Állami Számvevőszék: én szóltam a Malév miatt

Az Állami Számvevőszék éveken át figyelmeztetett a Malév Zrt. gazdálkodásával kapcsolatos kockázatokra. A nemzeti légitársaság működési problémáira különösen élesen mutattak rá a privatizáció és az állami vagyonkezelés éves rendszerességgel kiadott jelentései, illetve a tartósan veszteségesen működő állami tulajdonú gazdasági társaságok gazdálkodásának ellenőrzéséről szóló jelentés - tájékoztatott az ÁSZ honlapján.

Az Állami Számvevőszék a tartósan veszteségesen működő állami tulajdonú gazdasági társaságok gazdálkodásának ellenőrzéséről szóló, 2006-os jelentésben felhívta a figyelmet a Malév működési kockázataira.

Már ekkor megállapításra került, hogy az állami kezesség vagy garancia esetleges igénybevételét tekintve kockázatosnak tekinthető a Malév Rt. hitelállománya (2004-ben ez 32,4 Mrd Ft-ot tett ki). Megállapították azt is, hogy eredménytelenek voltak a Malév Rt. részére nyújtott támogatások. A Malév Rt. további működtetése a jelentős mértékű támogatás, tulajdonosi kölcsön, államilag garantált hitelfelvétel ellenére jelentős kockázattal bírt. A Malév Rt. éves költségcsökkentő és takarékossági intézkedései rendre eredménytelenek voltak, a központi költségvetési támogatások a társaság működőképességének fenntartását, a csődhelyzet elkerülését szolgálták.

A fenti jelentésen túl a privatizációk és az állami vagyonkezelés éves rendszerességgel elkészített ellenőrzése keretében is folyamatosan figyelemmel kísérte az ÁSZ a Malév helyzetét.

A privatizáció előkészítésével kapcsolatban kiderült, hogy az ÁPV Zrt. a Malév Zrt. privatizációjának előkészítésére a közbeszerzési törvénytől eltérő szerződést kötött a korábbi sikertelen privatizációs folyamatokban is résztvevő jogi irodával. Rámutattak: a Malév privatizációs eljárásának megkezdéséig nem rendeződött a Budapest Airport (BA) Rt. és a Malév Zrt. között a 2005. év végén kötött megállapodás.

Hol a banki garancia?

A 2006-os privatizációs pályázatra beérkezett hét ajánlat közül három ajánlattevővel indult meg a privatizációs eljárás tárgyalási szakasza. Egyetlen pályázó ajánlata sem rendelkezett olyan banki garanciákkal, amelyek megfeleltek volna a pályázati kiírásban foglaltaknak. A hiánypótlások beérkezését követően az AirBridge Zrt.-vel indultak meg a végső adásvételi tárgyalások, mivel az eljárásban résztvevő többi ajánlattevő a tárgyalásos szakaszban nem tudta az ajánlatát megfelelő banki biztosítékokkal alátámasztani. Az AirBridge Zrt. a versenyfeltételek között az eredetihez képest jelentősen javította ajánlatát, amelynek eredményeként 2007 márciusában 200 millió Ft-ért értékesítették a magyar nemzeti légitársaságot.

Az ÁSZ rámutatott, hogy a hozzárendelt vagyon értékesítésénél a Malév esetében nem teljesült teljes körűen a privatizációval elérni kívánt cél. Az alacsony értékesítési ár ellenére az állami garanciás hitelek nem rendeződtek, a szerződésben vállalt feltételeket pedig csak részben teljesítette a vevő.

Az állami tulajdonban lévő részvények privatizálása folyamatában az ajánlattevőnek be kellett mutatnia a Malév Zrt. hitelállományának, ezen belül különösen az állami garanciákkal fedezett hitelek kezelésére vonatkozó javaslatait és elképzeléseit megfelelő biztosítéki felajánlásokkal. Az értékesítési szempontok közül igen lényeges állami garanciavállalásos hitelek törlesztésére vonatkozó ajánlatok közül egyik sem felelt meg a kiírásban szereplő elvárásoknak.

A privatizációs célok nem valósultak meg

Egyértelműen megállapította az ÁSZ, hogy a Malév privatizációjának céljai nem valósultak meg. Elsősorban a hitelek miatti állami kezesség beváltása jelentett fenyegetést. A privatizációs tárgyalási szakaszban egy technikai társaságon, a Malév Vagyonkezelő Kft-n keresztül a Malév Zrt. hiteleit kiszervezték.

Olyan társaságot hoztak létre, amelynek sem apparátusa, sem szakmai hozzáértése nem volt a kiszerezett feladatok ellátására. A technikai társaság bevonása a privatizációs eljárásba tovább rontotta az átláthatóságot, és többletkiadásokat jelentett a vagyonkezelőnek.

"Felhívtuk a figyelmet arra is, hogy egy esetleges felszámolási eljárás során, a 2006 végén prognosztizált 52-62 Mrd Ft-os állami kötelezettség jelentősen megnövekedhet, azon túl, hogy a légiközlekedés jövőbeni fenntartásához további, nem számszerűsíthető kockázatok járulnak" - így az ÁSZ közleménye.

Csatlakozáson túl nyúló támogatás

A Malév Zrt. MFB-től felvett - a technikai társaságon keresztül átvállalt - hiteleire vonatkozó állami kezességvállalás időtartama a privatizációs eljárás során négy évvel meghosszabbodott, melynek jogalapját a részvények adás-vételére vonatkozó szerződéshez kapcsolódóan 2007 áprilisában megkötött Tartozásátvállalási és Módosító Szerződés képezte. Ennek az volt a következménye, hogy a magyar állam kezessége a felvett hitelekre négy évvel hosszabb lett az eredetileg rögzítettnél. Jelentésében az Állami Számvevőszék a PM támogatást vizsgáló irodája állásfoglalására hivatkozva jelezte, hogy amennyiben a hitel kiszervezésével annak futamideje is növekszik, akkor az Európai Bizottság valószínűleg ezt a tényt csatlakozáson túl nyúló támogatásnak minősíti, így az bizottsági vizsgálat alá eshet.

Az ÁSZ 2009-ben olyan javaslatot tett a pénzügyminiszternek, hogy intézkedjen az állami tulajdonú, különösen a veszteséges gazdasági társaságok tőkeemelésének az EU előírásainak betartása érdekében történő, teljes körű előzetes felülvizsgálatáról.

Visszaállamosítás

A 2010-es visszaállamosítással kapcsolatban megállapításra került, hogy a Malévben a többségi részesedés megszerzését előkészítő tárgyalások folyamatában kiadott határozatok nem tették lehetővé a magyar fél korábban bejelentett - privatizációs szerződés szerinti - hitelszerződési bankgarancia kifizetésének igényérvényesítését, és ellentétesek voltak a vagyontörvényben megfogalmazott elvekkel is.

Arra is rámutatott az ÁSZ, hogy a Malév pénzügyi, gazdasági helyzete a megtett intézkedések ellenére sem rendeződött, így arra a következtetésre jutott, hogy a társaság működőképességének fenntartása jelentős kockázatot hordoz.

"Ezzel kapcsolatban javaslatot tettünk a kormánynak, hogy vizsgáltassa ki a Malév visszavásárlásával kapcsolatos valamennyi korábbi részvényesi joggyakorló által hozott döntés meghozatalánál az állam elsődleges érdekeinek érvényesítését, illetve, hogy terhel-e valakit felelősség" - közölték.


Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.