50 százalék kedvezményt ad a Budapest Airport

Bár nem a horvát város az egyetlen, amely lefedetlen desztinációként, fehér foltként szerepel a Budapest Airport Routes Europe konferencián elhangzott beszámolójából.

Az öt kontinensre kiterjedve a földkerekség legjelentősebb légi fuvarozási találkozójává vált, 1995-ben útjára indult Routes éves európai konferenciáját ezúttal kétéves előkészítést követően több mint 1000 résztvevővel tartja Budapesten. Értelemszerű, hogy Magyarország legforgalmasabb repülőterének üzemeltetője, a Budapest Airport (BUD) is képviselteti magát az üzletmenet bővítése érdekében.

Erre pedig a reptér illetékeseinek beszámolója szerint minden esély megvan, még ha idén nagy növekedésre nem is számíthatunk, de a 2012-es forgalom minden bizonnyal marad. Felívelés inkább középtávon várható.

Az optimizmus oka

egyrészt, hogy a mérvadónak tekintett Oxford Economics 2013 januári előrejelzései szerint a magyar GDP növekedési üteme 2 éven belül meghaladhatja az uniós átlagot. Másfelől az európai légi irányítás központja, az Eurocontrol szerint a magyar légtér gépmozgásainak száma szintén az uniós átlag fölött, 4 százalékkal növekszik. Persze ez esetben adja magát a kérdés, hogy nem-e a gépmozgások számának 85%-át adó átrepülő forgalom gyarapodik-e, különösen, hogy 2030-ra az európai légi forgalom duplázódását várja az Eurocontrol. Ha igen, azzal leginkább az állami Hungarocontrol tömi a bukszáját. De a prognózist közlő Kam Jandu, a BUD légi közlekedési igazgatója rögtön el is oszlatta az aggályokat és elmondta: a magyar repterekre érkező gépek száma nő 4%-kal.

Foltok fehérlenek

Ebbe talán jó eséllyel beleszámolhatjuk azt a majdan számtalan ma még, vagy ma ismét fehér foltként szereplő desztinációra közlekedő járatot, melyekre igény van. Mint Jandu elárulta, a BUD munkatársai utazási irodák és légitársaságok forgalmi adatait böngészve megalapozottnak tartják számos európai járat indítását. A tervek közt szerepel egyebek mellett a címben már említett Dubrovnik, melyet egykor a Malév és a SkyEurope is repült. De ott van a listán Porto, Krakkó (utóbbit a magyar turizmus megmentőjeként a piacra visszarobbant Ryanair tavaly még repülte eléggé alacsony kihasználtsággal), Tirana, Vilnius, Tallinn, Temesvár. És bár repült útvonal, de a forgalom gyarapodását segítheti a Wizz Air várva várt isztambuli és moszkvai járata. Mint azt egy, a konferencián vasárnap rendezett beszélgetésen kiderült, 2013-ban nem számolhatunk a Wizz moszkvai járatával.

3-4/7=50%

Optimizmusuk bizonyítékaként a Routes során 45 légitársasággal folytatnak tárgyalást. Az már a jövő zenéje, hogy az esetleges új járatok beindítása változtat-e a fapadosok és hagyományosok jelenlegi 51-40 százalékos arányán. Mindenesetre akár fapados, akár nem bizonyára minden légitársaság örülni fog, ha csak heti 3-4 járatot tud megtölteni adott úti célra, mivel a BUD június elejétől ezen esetekben a reptér 50%-os kedvezményt ad leszállási díjaiból. 

Hosszú távra tervezve

Nem újdonság, hogy a BUD továbbra is tervez hosszú távú járatokat. De reptér tervez, utas végez. Joggal merül fel a kérdés, hogy ráhordó hiányában, honnan varázsol a BUD utast a hétfői sajtótájékoztatón is megénekelt Bangkok, Tokió, Peking és New York útvonalakra? Különösen, hogy Bangkokba az elmúlt télen hosszú évek után először még egy chartert sem sikerült a hazai utaztatóknak kiállítani, a New York-ot repülő American Airlines (és a Malévval szövetségben nem álló Delta is), valamint a Pekingbe közlekedő Hainan Airlines elképesztő gyorsasággal vonult le a magyar térfélről a Malév haláltáncát követően. Kam Jandu azonban nem osztja borúlátásunkat. Szerinte egy újonnan beinduló New York-i járat ezentúl nem a Malév balkáni hálózatáról töltene, hanem szerte Észak-Amerikából, mely jelentősebb utasforgalmat hozna Európa jelenlegi legnagyobb olyan repülőterére, mely nem áll közvetlen összeköttetésben New Yorkkal. 

És ha a dolgok a BUD által vázoltak szerint haladnak, okkal reménykedhetünk abban, hogy a 2012-ben könyvelt 900 ezer vendégéjszakányi növekedés hasonló lendülettel folytatódik. Sőt, úgy tűnhet, a végén még nem csupán a GDP-vel verjük kenterbe a haldokló uniót. Amennyiben az Európai Turisztikai Bizottság (ETC) jövőbe látása helytálló, kis hazánkban az uniós átlag vendégéj-növekedés kétszerese, bő 8% várható.

A legjobb minőségért

A sok vendég bizonyára örül majd, ha a BUD Jost Lammers vezérigazgató által tálalt tervei megvalósulnak, azaz Kelet Közép-Európa legjobb repterévé válni nyereségesség, szolgáltatási színvonal és minőség terén. Bízva bízunk benne, hogy mindehhez a Ferihegy környezete is hozzájárul, hiszen addig nincs nyugalom, amíg az örökzöld, „Hogy jutok be a városba európai módon?” újra meg újra felmerül.

Rendben, hogy ez a dilemma elsősorban a fővárosra és az érintett kerületekre hárul, illetve, hogy a BUD is igyekszik nyomást gyakorolni az érintett önkormányzatokra, de azért némiképp szerecsenmosdatás Lammerstől, azt állítani, hogy összeségében pozitív a kép és a 200E buszon kívül még megannyi módon juthat be az utas a Ferihegyről. Nos, a megannyi módon addig biztosan lehet fejleszteni, amíg a Ferihegyre érkezve úgy szállunk ki a Nyugatiban egy tiszta és kényelmes vasúti kocsiból, Uram bocsá' metróból, mint Frankfurtban a Hauptwache-n gyűretlen zakóban a leszállást követő fél óra múlva egy BKV-jegy áráért. 

Addig pedig vigasztaljanak mindenkit Hardy Mihály, a BUD kommunikációs igazgatójának a kínos helyzetet feloldó keserédes szavai, melyek szerint a hozzánk érkezők a reptérről jövet egyetlen BKV-jegy áráért „fantasztikus időutazáson” vehetnek részt.


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.