Szerinte a repülőterek fogják vissza a légi személyszállítás fejlődését. Az átlagos repülőtér szerint nem más, mint felesleges „nemzetközi bevásárlóközpont”. Különösen a fapados repülésnek tesznek keresztbe a repterek a földtől elrugaszkodott áraikkal.
A repülőterek működésének többsége elavult már a korszerű technikának köszönhetően, ez megkérdőjelezi a jelenlegi modell szükségességét O’Leary szerint. A költségek csökkenthetők a jelenlegi, bevásárlást előtérbe toló modell egyszerűsítésével, mely a „shopping centereket” működtető gazdag repülőtereknek jó – teszi hozzá.
Az utasok fel akarnak szállni a gépre,
elutazni és megérkezni, az időt az úti célon eltölteni, nem pedig reptereken elvesztegetni – mondja. „Becsekkolni interneten, megérkezni a reptérre, túljutni minél hamarabb a biztonsági ellenőrzésen és feljutni a fedélzetre” – foglalja össze O’Leary az utasok vágyait.
Úgy látja, a repülőterek üzemeltetői többé már nem háríthatják át a költségeik sokaságát a légitársaságokra. Elmúltak azok az idők, amikor a régi, túlszabályozott rendszerben a magas áron utaztató légitársaságra a repülőterek áthárították költségeiket. Az alacsony repülőjegyárakhoz elengedhetetlen a repülőtéri költségek lefaragása.
O’Leary szerint gondot jelent a verseny hiánya is, mely olvasatában úgy néz ki, hogy állami tulajdonú repülőterek „még mindig azt képzelik, istenadta joguk” magas árakat kivetni a szolgáltatásaikat igénybe vevő légitársaságokra.
A nagyvárosoknak kell, hogy legyen néhány egymással versenyző repülőtere, mint Londonban, ahol választhatja az utas a Heathrow-t vagy akár Lutont. „Ez az előnyösebb modell. A verseny alacsonyan tartja a repterek árait, amellett, hogy hatékonyabbá válik a kiszolgálás” – mutatja O’Leary a jövőbe vezető utat.
A repülés McDonald's-a
O’Leary víziója szerint a full service, hagyományos légitársaságok közül a három megmaradó nagy a British Airways, Lufthansa és Air France lesz, míg a fapados piacot várakozása szerint a Ryanair uralja majd. Bár a válság nem hagyta érintetlenül az ír fapadost, különösen a magas olajárak viselték meg, a Ryanair jól vette az akadályokat – teszi hozzá. A légitársaság gyorsabban nőtt az utóbbi idők európai válságai idején. Az emberek továbbra is Európában repülnek point-to-point, de igen árérzékennyé váltak, a legalacsonyabb árakat kínáló fuvarozóhoz mennek, „tehát, ha repülnek, Ryanair-rel repülnek” – teszi hozzá. „A McDonald’s is jól teljesít egy válságban. Mi vagyunk a repülés McDonald’s-a” – zárja gondolatait.
Forrás: CNN