Átalakul a Budai Vár és környékének közlekedése

Kiterelik a bringásokat a rakpartól, számos köztéri gépkocsiparkolót megszüntetnek, viszont új turistabusz-parkolók jönnek létre a Budai Várnál és környékén.

A „Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése” projekt két európai uniós tervezési időszakon ível át. Az I. ütem fejlesztései 2012-2015 között valósulnak meg. Az építések, eszközbeszerzések 2013-2014-re koncentrálódnak. A II. ütem kivitelezési előkészületei 2015-ben kezdődnek meg, az építések, eszközbeszerzések 2019 év végéig befejeződnek.

A Budai Vár környékén az elmúlt időben jelentősen nőtt a környezetterhelés és a zsúfoltság, ezen túlmenően a közösségi közlekedés és a Vár akadálymentes megközelítése sem megoldott a megfelelő módon.

A most megvalósuló fejlesztési projekt a Vár elérhetőségének javítására és a közlekedésből eredő terhelések csökkentésére irányul. A fejlesztés komplexitása és integritása abban is megnyilvánul, hogy az elérhetőség javítását a közlekedési infrastruktúra és a közlekedési szolgáltatások – elsősorban a közösségi közlekedés (járművek, forgalomirányítás, intelligens rendszerek stb.) együttes fejlesztése révén – valósítja meg, az akadálymentesítés szempontjainak figyelembe vételével.

Az akadálymentes megközelítés érdekében számos ponton építenek ki a Budai Várat megközelítő lifteket: a Lovas utcai Anjou-bástyánál (Országház utca), a Gránitlépcsőnél (Szentháromság utca), a Korlát utcánál (Lant utca), az iskolalépcsőnél (Ibolya utca), a Várkert Bazárnál a mozgólépcső alsó és felső végénél, a Keleti zártkert és az Oroszlános udvar között, az Öntőház udvar és a Keleti felvezető út között, illetve a Palota úti turistabusz-fordulónál (Csikósudvar).

Fejlesztések a Várkert Bazárnál és parkolás

A fejlesztés következtében a felszínen mintegy 20%-os parkolóhely-csökkenés várható, ezért a Várkert Bazár alatt egy 298 férőhelyes mélygarázs megépítése várható.

Szintén a Várkert Bazár területén, a vízhordó lépcső mellett mozgólépcsőt építenek, hogy elősegítsék a gyalogos közlekedést a déli, dél-keleti irányból, ezáltal a Budai Vár elérhetősége is javulni fog. Mivel a mozgólépcső az utcaszintnél magasabban indul, ezért egy akadálymentes kapcsolat kiépítését is tervezik – ennek értelmében az utcaszint és a mozgólépcső alsó szintje között lifteket fognak elhelyezni, illetve lifttel el lehet majd jutni a mozgólépcső felső szintjéig is.

A várfalon belül csökkentenék a közterületi parkolást, így a Vár környezetében garázsokat építenek, amelyek mind időben, mind térben követik a köztéri parkolóhelyek megszűnését. A Budai Vár területére behajtó autókat rendszámolvasóval ellátott sorompórendszeren engedik át 2013 eleje óta.

Új buszok kerülnek forgalomba

A 16-os autóbuszcsalád 2014-től új beszerzésű EURO VI. dieselbusszal közlekedik, 2020-tól zéró emissziós elektromos járművekkel. A vári belső járat 2014-től indul, és új beszerzésű elektromos midibusszal közlekedik majd 10 percenként. A belső járat szerepe a megépülő liftekkel való közvetlen kapcsolat lesz. A Vár külső körjárat, vagyis a 216-os járat a Bécsi Kapu tér és a Szarvas tér közötti körjárat lesz.

Új kikötő is épül

A fejlesztések keretében új kikötő is létesül, melynek megközelítése az alsó és felső rakpart között meglévő lépcsőn lesz lehetséges, amely egy rámpával való kiegészítéssel akadálymentes kialakítást kap. A BKV által üzemeltetett közforgalmú hajójáratok érintik az új kikötőt, és megindul a tervezett keresztirányú átkelő járat a Vigadó és a Várkert Bazár között.

A turistabuszok parkolása

A Hunyadi János úti turistabusz-parkolás és a Dísz téren történő áthajtás megszűnik, a turistabusz-forgalom súlypontja pedig a Vár keleti oldaláról a nyugati oldalra kerül át. Ennek keretében 4 területen történnek beavatkozások. A Palota úton jön létre a busszal érkező turisták fő fogadópontja: az út Vár felőli oldalán az útpálya szélesítésével fel-leszállóhelyet alakítottak ki, itt buszfordulót is létrehoznak. A Palota út nyugati oldalán a turistabusz parkolása a jelenlegi állapot szerint megmarad. Az Attila út – Palota út kapcsolatot biztosító rámpás szakaszokon a jelenlegi személygépkocsi-parkolók helyén 3 busz számára jelöltek ki parkolót. A téren az Attila út és a villamospálya közötti zöldterületen, fakivágás nélkül térkő burkolatú buszparkoló építését javasolják 15 jármű részére. A Krisztina körút Dózsa György tér és Kereszt utca közötti szakaszán a teniszpályák és a bemutatott rom megtartásával 8 busz számára alakítható ki leállósáv. Emellett egy buszterminál a Mészáros utca mellett húzódó vasúti területen kap helyet. A terminál a jelenlegi elképzelés szerint 40 férőhelyes, és a parkoláson kívül egyéb szolgáltatásokat is biztosít majd.

Utcák és terek rendezése

A Lánchíd utcában csökkenteni fogják a forgalmat és az útpálya a járda szintjére kerül, valamint irányhelyes kerékpársávok készülnek a biciklisták számára.

A Döbrentei utca forgalmi rendje is megváltozik: a Fogas utca és a Döbrentei tér között déli irányban, a Fogas utca és az Ybl Miklós tér között északi irányban lesz egyirányú. Parkolni csak az egyik oldalon lehet, mert a Döbrentei utcába kerül a rakparti kerékpárút. Bár az utca egyirányú, a kerékpárosok haladhatnak majd a forgalommal szemben. Új villamosmegálló pár kerül kialakításra a Várkert rakpart 7. épület előtti szakaszon, illetve közforgalmú hajókikötőt helyeznek el az alsó rakpartról felvezető lépcső vonalában.

Gyalogos területek fejlesztése

A Vár közösségi közlekedés fejlesztésének egyik célja a Batthyány tér közvetlen elérése. A tér átalakítása után a gyalogos felületek és a buszvégállomás egymástól jobban elkülönülnek. A gyalogos tér a déli részen, a templomhoz közvetlenül csatlakozva kerül kialakításra, a buszvégállomás pedig a tér északi részén szigetperonos elhelyezést kap.

A Szent György téri romterület jelenleg gátolja a várfal tetején a palota területének gyalogos körüljárhatóságát, ezért itt lesz majd a Palota úti turistabusz fordulójánál elhelyezett két nagyteljesítményű lift felső állomása. Ez lesz tehát a palota területének egyik legfontosabb fogadópontja, melynek kialakítását minőségben is összhangba kell hozni a régészeti romterület kialakításával.


Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?