A Ryanair nem veheti meg az Aer Lingus

A Ryanair nem veheti meg az Aer Lingust - döntött szerdán az Európai Bizottság, amely úgy véli, a fogyasztók, ez esetben az utasok látták volna kárát annak, ha a két legjelentősebb írországi légiközlekedési cég összeolvad.

A bizottság indoklása szerint a Ryanair és az Aer Lingus fúziójával az ír légiközlekedési vállalat 46 olyan útvonalon juthatott volna monopol- vagy domináns pozícióhoz, amelyeken jelenleg ez a két légitársaság erős versenyben van egymással. A bizottság úgy ítélte meg, hogy ez a kínálat szűküléséhez és áremelkedéshez vezetne ezeken a viszonylatokon. A brüsszeli testület ismerteti, hogy a vizsgálat folyamán a Ryanair igyekezett garanciákat adni ennek ellenkezőjére, de ezeket a bizottság nem találta kielégítőnek.

"Az ügylet végeredménye minden valószínűség szerint az lett volna, hogy azok, akik Írországba vagy Írországból utaznának, nem választhatnának annyi lehetőség közül, mint ma, és többet is kellene fizetniük" - indokolta a döntést Joaquín Almunia, az Európai Bizottság versenypolitikáért felelős tagja. Hozzátette: "nem volt más választásom, mint az javasolni a biztosi kollégiumnak, hogy tiltsuk meg ezt a felvásárlást. Ez a lépés azért volt szükséges, hogy megvédjük azt a több millió európait, akik Írországba vagy Írországból utazik".

A bizottság által kifogásolt 46 desztinációból 28 esetében a Ryanair teljes monopóliumot élvezhetne, ha a két cég összeolvad - mutat rá közleményében a bizottság. Emellett a Ryanairnek további 11 útvonalon csak charter légitársaságokkal kellett volna versenyeznie a jövőben, amelyek a bizottság értékelése szerint eltérő üzleti modelljükből fakadóan nem jelentenének komoly versenyt az egybeolvadt ír légi ipari mamutvállalat számára.

A bizottság azt sem mulasztja el megemlíteni, hogy van hét olyan desztináció is, amelyek esetében ugyan más nagy légitársaságokkal is versenyeznie kellene a Ryanairnek, de ezeken az útvonalakon éppen az Aer Lingus a legnagyobb vetélytársa, mert a többi, külföldi légitársaság alapvetően saját bázisrepterére, csatlakozásokhoz szállítja utasait Írországból, miközben a két ír cég üzleti modellje nem a csatlakozásokra történő "felhordáson" alapul, hanem azon, hogy aki egy desztinációra jegyet vált, annak az a célállomása, nem száll át másik gépre.

A brüsszeli testület közleménye azt is ismerteti, hogy a Ryanair immár harmadik alkalommal jelezte, hogy megvenné ír riválisát. A bizottság 2007-ben egyszer már megakadályozta a Ryanair felvásárlási szándékát, amit az Európai Bíróság is helyben hagyott, 2009-ben pedig az ír légitársaság maga vonta vissza akvizíciós szándékát. A bizottság ismerteti, hogy a két cég együttes piaci részesedése a Dublinból induló rövid távú járatok piacán az elmúlt öt évben 80-ról 87 százalékra emelkedett.

Mindemellett a bizottság rámutat, hogy a két cég piaci túlsúlya miatt a piacra lépés lehetősége is nagy mértékben korlátozott, ha pedig a két vállalat eggyé válna, vélhetően nem tudnának új szolgáltatók megjelenni az ír légiközlekedési piacon.

Forrás: MTI


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.