A funkciónak megfelelően

„A légitársaságokat még az ág is húzza” — idéznénk Tim Clarkot, az Emirates vezérigazgatóját. Az általában kimértség benyomását keltő Clark Richard Quest (CNN) faggatózására billent picikét a nyugalmából. Quest a IATA 74. közgyűlésén vont kérdőre légitársasági vezetőket. Nem csak Tim Clark szerint, és nem csak az adókkal „húzzák” le a légitársaságokat. A repülőterek szintén a mumusok sorát gyarapítják. 

A repülőterek ezt nyilván máshogy gondolják. „Hányan képviselnek légitársaságot?” — fordult kérdésével Richard Quest a népes közönséghez annak a panelnek az elején, amiben Alison Roberts, az Airlines for Australia and New Zealand vezérigazgatója, valamint a több tucat repülőteret üzemeltető Kansai Airports vezérigazgató-helyettese, Emmanuel Menanteau szálltak egymással vitába. Quest első kérdésére kézerdő lendült a magasba. A ki képvisel repülőteret? kérdésre egy, talán kettő bátortalan jelentkezőt lehetett kiszúrni a nézőtér jótékony homályában. A vádat képviselő Roberts a plénum előtt is felrótta, hogy nem a légitársaságokkal egyeztetve történnek a fejlesztések, hogy a repülőterek magántulajdonban is sokszor működnek monopolhelyzetben, a díjaikat az elviselhetőség határáig tolják. Menanteau mintegy kikérve magának az általánosítást azzal védekezett, hogy a légi kikötők 65%-a nem nyereséges, állami, vagy önkormányzati tulajdonban üzemel, és hogy amiről a légitársaságok beszélnek, azok a nagy hub-ok, amelyeknek egyéb gondjai is akadnak.

Az 50 százalékban túlterhelt repülőtereket felvonultató Európában, de másutt is, nem megfelelő kapacitást fejlesztenek nem megfelelő áron Rafael Schvartzman, a IATA európai elnökhelyettese szerint is. Willie Walsh, az IAG vezére, Michael O’Leary egyetértő bólogatása mellett jelentette ki még márciusban az A4e, Airlines for Europe brüsszeli konferenciáján, hogy „Nekem egy csűr is megfelel, amin keresztül eljutok a gépemig.” Ha némiképp túloztak is, Schvartzman szintén úgy gondolja, hogy a légitársaságoknak pont elég lenne az utasok forgalom szempontjából történő leghatékonyabb kiszolgálása, mint a vásárlás ösztönzése, a boltok révén az utasforgalmi terület csökkentése. És különben is, ha mi nem viszünk utast, ki vásárol a repülőtereken? — vetette fel Schvartzman. Mennyi Hugo Boss öltöny talál gazdára egy-egy nagy hub-on naponta? — kérdeztük. Válasz helyett Schvartzman somolyog. „Egy repülőtér feleljen meg a funkciójának!” — szólított fel.

„Ki és honnan fogja előteremteni azt a 400 milliárd dollárnyi befektetést, ami világszerte a megnövekedett forgalom kapacitásbeli követéséhez szükséges? — szegezte a kérdést a fentebb idézett panel során Emmanuel Menanteau a közönségnek. Választ nem várva tüzelt újra: „A kormányok, vagy a veresenyszféra?!” A légitársaságok szeretnek hivatkozni a Skytrax által első helyeken díjazott repülőterek listájára, melyek közül a többség közvagyon. A IATA nem kívánja a piaci versenynek elejét venni, de örömmel vennék, ha a privatizált repülőterek díjszabásába a politika beavatkozna. Schvartzman úgy véli, Európában a repülőtéri díjakat szabályozó direktíva tehet pontot a csörte végére.

Egy másik kihívás szintén a növekedő kapacitás nyomán a repülőterek leterheltsége. Enyhíti-e a túlterheltséget a másodlagos repülőterek bevonása? — érdeklődtünk. Schvartzman szerint nem igazán, mert ezekre nem közlekedik napi három járat, sokszor csak a hub-on keresztül vezet az út. Utóbbiaknak azzal is szembesülniuk kell, hogy az utóbbi évek során 55%-kal nőtt azon várospárok száma, ahol versenyzik egymással diszkont és hagyományos; az európai repülőterek 30 százalékát szolgálja ki kettő vagy annál több légitársaság.

A IATA legpesszimistább előrejelzései szerint is 2030-ra a légi utasok száma 5 milliárdra nőhet. Optimista számítások 7 milliárdot prognosztizálnak. Még több gép. Ha addigra Európa nem egyszerűsíti légterei átjárhatóságát, további torlódások, késések várhatók. Aki látta már az európai légtér térképét, vagy az egyes országokét, az, ha tudja, hogy az egyes vonalak mit jelentek, azért, ha pedig nem, akkor azért jojózik majd a szeme. Kis területen annyi különböző, függőleges és vízszintes kiterjedésű légtér működik, ami miatt az útvonalak sok esetben a kelleténél hosszabbak. Az egységes légterek kérdése évtizedes történet, de gyakorlati alkalmazása, egyáltalán, elfogadása rendre megbukik a szakértők szerint egyebek mellett a nemzetállami büszkeségen. Miközben csilliókat lehetne spórolni a rövidebb útvonalakon az üzemanyagon, ami a környezetvédelem mellett a repülőjegyárakra is jótékonyan hat. Mi több a forgalomszervezés is olajozottabban mehet a nagy reptereken — véli Schvartzman.

 


Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.
Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt

Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt 

Tisztességtelen szerződési kikötések és kereskedelmi gyakorlat miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.