Mint annak idején mi is megírtuk, a 737 MAX volt a Boeing legfontosabbnak tartott repülőgépe, amelynek eladásából a vállalatnak évente több tízmilliárd dolláros bevétele volt. A válság akkor kezdődött, amikor 2019 februárjában az etióp légitársaság 737 MAX gépe a felszállás után lezuhant, és a fedélzeten lévő utasok és személyzet életét vesztette. Öt hónappal korábban, 2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe zuhant le, az a katasztrófa 189 halálos áldozattal járt. A két balesetben összesen 346-an vesztették életüket.
A 737 MAX típusú gépeket az etiópiai katasztrófa után világszerte kivonták a forgalomból.
Az azóta folyó vizsgálatok során kiderült, hogy részben a repülőgépbe beépített szoftver hibája, részben a karbantartás hiányosságainak sora, részben pedig a pilóták nem megfelelő kiképzése vezetett a katasztrófákhoz. Ráadásul mindezen hiányosságokkal és hibákkal a Boeing vezetői is tisztában voltak.
A Boeing most beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát megtévesztésére irányuló összeesküvés vádjában, és akár 487 millió dolláros pénzbírságot is fizet, hogy elkerülje a vádemelést – közölte az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma egy vasárnap esti bírósági jelentésben, olvasható a CNN oldalán.
Mint írják, ez a pénzbírság azonban töredéke a 24,8 milliárd dollárnak, amennyit a baleset áldozatainak családjai szerettek volna, hogy a repülőgépgyártó fizessen. A minisztérium közölte, hogy a 737 Max két halálos balesetében érintett áldozatok családjai ellenzik a megállapodás megkötését, melynek értelmében egyébként a Boeingnek három évig a kormány által választott független ellenőrök felügyelete alatt kell működnie. Ám a mulasztás és a pénzbírság nem elégítette ki az áldozatok családjait. Paul Cassell, a Utahi Egyetem jogászprofesszora, aki a 2018-as Lion Air katasztrófa és a 2019-es Ethiopian Air katasztrófa áldozatainak családtagjait képviseli úgy fogalmazott, hogy a Boeing figyelmen kívül hagyja, hogy 346 embernek kellett meghalnia, és a „nagylelkű” ajánlat nyilvánvalóan nem szolgálja a közérdeket.
A családok nyilvános tárgyalást akarnak.
A Boeing egy rövid közleményt adott ki, amelyben csak annyi állt, hogy „elvi megállapodásra jutottunk az igazságügyi minisztériummal a határozatról, a konkrét feltételek jóváhagyásától függően”.
A bűnösség kijelentése súlyos csapást mér a Boeing hírnevére, hiszen a vállalat egykor kereskedelmi repülőgépeinek minőségéről és biztonságáról volt ismert. De most a 737 Max sugárhajtású repülőgépek végzetes lezuhanásain túl a vállalatnak számos kérdéssel kellett szembenéznie repülőgépei biztonságával és minőségével kapcsolatban. Tovább rontotta a hírnevét az is, amikor januárban az Alaska Air által fenntartott 737 Max egyik ajtódugója a repülés korai szakaszában kirobbant, lyukat hagyva a sugárhajtómű oldalán.
Az eltitkolt tervezési hiba
A vádak szerint a társaság megtévesztette a Szövetségi Légiközlekedési Hivatalt a 737 Max első utasainak szállítására vonatkozó tanúsítási folyamata során. A gép 2017-ben kezdte meg a szolgálatot, de a két végzetes lezuhanás miatt 20 hónapra leálltak a repülőgépek. A vizsgálatok feltártak a robotpilóta rendszerében lévő tervezési hibát. A Boeing elismerte a felelősséget a halálos balesetekért, és alkalmazottai a tanúkihallgatás során elhallgatták az FAA-tól a tervezési hibáról szóló információkat.
2021 januárjában az igazságügyi minisztérium és a Boeing megállapodott a büntetőjogi vádak rendezéséről, és az üggyel kapcsolatos büntetőeljárás elhalasztásáról. Az ezt követő hároméves próbaidő alatt a Boeing beleegyezett abba, hogy javítja minőségi kérdéseit és átláthatóságát. De napokkal a próbaidő lejárta előtt történt az Alaska Air incidens újra megnyitotta a kaput az igazságügyi minisztérium további lépései előtt, és új büntetőeljárást helyezett kilátásba.
A Boeing beadványaiban azzal érvelt, hogy nem szegte meg a megállapodást, ezért szükségtelen a vádemelés. A jelenlegi bűnösség beismerés, amely közvetlenül az igazságügyi minisztérium által kitűzött éjféli határidő előtt érkezett, megoldotta ezt a kérdést.
A költségek
Ahogy a CNN is írja, az eredeti, 2021-es megállapodás értelmében a Boeing 2,5 milliárd dollár kifizetését vállalta. Ennek az összegnek azonban körülbelül 70 százaléka olyan kifizetés volt, amely arra volt hivatott, hogy kompenzálja légitársasági ügyfeleit a gépek 20 hónapos leállásáért. További 500 millió dollár volt a baleset áldozatainak kártalanítására szolgáló alap, és csupán 243,6 millió dollár jelentett büntetőjogi bírságot a kormánynak, amelyet most az új bűnösséget kimondó nyilatkozat után megdupláznak. A Boeing beleegyezett abba is, hogy a következő három évben 455 millió dollárt költ a biztonsági programjaira, ami a kormány szerint 75 százalékos növekedés ahhoz képest, amit a vállalat évente költött ezekre a programokra.
Vezetők ellen nem kell vádat emelni
A megállapodás nem ír elő büntetőeljárást a Boeing jelenlegi vagy korábbi vezetői vagy más alkalmazottai ellen a tanúsítási folyamatban betöltött szerepük miatt. A cég egy másik súlyos büntetést is elkerült – a kormánnyal való üzleti tevékenység jogának elvesztését. Egy ilyen büntetés majdnem halálos ítéletet jelentett volna a repülőgépgyártó számára.
Az elmúlt öt év gondjai ellenére a Boeing még mindig kulcsfontosságú eleme az amerikai gazdaságnak. Továbbra is az ország legnagyobb exportőre, és közel 150 000 amerikai alkalmazottat foglalkoztat. Egyetlen jelentős riválisa a kereskedelmi repülőgépek terén, az európai gyártó, az Airbus, amely, több mint 8000 sugárhajtású megrendeléssel rendelkezik...