Az Európai Bizottság korlátozná a légiutasok jogait

Késésekre és járattörlésekre vonatkozik a bizottság javaslata, amellyel az Európai Parlament nem ért egyet.

Az Európai Unió tagállamai jelentősen korlátoznák a légiutasok jogait késés és járattörlés esetén. A Görög Tanács Elnökségének jelenlegi törvényjavaslata szerint a késéssel és járattörléssel járó kártérítést több mint 5, 9, illetve 12 óra után nyújtanák – természetesen a járat hosszától függően. A Német Utazási Szövetség (German Travel Association, VDR) és a Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége (Federation of German Consumer Organizations, VZBV) azonban felszólította a szövetségi kormányt, hogy egyértelműen határolódjon el ezektől a tervektől, és az Európai Parlament szavazatát támogassa.

Néhány héttel ezelőtt, február 25-én az Európai Parlament ugyanis – hatalmas többséggel – szavazott az Európai Bizottság terve ellen, amely a légiutasok védelmének gyengítésére irányult. A Európai Parlament szavazata értelmében az utazók már 3 óra késést követően kompenzálandók, nem pedig 5 óra után, ahogy a Bizottság szerette volna.

Nemrég növelték a kártérítés összegét

Ahogy korábbi cikkünkben már megírtuk, a kártérítés mértékét azonban egy februári határozat szerint növelték: járat törlése vagy késése esetén az utast kártérítés illeti meg, amely összeg 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Ennek értelmében az Európai Unió növelte a légiutasoknak járó legkisebb kártérítés összegét (250 euróról 300 euróra), a maximálisan kiszabható kártérítés összege azonban nem változott.

Jelenleg három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját maga teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

Nem vetették még el a korlátozásokat

Az EU-tagállamok többsége azonban továbbra is támogatja a Bizottság javaslatát, sőt, még a német szövetségi kormány sem határolódott el tőle annak ellenére, hogy – a koalíciós megállapodás szerint – támogatják az utasok védelmének jelenlegi állását. A Görög Tanács Elnöksége pedig már azt is javasolta, hogy az 5, 9 és 12 órás kompenzációs küszöbértéket ne csak a késésekre, de a járattörlésekre is terjesszék ki. A jelenlegi törvény szerint az utasok járattörlésnél 2 óra késés esetén folyamodhatnak kártérítésért.

A Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége ennek fényében felkérte Heiko Maas és Alexander Dobrindt szövetségi minisztereket, hogy képviseljék az Európai Parlament álláspontját a tagállamokkal folytatott tárgyalások során.

A jogkorlátozás gazdasági terheket jelentene

A Német Üzleti Utazási Szövetség (GeschäftsreiseVerband) szerint a késések jelentős gazdasági terheket rónak a gazdaságra. „A német cégek évente körülbelül 12,5 milliárd eurót költenek üzleti utakra – mondja Dirk Gerdom, az szövetség elnöke. – Ezeknek az utaknak többek között az a célja, hogy üzleti megállapodások és vásárlások jöjjenek létre. A járattörlések és késések azonban drága munkaidővesztéssel járnak. Az ennek következtében bedőlt üzletek és későbbi megállapodások által okozott költségeket pedig nem lehet számszerűsíteni.”

Ha az Európai Bizottság továbbra is fenntartja ezeket a terveket, akkor a Német Üzleti Utazási Szövetség számításai szerint a jövőben 700 járat közül csupán 1 fogja túllépni a küszöbértéket, és a légitársaságok kevésbé lesznek ösztönözve arra, hogy betartsák a menetrendet.


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.