A Boeing már egy éve tudott a típushibáról

A Boeing vezetése már a tavaly őszi indonéz repülőgép-katasztrófa előtt egy évvel tudott a 737 MAX repülőgépek típushibáiról, de hallgatott róluk - írta a The Wall Street Journal című lap vasárnap esti internetes kiadásában.

A lap értesülései szerint a gyár vezetői már az első modellek gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték a szövetségi légügyi hatóságnak (FAA). Az indonéziai Lion Air légitársaság gépének tavaly októberi katasztrófája után is csak néhány légitársasággal és néhány pilótával osztották meg az információkat, de akkor is csak részlegesen - állította a The Wall Street Journal. A gyár illetékes tisztségviselői csak öt nappal később, az etióp légitársaság gépének Addisz-Abeba mellett történt lezuhanása után kezdtek beszélni a biztonsági hibákról, de a nyilvánosság előtt még akkor sem fedték fel, hogy a háttérben szoftverhibáról van szó. Újabb hat hétig kellett várni, mire ez nyilvánosságra került.

A lap az FAA szóvivőjére hivatkozva azt közölte: minderről a légügyi hatóság vezetőjének sem volt tudomása. A lap kiemelte: a hibák észlelése és nyilvánosságra hozatala közötti idő hosszúsága most először kerül nyilvánosságra. A The Wall Street Journal úgy tudja: mind az FAA, mind a chicagói repülőgépgyár vezető munkatársai egyre növekvő aggodalommal vetik fel, hogy vajon mennyire átláthatóan működik a Boeing, milyen mértékben hallgatta el szándékosan a pilótafülkében észlelt biztonsági hibákat. Közben bűnügyi vizsgálat is kezdődött annak feltárására, hogy a Boeing félrevezette-e és ha igen, szándékosan vezette-e félre a beruházókat és az az ügyfeleket. A nyomozás keretében a múlt héten a vizsgálatok már arra is kiterjedtek, hogy hogyan kaphattak repülési engedélyt a vitatott típusú gépek, és mi volt ebben a szerepük a Boeing vezetőinek.

Vasárnap a Boeing vezetői közleményben jelentették be, hogy mérnökeik 2017-ben azonosították, hogy a pilótafülke riasztóberendezése nem működik, mégpedig szoftverhiba miatt. A cég menedzserei és mérnökei akkor belső vizsgálatot rendeltek el, de arra a megállapításra jutottak, hogy ez a hiba nem veszélyezteti a repülésbiztonságot. A vállalati közlemény szerint erről a belső vizsgálatról a felső szintű menedzsmentnek nem volt tudomása. Csak 2018. október 29-e, az indonéz Lion Air lezuhanása után szereztek róla tudomást - állította a kommüniké.

A belső vizsgálat következtetéseit a vállalat menedzserei az FAA középszintű vezetőivel ugyan megosztották, de az FAA szóvivője szerint a helyzet elemzése után ők is arra a következtetésre jutottak, hogy nincs szükség azonnali cselekvésre. A Boeing részvényeseinek április 29-i tanácskozásán Dennis Muilenburg, a vállalat elnök-vezérigazgatója - akit egyébként a részvényesek megerősítettek a tisztségében - azt mondta, hogy a cég a repülésbiztonság erősítésére összpontosít, és a 737 MAX típusú gépeken abszolút működőképes riasztórendszerek állnak majd rendelkezésre.

Forrás: MTI


Ilyen lesz az új Air Force One

Ilyen lesz az új Air Force One 

Az új Air Force One, hivatalosan VC-25B jelzésű, a Boeing 747-8 Intercontinental utasszállító repülőgépen alapul, és számos jelentős módosítást kap majd, hogy megfeleljen az elnöki különgép elvárásainak.
Hétvégétől sűrűbben jár a repülőtéri gyorsjárat

Hétvégétől sűrűbben jár a repülőtéri gyorsjárat 

A nyári repülőtéri forgalom várható növekedése miatt péntektől gyakrabban jár napközben a 100E Repülőtéri Expressz a Deák Ferenc tér és a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér között.
Indul az Intercity Splitbe

Indul az Intercity Splitbe 

    Az elővételi jegyértékesítés tavaszi indulása óta 8300 jegyet vásároltak az utasok, ami a tavalyi 14 ezer jegy több mint felét teszi ki.
"Varázslatos Duna" néven új luxus hajójárat Budapestről

"Varázslatos Duna" néven új luxus hajójárat Budapestről 

A Mária Terézia november 10-én indult nyolcnapos útjára, amely a németországi Passauban ér véget. 
Spanyol járatnyitás Budapest felé

Spanyol járatnyitás Budapest felé  

Bilbao városa légi összeköttetésében jelentős változás várható. Decembertől.
Káosz a birminghami repülőtéren a 100 ml-es folyadékkorlát miatt

Káosz a birminghami repülőtéren a 100 ml-es folyadékkorlát miatt 

Már reggel 5 órától sorok a repülőtéren kívül kígyóztak a sorok.
Napi járatnyitás Brüsszelbe a WIZZ-zel

Napi járatnyitás Brüsszelbe a WIZZ-zel 

Június 17-ével kezdődően az ultrafapados légitársaság elindította közvetlen járatait Budapestről a Zaventemben található Brüsszeli repülőtérre.
Piros-fehér-zöld meglepetés ennél az ultrafapadosnál

Piros-fehér-zöld meglepetés ennél az ultrafapadosnál 

Hajrá, Magyarok! Túró Rudival lepték meg az Eb-re utazókat.
A Wizz Air lett a legtöbbet késő légitársaság az Egyesült Királyságban

A Wizz Air lett a legtöbbet késő légitársaság az Egyesült Királyságban 

Az elemzés a brit repülőterekről induló több mint 2500 menetrend szerinti és charterjáratot vizsgált.
Forgalomba állt az utolsó Airbus Beluga XL

Forgalomba állt az utolsó Airbus Beluga XL 

A Beluga XL a repülőgépek szerkezeti elemeinek szállítására kifejlesztett speciális típus.