A Boeing új óriásgépe debütált Ferihegyen

A Boeing közkedvelt Jumbo típusának legújabb generációs modellje szállt le október 17-én hajnalban Budapesten, útban Baku és Luxemburg között.

A Boeing legújabb és egyben legnagyobb repülőgépe szállt le október 17-én hajnalban Budapesten a típus első kereskedelmi útján. A Cargolux luxemburgi központú teherszállító légitársaság negyedik generációs Boeing 747-8F típusú gépe ekkor hajtotta végre első kereskedelmi repülését a Luxemburg – Hong Kong – Baku – Budapest – Luxemburg útvonalon.

Mínusz négy fokos hidegben és még teljes sötétségben ért földet Budapesten a 31 R futópályán egy perccel hat óra előtt a Cargolux Boeing 747-8F típusú óriásgépe, amelyet a múlt héten vett át a luxemburgi cargo-vállalat az Egyesült Államokban.

Maga a Boeing 747-es típus, közkedvelt nevén a Jumbo már régóta szolgálja a polgári repülést – egészen pontosan 1969-ben szállt fel első alkalommal, azóta ez a negyedik, egyben legjelentősebb átalakítás a gépen. A 747-8F-nek megnövelték a hosszát és a szárnyak fesztávolságát, valójában teljesen újratervezett szárnyat kapott. Ennek, valamint a vadonatúj General Electric GEnx-2B67 típusú hajtóműveknek köszönhetően megnőtt a hasznos terhelése és a hatótávolsága, viszont jelentősen csökkent a zajkibocsátása és a fajlagos üzemanyag fogyasztása is.

A Cargolux teherszállító légitársaság gépe az első a Boeing 747-8-as jelű szériából, amely megkezdte a kereskedelmi repüléseket. A luxemburgi légi teherszállító vállalat gépei rendszeresen közlekednek a Távol-Kelet, elsősorban Kína és Nyugat-Európa között, rendszeres budapesti leszállással. A Cargolux Jumbo-i Budapesten tankolnak, árut rakodnak és utána repülnek tovább Luxemburgba.

A mostani volt az első kereskedelmi célú repülés a világon, amit a Boeing új típusával teljesítettek. A megnövelt méretű gép miatt a Budapest Airportnak meg kellett változtatnia az ilyen óriásgépek kiszolgálásának rendjét, új eljárásokat kellett kidolgozni a hatóságokkal és a földi kiszolgálókkal a gép fogadása érdekében.

Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója a Cargolux Boeing 747-8F típusának első budapesti leszállása alkalmával kijelentette: „Büszkék vagyunk rá, hogy a Budapest Airport lehetett a legelső európai repülőtér, ahol üdvözölhettük és kiszolgálhattuk a Boeing 747-8F típusát a világon első kereskedelmi útján. Meg kellett változtatnunk forgalmi előtér rendjét, ahhoz, hogy zavartalanul kiszolgálhassuk az új óriásgépet, de szerencsére minden hibátlanul működött ma reggel. Jövőre már az új Cargo City első terminálján, a 2-es futópálya mellett tudjuk kiszolgálni ezt a típust is. Azt is fontos elmondani, hogy az új gép lényegesen csendesebb és kevesebb széndioxid kibocsátással működik, mint a régebbi cargo-típusok a piacon.”

A Boeing 747-8F típusú gép 2010. február 8.-án emelkedett a levegőbe először, az első példányt 2011. október 12.-én adták át a Cargolux teherszállító légitársaságnak.

A gép adatai:

hossz: 76,25 m

fesztávolság: 68,45 m

magasság: 19,35 m

törzs szélesség: 6,1 m

max. felszállótömeg: 442 tonna

max. hasznos teher: 134 tonna

max. hatótávolság: 8,288 km (max. hasznos terheléssel)

max. sebessége: 988 km/h (Mach 0,92)


Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.
így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.
Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek

Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek 

Az elektronikus kártya ugyanannyiba kerül majd, mint a korábbi jegy.
Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat 

Az elkerülő út 3,6 kilométer hosszú, és mostantól az Ágfalvi utat köti össze az M85-ös gyorsforgalmi úttal, közel az osztrák-magyar határhoz.
Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél

Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél 

A Neste-től rendel fenntartható üzemanyagot a légitársaság.
Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.