegyre érkezve úgy szállunk ki a Nyugatiban egy tiszta és kényelmes vasúti kocsiból, Uram bocsá' metróból, mint Frankfurtban a Hauptwache-n gyűretlen zakóban a leszállást követő fél óra múlva egy BKV-jegy áráért. 

Addig pedig vigasztaljanak mindenkit Hardy Mihály, a BUD kommunikációs igazgatójának a kínos helyzetet feloldó keserédes szavai, melyek szerint a hozzánk érkezők a reptérről jövet egyetlen BKV-jegy áráért „fantasztikus időutazáson” vehetnek részt.


Ősztől visszatér az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatér az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy megsértette a taxizás szabályait és szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.