Állami Számvevőszék: én szóltam a Malév miatt

Az Állami Számvevőszék éveken át figyelmeztetett a Malév Zrt. gazdálkodásával kapcsolatos kockázatokra. A nemzeti légitársaság működési problémáira különösen élesen mutattak rá a privatizáció és az állami vagyonkezelés éves rendszerességgel kiadott jelentései, illetve a tartósan veszteségesen működő állami tulajdonú gazdasági társaságok gazdálkodásának ellenőrzéséről szóló jelentés - tájékoztatott az ÁSZ honlapján.

Az Állami Számvevőszék a tartósan veszteségesen működő állami tulajdonú gazdasági társaságok gazdálkodásának ellenőrzéséről szóló, 2006-os jelentésben felhívta a figyelmet a Malév működési kockázataira.

Már ekkor megállapításra került, hogy az állami kezesség vagy garancia esetleges igénybevételét tekintve kockázatosnak tekinthető a Malév Rt. hitelállománya (2004-ben ez 32,4 Mrd Ft-ot tett ki). Megállapították azt is, hogy eredménytelenek voltak a Malév Rt. részére nyújtott támogatások. A Malév Rt. további működtetése a jelentős mértékű támogatás, tulajdonosi kölcsön, államilag garantált hitelfelvétel ellenére jelentős kockázattal bírt. A Malév Rt. éves költségcsökkentő és takarékossági intézkedései rendre eredménytelenek voltak, a központi költségvetési támogatások a társaság működőképességének fenntartását, a csődhelyzet elkerülését szolgálták.

A fenti jelentésen túl a privatizációk és az állami vagyonkezelés éves rendszerességgel elkészített ellenőrzése keretében is folyamatosan figyelemmel kísérte az ÁSZ a Malév helyzetét.

A privatizáció előkészítésével kapcsolatban kiderült, hogy az ÁPV Zrt. a Malév Zrt. privatizációjának előkészítésére a közbeszerzési törvénytől eltérő szerződést kötött a korábbi sikertelen privatizációs folyamatokban is résztvevő jogi irodával. Rámutattak: a Malév privatizációs eljárásának megkezdéséig nem rendeződött a Budapest Airport (BA) Rt. és a Malév Zrt. között a 2005. év végén kötött megállapodás.

Hol a banki garancia?

A 2006-os privatizációs pályázatra beérkezett hét ajánlat közül három ajánlattevővel indult meg a privatizációs eljárás tárgyalási szakasza. Egyetlen pályázó ajánlata sem rendelkezett olyan banki garanciákkal, amelyek megfeleltek volna a pályázati kiírásban foglaltaknak. A hiánypótlások beérkezését követően az AirBridge Zrt.-vel indultak meg a végső adásvételi tárgyalások, mivel az eljárásban résztvevő többi ajánlattevő a tárgyalásos szakaszban nem tudta az ajánlatát megfelelő banki biztosítékokkal alátámasztani. Az AirBridge Zrt. a versenyfeltételek között az eredetihez képest jelentősen javította ajánlatát, amelynek eredményeként 2007 márciusában 200 millió Ft-ért értékesítették a magyar nemzeti légitársaságot.

Az ÁSZ rámutatott, hogy a hozzárendelt vagyon értékesítésénél a Malév esetében nem teljesült teljes körűen a privatizációval elérni kívánt cél. Az alacsony értékesítési ár ellenére az állami garanciás hitelek nem rendeződtek, a szerződésben vállalt feltételeket pedig csak részben teljesítette a vevő.

Az állami tulajdonban lévő részvények privatizálása folyamatában az ajánlattevőnek be kellett mutatnia a Malév Zrt. hitelállományának, ezen belül különösen az állami garanciákkal fedezett hitelek kezelésére vonatkozó javaslatait és elképzeléseit megfelelő biztosítéki felajánlásokkal. Az értékesítési szempontok közül igen lényeges állami garanciavállalásos hitelek törlesztésére vonatkozó ajánlatok közül egyik sem felelt meg a kiírásban szereplő elvárásoknak.

A privatizációs célok nem valósultak meg

Egyértelműen megállapította az ÁSZ, hogy a Malév privatizációjának céljai nem valósultak meg. Elsősorban a hitelek miatti állami kezesség beváltása jelentett fenyegetést. A privatizációs tárgyalási szakaszban egy technikai társaságon, a Malév Vagyonkezelő Kft-n keresztül a Malév Zrt. hiteleit kiszervezték.

Olyan társaságot hoztak létre, amelynek sem apparátusa, sem szakmai hozzáértése nem volt a kiszerezett feladatok ellátására. A technikai társaság bevonása a privatizációs eljárásba tovább rontotta az átláthatóságot, és többletkiadásokat jelentett a vagyonkezelőnek.

"Felhívtuk a figyelmet arra is, hogy egy esetleges felszámolási eljárás során, a 2006 végén prognosztizált 52-62 Mrd Ft-os állami kötelezettség jelentősen megnövekedhet, azon túl, hogy a légiközlekedés jövőbeni fenntartásához további, nem számszerűsíthető kockázatok járulnak" - így az ÁSZ közleménye.

Csatlakozáson túl nyúló támogatás

A Malév Zrt. MFB-től felvett - a technikai társaságon keresztül átvállalt - hiteleire vonatkozó állami kezességvállalás időtartama a privatizációs eljárás során négy évvel meghosszabbodott, melynek jogalapját a részvények adás-vételére vonatkozó szerződéshez kapcsolódóan 2007 áprilisában megkötött Tartozásátvállalási és Módosító Szerződés képezte. Ennek az volt a következménye, hogy a magyar állam kezessége a felvett hitelekre négy évvel hosszabb lett az eredetileg rögzítettnél. Jelentésében az Állami Számvevőszék a PM támogatást vizsgáló irodája állásfoglalására hivatkozva jelezte, hogy amennyiben a hitel kiszervezésével annak futamideje is növekszik, akkor az Európai Bizottság valószínűleg ezt a tényt csatlakozáson túl nyúló támogatásnak minősíti, így az bizottsági vizsgálat alá eshet.

Az ÁSZ 2009-ben olyan javaslatot tett a pénzügyminiszternek, hogy intézkedjen az állami tulajdonú, különösen a veszteséges gazdasági társaságok tőkeemelésének az EU előírásainak betartása érdekében történő, teljes körű előzetes felülvizsgálatáról.

Visszaállamosítás

A 2010-es visszaállamosítással kapcsolatban megállapításra került, hogy a Malévben a többségi részesedés megszerzését előkészítő tárgyalások folyamatában kiadott határozatok nem tették lehetővé a magyar fél korábban bejelentett - privatizációs szerződés szerinti - hitelszerződési bankgarancia kifizetésének igényérvényesítését, és ellentétesek voltak a vagyontörvényben megfogalmazott elvekkel is.

Arra is rámutatott az ÁSZ, hogy a Malév pénzügyi, gazdasági helyzete a megtett intézkedések ellenére sem rendeződött, így arra a következtetésre jutott, hogy a társaság működőképességének fenntartása jelentős kockázatot hordoz.

"Ezzel kapcsolatban javaslatot tettünk a kormánynak, hogy vizsgáltassa ki a Malév visszavásárlásával kapcsolatos valamennyi korábbi részvényesi joggyakorló által hozott döntés meghozatalánál az állam elsődleges érdekeinek érvényesítését, illetve, hogy terhel-e valakit felelősség" - közölték.


Code-share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code-share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.
így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.