Átalakul a Budai Vár és környékének közlekedése

Kiterelik a bringásokat a rakpartól, számos köztéri gépkocsiparkolót megszüntetnek, viszont új turistabusz-parkolók jönnek létre a Budai Várnál és környékén.

A „Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése” projekt két európai uniós tervezési időszakon ível át. Az I. ütem fejlesztései 2012-2015 között valósulnak meg. Az építések, eszközbeszerzések 2013-2014-re koncentrálódnak. A II. ütem kivitelezési előkészületei 2015-ben kezdődnek meg, az építések, eszközbeszerzések 2019 év végéig befejeződnek.

A Budai Vár környékén az elmúlt időben jelentősen nőtt a környezetterhelés és a zsúfoltság, ezen túlmenően a közösségi közlekedés és a Vár akadálymentes megközelítése sem megoldott a megfelelő módon.

A most megvalósuló fejlesztési projekt a Vár elérhetőségének javítására és a közlekedésből eredő terhelések csökkentésére irányul. A fejlesztés komplexitása és integritása abban is megnyilvánul, hogy az elérhetőség javítását a közlekedési infrastruktúra és a közlekedési szolgáltatások – elsősorban a közösségi közlekedés (járművek, forgalomirányítás, intelligens rendszerek stb.) együttes fejlesztése révén – valósítja meg, az akadálymentesítés szempontjainak figyelembe vételével.

Az akadálymentes megközelítés érdekében számos ponton építenek ki a Budai Várat megközelítő lifteket: a Lovas utcai Anjou-bástyánál (Országház utca), a Gránitlépcsőnél (Szentháromság utca), a Korlát utcánál (Lant utca), az iskolalépcsőnél (Ibolya utca), a Várkert Bazárnál a mozgólépcső alsó és felső végénél, a Keleti zártkert és az Oroszlános udvar között, az Öntőház udvar és a Keleti felvezető út között, illetve a Palota úti turistabusz-fordulónál (Csikósudvar).

Fejlesztések a Várkert Bazárnál és parkolás

A fejlesztés következtében a felszínen mintegy 20%-os parkolóhely-csökkenés várható, ezért a Várkert Bazár alatt egy 298 férőhelyes mélygarázs megépítése várható.

Szintén a Várkert Bazár területén, a vízhordó lépcső mellett mozgólépcsőt építenek, hogy elősegítsék a gyalogos közlekedést a déli, dél-keleti irányból, ezáltal a Budai Vár elérhetősége is javulni fog. Mivel a mozgólépcső az utcaszintnél magasabban indul, ezért egy akadálymentes kapcsolat kiépítését is tervezik – ennek értelmében az utcaszint és a mozgólépcső alsó szintje között lifteket fognak elhelyezni, illetve lifttel el lehet majd jutni a mozgólépcső felső szintjéig is.

A várfalon belül csökkentenék a közterületi parkolást, így a Vár környezetében garázsokat építenek, amelyek mind időben, mind térben követik a köztéri parkolóhelyek megszűnését. A Budai Vár területére behajtó autókat rendszámolvasóval ellátott sorompórendszeren engedik át 2013 eleje óta.

Új buszok kerülnek forgalomba

A 16-os autóbuszcsalád 2014-től új beszerzésű EURO VI. dieselbusszal közlekedik, 2020-tól zéró emissziós elektromos járművekkel. A vári belső járat 2014-től indul, és új beszerzésű elektromos midibusszal közlekedik majd 10 percenként. A belső járat szerepe a megépülő liftekkel való közvetlen kapcsolat lesz. A Vár külső körjárat, vagyis a 216-os járat a Bécsi Kapu tér és a Szarvas tér közötti körjárat lesz.

Új kikötő is épül

A fejlesztések keretében új kikötő is létesül, melynek megközelítése az alsó és felső rakpart között meglévő lépcsőn lesz lehetséges, amely egy rámpával való kiegészítéssel akadálymentes kialakítást kap. A BKV által üzemeltetett közforgalmú hajójáratok érintik az új kikötőt, és megindul a tervezett keresztirányú átkelő járat a Vigadó és a Várkert Bazár között.

A turistabuszok parkolása

A Hunyadi János úti turistabusz-parkolás és a Dísz téren történő áthajtás megszűnik, a turistabusz-forgalom súlypontja pedig a Vár keleti oldaláról a nyugati oldalra kerül át. Ennek keretében 4 területen történnek beavatkozások. A Palota úton jön létre a busszal érkező turisták fő fogadópontja: az út Vár felőli oldalán az útpálya szélesítésével fel-leszállóhelyet alakítottak ki, itt buszfordulót is létrehoznak. A Palota út nyugati oldalán a turistabusz parkolása a jelenlegi állapot szerint megmarad. Az Attila út – Palota út kapcsolatot biztosító rámpás szakaszokon a jelenlegi személygépkocsi-parkolók helyén 3 busz számára jelöltek ki parkolót. A téren az Attila út és a villamospálya közötti zöldterületen, fakivágás nélkül térkő burkolatú buszparkoló építését javasolják 15 jármű részére. A Krisztina körút Dózsa György tér és Kereszt utca közötti szakaszán a teniszpályák és a bemutatott rom megtartásával 8 busz számára alakítható ki leállósáv. Emellett egy buszterminál a Mészáros utca mellett húzódó vasúti területen kap helyet. A terminál a jelenlegi elképzelés szerint 40 férőhelyes, és a parkoláson kívül egyéb szolgáltatásokat is biztosít majd.

Utcák és terek rendezése

A Lánchíd utcában csökkenteni fogják a forgalmat és az útpálya a járda szintjére kerül, valamint irányhelyes kerékpársávok készülnek a biciklisták számára.

A Döbrentei utca forgalmi rendje is megváltozik: a Fogas utca és a Döbrentei tér között déli irányban, a Fogas utca és az Ybl Miklós tér között északi irányban lesz egyirányú. Parkolni csak az egyik oldalon lehet, mert a Döbrentei utcába kerül a rakparti kerékpárút. Bár az utca egyirányú, a kerékpárosok haladhatnak majd a forgalommal szemben. Új villamosmegálló pár kerül kialakításra a Várkert rakpart 7. épület előtti szakaszon, illetve közforgalmú hajókikötőt helyeznek el az alsó rakpartról felvezető lépcső vonalában.

Gyalogos területek fejlesztése

A Vár közösségi közlekedés fejlesztésének egyik célja a Batthyány tér közvetlen elérése. A tér átalakítása után a gyalogos felületek és a buszvégállomás egymástól jobban elkülönülnek. A gyalogos tér a déli részen, a templomhoz közvetlenül csatlakozva kerül kialakításra, a buszvégállomás pedig a tér északi részén szigetperonos elhelyezést kap.

A Szent György téri romterület jelenleg gátolja a várfal tetején a palota területének gyalogos körüljárhatóságát, ezért itt lesz majd a Palota úti turistabusz fordulójánál elhelyezett két nagyteljesítményű lift felső állomása. Ez lesz tehát a palota területének egyik legfontosabb fogadópontja, melynek kialakítását minőségben is összhangba kell hozni a régészeti romterület kialakításával.


Startol a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

Startol a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya 

Akkor szárnyalsz, ha jó helyen vagy címmel.
A Lufthansa megveheti az Alitalia jogutódját

A Lufthansa megveheti az Alitalia jogutódját 

Az Európai Unió jóváhagyta, hogy a német Lufthansa csoport 41 százalékos részesedést szerezzen az Alitalia jogutódjában, az ITA Airwaysben.
Ünnepi hangulattal erősít a MÁV

Ünnepi hangulattal erősít a MÁV 

Világító füzérekkel díszített járművekkel készül az adventi ünnepekre a MÁV-csoport.
Szép ajándék kerülhet a Hungary Airlines karácsonyfája alá

Szép ajándék kerülhet a Hungary Airlines karácsonyfája alá 

A hírek szerint száz darab Boeing 737 MAX repülőgép megrendeléséről szóló szándéknyilatkozat aláírására került sor a minap.
Potyautas a Delta New Yorkból Párizsba tartó járatán

Potyautas a Delta New Yorkból Párizsba tartó járatán 

Sokkoló biztonsági rés.
Exkluzív megállapodás az egyik toppezsgőházzal

Exkluzív megállapodás az egyik toppezsgőházzal 

A Singapore Airlines exkluzív megállapodást kötött a francia Louis Roederer pezsgőházzal és így a világ egyetlen légitársasága lesz, amely fedélzetén az ikonikus Cristal 2015 pezsgőt fogja kínálni.
Újgenerációs kabinbelső, gyorsabb wifi és díjnyertes menüsor a fedélzeten

Újgenerációs kabinbelső, gyorsabb wifi és díjnyertes menüsor a fedélzeten 

Az Emirates bemutatta első A350-es repülőgépét, amely megújult kabinbelsővel és a légitársaság legújabb technológiai újításaival várja az utasokat.
FRISSÍTVE Átmenetileg lezárták a Déli pályaudvart

FRISSÍTVE Átmenetileg lezárták a Déli pályaudvart 

Nem fogad és nem indít vonatokat, közölte hétfő délután a Mávinform. Este 18 óra után feloldották a tilalmat.
Új buszok Budapest utcáin

Új buszok Budapest utcáin 

Megszerezte a típusengedélyt és rendszámot is kapott az új magyar jármű, a GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz. Mostantól a közlekedők akár az utcán is találkozhatnak a prototípussal, és beindulhat a sorozatgyártás is.
Hamarosan beszerezhetők a jövő évi autópályamatricák

Hamarosan beszerezhetők a jövő évi autópályamatricák 

December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya-matricák. Nem, nem csökken az áruk, sőt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.