Az Európai Bizottság korlátozná a légiutasok jogait

Késésekre és járattörlésekre vonatkozik a bizottság javaslata, amellyel az Európai Parlament nem ért egyet.

Az Európai Unió tagállamai jelentősen korlátoznák a légiutasok jogait késés és járattörlés esetén. A Görög Tanács Elnökségének jelenlegi törvényjavaslata szerint a késéssel és járattörléssel járó kártérítést több mint 5, 9, illetve 12 óra után nyújtanák – természetesen a járat hosszától függően. A Német Utazási Szövetség (German Travel Association, VDR) és a Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége (Federation of German Consumer Organizations, VZBV) azonban felszólította a szövetségi kormányt, hogy egyértelműen határolódjon el ezektől a tervektől, és az Európai Parlament szavazatát támogassa.

Néhány héttel ezelőtt, február 25-én az Európai Parlament ugyanis – hatalmas többséggel – szavazott az Európai Bizottság terve ellen, amely a légiutasok védelmének gyengítésére irányult. A Európai Parlament szavazata értelmében az utazók már 3 óra késést követően kompenzálandók, nem pedig 5 óra után, ahogy a Bizottság szerette volna.

Nemrég növelték a kártérítés összegét

Ahogy korábbi cikkünkben már megírtuk, a kártérítés mértékét azonban egy februári határozat szerint növelték: járat törlése vagy késése esetén az utast kártérítés illeti meg, amely összeg 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Ennek értelmében az Európai Unió növelte a légiutasoknak járó legkisebb kártérítés összegét (250 euróról 300 euróra), a maximálisan kiszabható kártérítés összege azonban nem változott.

Jelenleg három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját maga teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

Nem vetették még el a korlátozásokat

Az EU-tagállamok többsége azonban továbbra is támogatja a Bizottság javaslatát, sőt, még a német szövetségi kormány sem határolódott el tőle annak ellenére, hogy – a koalíciós megállapodás szerint – támogatják az utasok védelmének jelenlegi állását. A Görög Tanács Elnöksége pedig már azt is javasolta, hogy az 5, 9 és 12 órás kompenzációs küszöbértéket ne csak a késésekre, de a járattörlésekre is terjesszék ki. A jelenlegi törvény szerint az utasok járattörlésnél 2 óra késés esetén folyamodhatnak kártérítésért.

A Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége ennek fényében felkérte Heiko Maas és Alexander Dobrindt szövetségi minisztereket, hogy képviseljék az Európai Parlament álláspontját a tagállamokkal folytatott tárgyalások során.

A jogkorlátozás gazdasági terheket jelentene

A Német Üzleti Utazási Szövetség (GeschäftsreiseVerband) szerint a késések jelentős gazdasági terheket rónak a gazdaságra. „A német cégek évente körülbelül 12,5 milliárd eurót költenek üzleti utakra – mondja Dirk Gerdom, az szövetség elnöke. – Ezeknek az utaknak többek között az a célja, hogy üzleti megállapodások és vásárlások jöjjenek létre. A járattörlések és késések azonban drága munkaidővesztéssel járnak. Az ennek következtében bedőlt üzletek és későbbi megállapodások által okozott költségeket pedig nem lehet számszerűsíteni.”

Ha az Európai Bizottság továbbra is fenntartja ezeket a terveket, akkor a Német Üzleti Utazási Szövetség számításai szerint a jövőben 700 járat közül csupán 1 fogja túllépni a küszöbértéket, és a légitársaságok kevésbé lesznek ösztönözve arra, hogy betartsák a menetrendet.


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.