Akár 100 milliárd juthat kerékpáros fejlesztésekre

Szép ígéretek hangzottak el a hazai kerékpáros infrastruktúra fejlesztését illetően egy hagyományteremtőnek szánt pénteki, budapesti sajtóbeszélgetésen. Budapesti és országos, munkába járást illetve a bringás turizmust egyaránt segítő fejlesztésekről esett szó. Országos szinten akár 100, Budapesten több mint 8 milliárd forintot költhetnek a jelentős részben különféle uniós pénzekből finanszírozott operatív programok (VEKOP, GINOP) pályázatai révén.

De nem csak utakról szólt a beszélgetés. Révész Máriusz, a kerékpározásért és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztostól tudtuk meg, hogy 5 pontos javaslatcsomagot tettek le a kormány asztalára. Ebben egyebek mellett javasolták, hogy a vonóhorogra szerelhető kerékpártartó is kaphasson rendszámot, méghozzá szürkét. Ezzel elejét vennék az olyan eseteknek, amikor az autóst azért büntetik meg, mert a bringatartó miatt a hátsó rendszám nem látszik. Vagy éppenséggel azért, mert merő jó szándékból az autó rendszámát átszerelte a tartóra, így viszont az autó nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Szintén javaslatot tettek a közbringarendszer országos egységesítésére, látva a vidéki városok növekvő érdeklődését a budapesti Bubi iránt. A javaslatok közt szerepel a kerékpárral munkába járók költségtérítése az autót vagy tömegközlekedést használókhoz hasonlóan. Révész Óbuda példáját említette, ahol napi 400 forintot kapnak a munkába két keréken közlekedők. Szerinte az elképzelés gyenge pontja az ellenőrzés illetve, hogy jár-e munkahellyel szemben lakó, a bicajt csupán a zebrán áttoló dolgozónak is a pénz, vagy sem? — vetett fel egy jogos kérdést, melyre a válasz egy napi átalány lehet. Az intézkedéstől a kerékpárral közlekedők számának további növekedését várják, mert — Révész szerint — az ország rendben lévő gazdasági helyzete és az alacsony benzinár miatt annyian járnak autóval, hogy már nem lehet közlekedni. „Mindenkinek érdeke, hogy rend legyen” — mondta.

Egy a Magyar Kerékpárosklub (MK) által hivatkozott felmérés szerint Magyarország Európa 3. helyezettje a kerékpáros közlekedésben. A közlekedők 22%-a teker. Kisebb településeken az arány 50, míg Budapesten 3, a főváros belvárosában 20%. Az MK célja, hogy 2030-ra a jelenlegi 3 százalék 10-re növekedjen — mondta Kürti Gábor, MK-elnök. Ezen vélhetően segít majd a Rákos-patak mentén 2,4 milliárdosra taksált fejlesztés, a Szilágyi Erzsébet fasor és Zugligeti út közötti infrastruktúra, az Etele tér-Bocskai út útvonal, illetve a 2017-re a Dagályt az Országházzal összekötő rakparti útszakasz. Kevésbé a dél-budai kerületeket összefűző, a Molnár-sziget magasságában kerékpáros-gyalogos híd építését is magában foglaló projekt — vélik Kürti Gáborék. Szerintük előbb sugárirányban kellene bekötni a belvárosi forgalomba ezeket a területeket. Szintén vitás pont a Főváros és az MK közt a Bartók Béla út felújítása során meg-, vagy meg nem valósuló bringás infrastruktúra. „Amikor utakba kell beleharapni, sávot kell elvenni, nem megy, plafonba ütközünk” — kritizálta Kürti a városvezetést, melyet Szeneczey Balázs, főpolgámester-helyettes képviselt. Szerinte a Főváros kerékpárosbarát, amit az elmúlt 4 év fejlesztései is bizonyítanak. „Ne egymás terhére, hanem egymás mellett megférve fejlesszünk” — tette hozzá. Ennek érdekében vizsgálják felül a főváros integrált közlekedésfejlesztését tárgyaló Balázs Mór-tervet, amiben szerinte alulreprezentáltak a közúti fejlesztések.  

„Olyan fejlesztésekre van szükség, amelyek turisztikai szempontból is értelmezhetők” — így Révész Máriusz a Budapesten kívül építendő utakról. Szerinte ott van értelme ilyen fejlesztéseknek, ahol a legnagyobb turisztikai forgalomra lehet számítani. Kiemelt projektek a Budapest-Balaton kerékpárút, a Balaton-kör, valamint az európai hosszú távú hálózathoz tartozó Eurovelo 6. Utóbbinak Révész szerint Bécs évi mintegy 300 ezer vendéget köszönhet. Ha az utat igényesen kialakítanák, és az út mentén a szolgáltatásokat is fejlesztenék a majdan rendelkezésre álló GINOP-os pénzekből, Budapest akár 150-200 ezer további turistát szerezhetne. Jól járna egyebek mellett a Dunakanyar is, ahol — mint azt egy visegrádi vállalkozó panaszolta — a fejlettebb infrastruktúra miatt a külföldi bringások többsége a szlovák oldalon teker. A határ román oldalára visz majd a Debrecen-Nagyvárad kerékpárút illetve tervezés alatt áll az Eger-Debrecen szakasz. Akár 45 milliós ráfordítással is megvalósítható a Fertőd-Keszthely összeköttetés, ha kihasználnák a kis forgalmú és erdőgazdasági utakban rejlő lehetőségeket — magyarázta a kormánybiztos. Az eddig jellemzően hivatásturisztikai céllal fejleszthető vidéki kerékpárutak üzemeltetése nem megoldott a városhatárokon túl. Erre a közútkezelő a jövőben 2 milliárd forintot kaphat a költségvetésből.

Az utak tervezése jövő nyárig is eltarthat, míg a kivitelezés ősszel indulhat meg. „Ha nem kerül homokszem a gépezetbe” — kormánybiztos. Ha mégis elkészülnek, a külföld felé is érdemes kommunikálni, amin az MTÜ mellett nagyot lendíthet a Eurosport és a Tour de Hongrie kettőse. Sok vendégéjszakát hozhat Révész szerint, ha a szlovén és lengyel országúti körversenyhez hasonlóan a magyart is programjára tűzi a sportcsatorna. (Ha nem hétéves kihagyásokkal kerül megrendezésre...)


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.