A vásárlástól kezdődhet az éves szlovák autópálya-matricák érvényessége

Az egész évre szóló autópálya-matricák érvényességi idejének megváltoztatására készülnek Szlovákiában, az éves matricákat a jövőben nem a naptári évre, hanem a megvásárlástól számított 12 hónapra lehet majd megvenni - közölte a pozsonyi Pravda a szlovák közlekedésügyi tárcára hivatkozva csütörtökön.

Szlovákiában az idén januárban váltották fel a hagyományos autópálya-matricákat ezek elektronikus változatai, a most tervbe vett újítás is ehhez kötődik. Az elektronikus rendszer bevezetésével ugyanis lehetővé vált, hogy az éves matricák érvényességi idejét ne a naptári évhez kössék. A módosítás bevezetésének időpontja még nem ismert.

Szlovákiában az egész éves autópálya matricák 13 hónapig, az adott év januárjától a következő év január végéig érvényesek. A tervezett változtatás ezt megszüntetné, ugyanakkor sok autós számára mégis kedvezőbb lenne, mivel azok, akik év közben vásárolnak egész éves matricát, nem veszítenének el az érvényességi időből esetenként több hónapot.

A változtatás indokoltságát a statisztikai adatok is alátámasztják, hiszen míg a szlovák Nemzeti Autópálya Társaság (NDS) idén januárban több mint 480 ezer egészéves autópálya-matricát adott el, addig szeptemberben csupán mintegy 7800-at.

10 euró a tíznapos, 50 euró az éves matrica

Szlovákiában a legrövidebb időre szóló, tíznapos matricáért 10 eurót kell fizetni, a 30 napos 14, az egyéves pedig 50 euróba kerül.

Az elektronikus autópálya-matricák idei szlovákiai bevezetése jelentős mértékben megnövelte az egész éves autópálya-matricák eladási adatait. Ezt mutatja, hogy míg tavaly közel 840 ezer egész éves matricát vettek az autósok, addig az idei év első kilenc hónapjában már több mint 985 ezret. Emelkedett az eladásokból befolyt összeg is: a 2015-ben ezen a jogcímen befolyt 57,8 millió eurós összeget az idén már év közben sikerült túllépni.

Ehhez alighanem hozzájárult, hogy ugyancsak az idén kezdett működni az automatizált kamerás matrica-ellenőrzési rendszer, amelyen szeptember végéig több mint nyolcszázezer egyéni, matrica nélkül közlekedő gépkocsi akadt fenn. Ezek túlnyomó többsége, közel 540 ezer külföldi rendszámú gépkocsi volt.

Az automatikus ellenőrző rendszert rengeteg kritika érte, mert év közben kiderült, hogy rosszul állították be, ugyanis a matrica nélkül közlekedő autósoknak minden egyes napért - amikor a rendszer beazonosította őket az autópályán - külön kiküldte az 500 euróig terjedő bírságot.

Emiatt szeptemberben módosítani kellett a vonatkozó szabályozást. A novemberben életbe lépő új - de az év kezdetéig visszamenőleg hatályos - törvény 150 euróra csökkentette a bírság összegét, ugyanakkor bevezette azt, hogy havonta legfeljebb egyszer lehet kiszabni a bírságot.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.