A Boeing elismeri bűnösségét, de megússza az áldozatok családja által kért büntetést

A Boeing most beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát megtévesztésére irányuló összeesküvés vádjában, és akár 487 millió dolláros pénzbírságot is fizet, hogy elkerülje a vádemelést, közölte az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma egy bírósági jelentésben.

Mint annak idején mi is megírtuk, a 737 MAX volt a Boeing legfontosabbnak tartott repülőgépe, amelynek eladásából a vállalatnak évente több tízmilliárd dolláros bevétele volt. A válság akkor kezdődött, amikor 2019 februárjában az etióp légitársaság 737 MAX gépe a felszállás után lezuhant, és a fedélzeten lévő utasok és személyzet életét vesztette. Öt hónappal korábban, 2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe zuhant le, az a katasztrófa 189 halálos áldozattal járt. A két balesetben összesen 346-an vesztették életüket.

A 737 MAX típusú gépeket az etiópiai katasztrófa után világszerte kivonták a forgalomból.

Az azóta folyó vizsgálatok során kiderült, hogy részben a repülőgépbe beépített szoftver hibája, részben a karbantartás hiányosságainak sora, részben pedig a pilóták nem megfelelő kiképzése vezetett a katasztrófákhoz. Ráadásul mindezen hiányosságokkal és hibákkal a Boeing vezetői is tisztában voltak.

A Boeing most beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát megtévesztésére irányuló összeesküvés vádjában, és akár 487 millió dolláros pénzbírságot is fizet, hogy elkerülje a vádemelést – közölte az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma egy vasárnap esti bírósági jelentésben, olvasható a CNN oldalán.

2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe zuhant le
2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe zuhant le
Fotó: depostiphotos

Mint írják, ez a pénzbírság azonban töredéke a 24,8 milliárd dollárnak, amennyit a baleset áldozatainak családjai szerettek volna, hogy a repülőgépgyártó fizessen. A minisztérium közölte, hogy a 737 Max két halálos balesetében érintett áldozatok családjai ellenzik a megállapodás megkötését, melynek értelmében egyébként a Boeingnek három évig a kormány által választott független ellenőrök felügyelete alatt kell működnie. Ám a mulasztás és a pénzbírság nem elégítette ki az áldozatok családjait. Paul Cassell, a Utahi Egyetem jogászprofesszora, aki a 2018-as Lion Air katasztrófa és a 2019-es Ethiopian Air katasztrófa áldozatainak családtagjait képviseli úgy fogalmazott, hogy a Boeing figyelmen kívül hagyja, hogy 346 embernek kellett meghalnia, és a „nagylelkű” ajánlat nyilvánvalóan nem szolgálja a közérdeket.

A családok nyilvános tárgyalást akarnak.

A Boeing egy rövid közleményt adott ki, amelyben csak annyi állt, hogy „elvi megállapodásra jutottunk az igazságügyi minisztériummal a határozatról, a konkrét feltételek jóváhagyásától függően”.

A bűnösség kijelentése súlyos csapást mér a Boeing hírnevére, hiszen a vállalat egykor kereskedelmi repülőgépeinek minőségéről és biztonságáról volt ismert. De most a 737 Max sugárhajtású repülőgépek végzetes lezuhanásain túl a vállalatnak számos kérdéssel kellett szembenéznie repülőgépei biztonságával és minőségével kapcsolatban. Tovább rontotta a hírnevét az is, amikor januárban az Alaska Air által fenntartott 737 Max egyik ajtódugója a repülés korai szakaszában kirobbant, lyukat hagyva a sugárhajtómű oldalán.

Az eltitkolt tervezési hiba

A vádak szerint a társaság megtévesztette a Szövetségi Légiközlekedési Hivatalt a 737 Max első utasainak szállítására vonatkozó tanúsítási folyamata során. A gép 2017-ben kezdte meg a szolgálatot, de a két végzetes lezuhanás miatt 20 hónapra leálltak a repülőgépek. A vizsgálatok feltártak a robotpilóta rendszerében lévő tervezési hibát. A Boeing elismerte a felelősséget a halálos balesetekért, és alkalmazottai a tanúkihallgatás során elhallgatták az FAA-tól a tervezési hibáról szóló információkat.

Boeing 737 Max
Boeing 737 Max
Fotó: depositphotos.com

2021 januárjában az igazságügyi minisztérium és a Boeing megállapodott a büntetőjogi vádak rendezéséről, és az üggyel kapcsolatos büntetőeljárás elhalasztásáról. Az ezt követő hároméves próbaidő alatt a Boeing beleegyezett abba, hogy javítja minőségi kérdéseit és átláthatóságát. De napokkal a próbaidő lejárta előtt történt az Alaska Air incidens újra megnyitotta a kaput az igazságügyi minisztérium további lépései előtt, és új büntetőeljárást helyezett kilátásba.

A Boeing beadványaiban azzal érvelt, hogy nem szegte meg a megállapodást, ezért szükségtelen a vádemelés. A jelenlegi bűnösség beismerés, amely közvetlenül az igazságügyi minisztérium által kitűzött éjféli határidő előtt érkezett, megoldotta ezt a kérdést.

A költségek

Ahogy a CNN is írja, az eredeti, 2021-es megállapodás értelmében a Boeing 2,5 milliárd dollár kifizetését vállalta. Ennek az összegnek azonban körülbelül 70 százaléka olyan kifizetés volt, amely arra volt hivatott, hogy kompenzálja légitársasági ügyfeleit a gépek 20 hónapos leállásáért. További 500 millió dollár volt a baleset áldozatainak kártalanítására szolgáló alap, és csupán 243,6 millió dollár jelentett büntetőjogi bírságot a kormánynak, amelyet most az új bűnösséget kimondó nyilatkozat után megdupláznak. A Boeing beleegyezett abba is, hogy a következő három évben 455 millió dollárt költ a biztonsági programjaira, ami a kormány szerint 75  százalékos növekedés ahhoz képest, amit a vállalat évente költött ezekre a programokra.

Vezetők ellen nem kell vádat emelni

A megállapodás nem ír elő büntetőeljárást a Boeing jelenlegi vagy korábbi vezetői vagy más alkalmazottai ellen a tanúsítási folyamatban betöltött szerepük miatt. A cég egy másik súlyos büntetést is elkerült – a kormánnyal való üzleti tevékenység jogának elvesztését. Egy ilyen büntetés majdnem halálos ítéletet jelentett volna a repülőgépgyártó számára. 

Az elmúlt öt év gondjai ellenére a Boeing még mindig kulcsfontosságú eleme az amerikai gazdaságnak. Továbbra is az ország legnagyobb exportőre, és közel 150 000 amerikai alkalmazottat foglalkoztat. Egyetlen jelentős riválisa a kereskedelmi repülőgépek terén, az európai gyártó, az Airbus, amely, több mint 8000 sugárhajtású megrendeléssel rendelkezik...

 


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.