A Wizz Air üzemeltetheti az államilag támogatott nyugat-balkáni járatokat?

Legfeljebb három résztvevőt várt az NFM a „menetrend szerinti légijáratok üzemeltetése öt nyugat-balkáni útirányba” tárgyú uniós koncessziós beszerzési eljárás részvételi szakaszában, mely május 19-én zárult. A határidőig csak a Wizz Air nyújtotta be ajánlatát.

2015. április 18-án hirdette meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium öt nyugat-balkáni, Budapestről induló légijárat menetrend szerinti üzemeltetésére kiírt uniós - az EU hivatalos lapjában is megjelent - koncessziós beszerzési eljárását. Közszolgáltatási szerződés keretében a nyertes légitársaság Budapestről Podgoricába, Pristinába, Szarajevóba, Szkopjébe és Tiranába üzemeltethet járatokat. A 48 hónapra szóló szerződés teljesítése során legalább heti 2 retúr járatot kell közlekedtetni útvonalanként, magyarul beszélő utaskísérőkkel. A szerződés teljesítésekor 8 évnél nem öregebb, minimum 30 fős gépekkel.

Az NFM szerdán írásban feltett kérdéseinkre válaszolva arról tájékoztatott, hogy a koncessziós eljárás 2016. május 19-i határidejéig egy légifuvarozó, a Wizz Air Hungary Kft. nyújtott be ajánlatot a fenti járatok indítására. A - csak magyar nyelven benyújtható ajánlatok elbírálása után - megkezdődő tárgyalások eredményes lezárása esetén a nyár folyamán köthető meg a négy évre szóló szerződés. A járatok a szükséges felkészülési idő után közlekedhetnek majd. Sikeres megállapodás esetén a pályázó légitársaság monopolhelyzetben szolgálhatja ki az öt útvonalat - tették hozzá.

Érdeklődtünk, hogy miért lehet előnyös az adófizetőknek olyan, Budapestről közlekedő járatok üzemeltetésének állami pénzből támogatása, melyekről több általunk megkérdezett légitársaság képviselője is azt nyilatkozta, hogy azok piaci alapon nem működtethetők? Érdeklődésünkre az NFM elismerte: hogy a Malév leállása óta hiányzó útvonalak üzemeltetése tisztán piaci alapon nem jelentett vonzó perspektívát a légitársaságok számára. Az összeköttetések megteremtése így kizárólag állami hozzájárulással biztosítható. Az állami kompenzáció kizárólag az érintett útvonalakon elszenvedett üzemeltetési veszteségek ellentételezésére és egy ésszerű profit biztosítására szolgálhat.

További indoklásként azt a választ kaptuk, hogy a „járatindításra külpolitikai, turisztikai és kulturális szempontokkal is alátámasztható igények merülnek fel. A közvetlen légijáratok erősíthetik a diplomáciai, gazdasági, idegenforgalmi kapcsolatokat Albániával, Bosznia-Hercegovinával, Koszovóval, Macedóniával és Montenegróval.” A minisztérium meglátása szerint a nyugat-balkáni járatindítások teljes összhangban vannak a déli és a keleti nyitás külgazdasági stratégiáival.

Szintén kíváncsiak voltunk arra, hogy vannak-e a minisztérium birtokában arra vonatkozó utasforgalmi adatok, hogy a Malév idejében hányan repültek célirányosan Budapestre illetve azon át más városokba az öt nyugat-balkáni reptérről, illetve a Malév után milyen számokról beszélhetünk. Nem tudtuk meg.

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója még egy április végi sajtóeseményen megerősítette: vállalata pályázik. „Ez egy olyan infrastruktúra-fejlesztés, aminek részesei kívánunk lenni” - mondta akkor és hozzátette: „Kereskedelmi alapon senki sem üzemelteti ezeket az útvonalakat. Nem tudom, mekkora veszteséget termel majd.”

A Malév nyugat-balkáni hálózatát a légitársaság megszűnését követően az útvonalak forgalmát elsőként a térségben mindig is erős Austrian Airlines happolta el. Egykori Maléves forrásunk szerint a járatoknak leginkább az átszálló forgalom miatt volt létjogosultsága. Szerinte ez is csak azért volt lehetséges, mert - mint fogalmazott - „áron alul szállították az albán kecskepásztorokat Budapesten keresztül Nyugat- és Észak-Európába”. Ennél bizonyára árnyaltabb a kép, de témáról részletesebben is beszámolunk lapunk, a Turizmus Trend következő számában.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.