A Boeing elismeri bűnösségét, de megússza az áldozatok családja által kért büntetést

A Boeing most beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát megtévesztésére irányuló összeesküvés vádjában, és akár 487 millió dolláros pénzbírságot is fizet, hogy elkerülje a vádemelést, közölte az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma egy bírósági jelentésben.

Mint annak idején mi is megírtuk, a 737 MAX volt a Boeing legfontosabbnak tartott repülőgépe, amelynek eladásából a vállalatnak évente több tízmilliárd dolláros bevétele volt. A válság akkor kezdődött, amikor 2019 februárjában az etióp légitársaság 737 MAX gépe a felszállás után lezuhant, és a fedélzeten lévő utasok és személyzet életét vesztette. Öt hónappal korábban, 2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe zuhant le, az a katasztrófa 189 halálos áldozattal járt. A két balesetben összesen 346-an vesztették életüket.

A 737 MAX típusú gépeket az etiópiai katasztrófa után világszerte kivonták a forgalomból.

Az azóta folyó vizsgálatok során kiderült, hogy részben a repülőgépbe beépített szoftver hibája, részben a karbantartás hiányosságainak sora, részben pedig a pilóták nem megfelelő kiképzése vezetett a katasztrófákhoz. Ráadásul mindezen hiányosságokkal és hibákkal a Boeing vezetői is tisztában voltak.

A Boeing most beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát megtévesztésére irányuló összeesküvés vádjában, és akár 487 millió dolláros pénzbírságot is fizet, hogy elkerülje a vádemelést – közölte az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma egy vasárnap esti bírósági jelentésben, olvasható a CNN oldalán.

2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe zuhant le
2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe zuhant le
Fotó: depostiphotos

Mint írják, ez a pénzbírság azonban töredéke a 24,8 milliárd dollárnak, amennyit a baleset áldozatainak családjai szerettek volna, hogy a repülőgépgyártó fizessen. A minisztérium közölte, hogy a 737 Max két halálos balesetében érintett áldozatok családjai ellenzik a megállapodás megkötését, melynek értelmében egyébként a Boeingnek három évig a kormány által választott független ellenőrök felügyelete alatt kell működnie. Ám a mulasztás és a pénzbírság nem elégítette ki az áldozatok családjait. Paul Cassell, a Utahi Egyetem jogászprofesszora, aki a 2018-as Lion Air katasztrófa és a 2019-es Ethiopian Air katasztrófa áldozatainak családtagjait képviseli úgy fogalmazott, hogy a Boeing figyelmen kívül hagyja, hogy 346 embernek kellett meghalnia, és a „nagylelkű” ajánlat nyilvánvalóan nem szolgálja a közérdeket.

A családok nyilvános tárgyalást akarnak.

A Boeing egy rövid közleményt adott ki, amelyben csak annyi állt, hogy „elvi megállapodásra jutottunk az igazságügyi minisztériummal a határozatról, a konkrét feltételek jóváhagyásától függően”.

A bűnösség kijelentése súlyos csapást mér a Boeing hírnevére, hiszen a vállalat egykor kereskedelmi repülőgépeinek minőségéről és biztonságáról volt ismert. De most a 737 Max sugárhajtású repülőgépek végzetes lezuhanásain túl a vállalatnak számos kérdéssel kellett szembenéznie repülőgépei biztonságával és minőségével kapcsolatban. Tovább rontotta a hírnevét az is, amikor januárban az Alaska Air által fenntartott 737 Max egyik ajtódugója a repülés korai szakaszában kirobbant, lyukat hagyva a sugárhajtómű oldalán.

Az eltitkolt tervezési hiba

A vádak szerint a társaság megtévesztette a Szövetségi Légiközlekedési Hivatalt a 737 Max első utasainak szállítására vonatkozó tanúsítási folyamata során. A gép 2017-ben kezdte meg a szolgálatot, de a két végzetes lezuhanás miatt 20 hónapra leálltak a repülőgépek. A vizsgálatok feltártak a robotpilóta rendszerében lévő tervezési hibát. A Boeing elismerte a felelősséget a halálos balesetekért, és alkalmazottai a tanúkihallgatás során elhallgatták az FAA-tól a tervezési hibáról szóló információkat.

Boeing 737 Max
Boeing 737 Max
Fotó: depositphotos.com

2021 januárjában az igazságügyi minisztérium és a Boeing megállapodott a büntetőjogi vádak rendezéséről, és az üggyel kapcsolatos büntetőeljárás elhalasztásáról. Az ezt követő hároméves próbaidő alatt a Boeing beleegyezett abba, hogy javítja minőségi kérdéseit és átláthatóságát. De napokkal a próbaidő lejárta előtt történt az Alaska Air incidens újra megnyitotta a kaput az igazságügyi minisztérium további lépései előtt, és új büntetőeljárást helyezett kilátásba.

A Boeing beadványaiban azzal érvelt, hogy nem szegte meg a megállapodást, ezért szükségtelen a vádemelés. A jelenlegi bűnösség beismerés, amely közvetlenül az igazságügyi minisztérium által kitűzött éjféli határidő előtt érkezett, megoldotta ezt a kérdést.

A költségek

Ahogy a CNN is írja, az eredeti, 2021-es megállapodás értelmében a Boeing 2,5 milliárd dollár kifizetését vállalta. Ennek az összegnek azonban körülbelül 70 százaléka olyan kifizetés volt, amely arra volt hivatott, hogy kompenzálja légitársasági ügyfeleit a gépek 20 hónapos leállásáért. További 500 millió dollár volt a baleset áldozatainak kártalanítására szolgáló alap, és csupán 243,6 millió dollár jelentett büntetőjogi bírságot a kormánynak, amelyet most az új bűnösséget kimondó nyilatkozat után megdupláznak. A Boeing beleegyezett abba is, hogy a következő három évben 455 millió dollárt költ a biztonsági programjaira, ami a kormány szerint 75  százalékos növekedés ahhoz képest, amit a vállalat évente költött ezekre a programokra.

Vezetők ellen nem kell vádat emelni

A megállapodás nem ír elő büntetőeljárást a Boeing jelenlegi vagy korábbi vezetői vagy más alkalmazottai ellen a tanúsítási folyamatban betöltött szerepük miatt. A cég egy másik súlyos büntetést is elkerült – a kormánnyal való üzleti tevékenység jogának elvesztését. Egy ilyen büntetés majdnem halálos ítéletet jelentett volna a repülőgépgyártó számára. 

Az elmúlt öt év gondjai ellenére a Boeing még mindig kulcsfontosságú eleme az amerikai gazdaságnak. Továbbra is az ország legnagyobb exportőre, és közel 150 000 amerikai alkalmazottat foglalkoztat. Egyetlen jelentős riválisa a kereskedelmi repülőgépek terén, az európai gyártó, az Airbus, amely, több mint 8000 sugárhajtású megrendeléssel rendelkezik...

 


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.