A Boeing legújabb és egyben legnagyobb repülőgépe szállt le október 17-én hajnalban Budapesten a típus első kereskedelmi útján. A Cargolux luxemburgi központú teherszállító légitársaság negyedik generációs Boeing 747-8F típusú gépe ekkor hajtotta végre első kereskedelmi repülését a Luxemburg – Hong Kong – Baku – Budapest – Luxemburg útvonalon.
Mínusz négy fokos hidegben és még teljes sötétségben ért földet Budapesten a 31 R futópályán egy perccel hat óra előtt a Cargolux Boeing 747-8F típusú óriásgépe, amelyet a múlt héten vett át a luxemburgi cargo-vállalat az Egyesült Államokban.
Maga a Boeing 747-es típus, közkedvelt nevén a Jumbo már régóta szolgálja a polgári repülést – egészen pontosan 1969-ben szállt fel első alkalommal, azóta ez a negyedik, egyben legjelentősebb átalakítás a gépen. A 747-8F-nek megnövelték a hosszát és a szárnyak fesztávolságát, valójában teljesen újratervezett szárnyat kapott. Ennek, valamint a vadonatúj General Electric GEnx-2B67 típusú hajtóműveknek köszönhetően megnőtt a hasznos terhelése és a hatótávolsága, viszont jelentősen csökkent a zajkibocsátása és a fajlagos üzemanyag fogyasztása is.
A Cargolux teherszállító légitársaság gépe az első a Boeing 747-8-as jelű szériából, amely megkezdte a kereskedelmi repüléseket. A luxemburgi légi teherszállító vállalat gépei rendszeresen közlekednek a Távol-Kelet, elsősorban Kína és Nyugat-Európa között, rendszeres budapesti leszállással. A Cargolux Jumbo-i Budapesten tankolnak, árut rakodnak és utána repülnek tovább Luxemburgba.
A mostani volt az első kereskedelmi célú repülés a világon, amit a Boeing új típusával teljesítettek. A megnövelt méretű gép miatt a Budapest Airportnak meg kellett változtatnia az ilyen óriásgépek kiszolgálásának rendjét, új eljárásokat kellett kidolgozni a hatóságokkal és a földi kiszolgálókkal a gép fogadása érdekében.
Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója a Cargolux Boeing 747-8F típusának első budapesti leszállása alkalmával kijelentette: „Büszkék vagyunk rá, hogy a Budapest Airport lehetett a legelső európai repülőtér, ahol üdvözölhettük és kiszolgálhattuk a Boeing 747-8F típusát a világon első kereskedelmi útján. Meg kellett változtatnunk forgalmi előtér rendjét, ahhoz, hogy zavartalanul kiszolgálhassuk az új óriásgépet, de szerencsére minden hibátlanul működött ma reggel. Jövőre már az új Cargo City első terminálján, a 2-es futópálya mellett tudjuk kiszolgálni ezt a típust is. Azt is fontos elmondani, hogy az új gép lényegesen csendesebb és kevesebb széndioxid kibocsátással működik, mint a régebbi cargo-típusok a piacon.”
A Boeing 747-8F típusú gép 2010. február 8.-án emelkedett a levegőbe először, az első példányt 2011. október 12.-én adták át a Cargolux teherszállító légitársaságnak.
A gép adatai:
hossz: 76,25 m
fesztávolság: 68,45 m
magasság: 19,35 m
törzs szélesség: 6,1 m
max. felszállótömeg: 442 tonna
max. hasznos teher: 134 tonna
max. hatótávolság: 8,288 km (max. hasznos terheléssel)
max. sebessége: 988 km/h (Mach 0,92)