Az Európai Unió tagállamai jelentősen korlátoznák a légiutasok jogait késés és járattörlés esetén. A Görög Tanács Elnökségének jelenlegi törvényjavaslata szerint a késéssel és járattörléssel járó kártérítést több mint 5, 9, illetve 12 óra után nyújtanák – természetesen a járat hosszától függően. A Német Utazási Szövetség (German Travel Association, VDR) és a Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége (Federation of German Consumer Organizations, VZBV) azonban felszólította a szövetségi kormányt, hogy egyértelműen határolódjon el ezektől a tervektől, és az Európai Parlament szavazatát támogassa.
Néhány héttel ezelőtt, február 25-én az Európai Parlament ugyanis – hatalmas többséggel – szavazott az Európai Bizottság terve ellen, amely a légiutasok védelmének gyengítésére irányult. A Európai Parlament szavazata értelmében az utazók már 3 óra késést követően kompenzálandók, nem pedig 5 óra után, ahogy a Bizottság szerette volna.
Nemrég növelték a kártérítés összegét
Ahogy korábbi cikkünkben már megírtuk, a kártérítés mértékét azonban egy februári határozat szerint növelték: járat törlése vagy késése esetén az utast kártérítés illeti meg, amely összeg 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Ennek értelmében az Európai Unió növelte a légiutasoknak járó legkisebb kártérítés összegét (250 euróról 300 euróra), a maximálisan kiszabható kártérítés összege azonban nem változott.
Jelenleg három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját maga teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.
Nem vetették még el a korlátozásokat
Az EU-tagállamok többsége azonban továbbra is támogatja a Bizottság javaslatát, sőt, még a német szövetségi kormány sem határolódott el tőle annak ellenére, hogy – a koalíciós megállapodás szerint – támogatják az utasok védelmének jelenlegi állását. A Görög Tanács Elnöksége pedig már azt is javasolta, hogy az 5, 9 és 12 órás kompenzációs küszöbértéket ne csak a késésekre, de a járattörlésekre is terjesszék ki. A jelenlegi törvény szerint az utasok járattörlésnél 2 óra késés esetén folyamodhatnak kártérítésért.
A Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége ennek fényében felkérte Heiko Maas és Alexander Dobrindt szövetségi minisztereket, hogy képviseljék az Európai Parlament álláspontját a tagállamokkal folytatott tárgyalások során.
A jogkorlátozás gazdasági terheket jelentene
A Német Üzleti Utazási Szövetség (GeschäftsreiseVerband) szerint a késések jelentős gazdasági terheket rónak a gazdaságra. „A német cégek évente körülbelül 12,5 milliárd eurót költenek üzleti utakra – mondja Dirk Gerdom, az szövetség elnöke. – Ezeknek az utaknak többek között az a célja, hogy üzleti megállapodások és vásárlások jöjjenek létre. A járattörlések és késések azonban drága munkaidővesztéssel járnak. Az ennek következtében bedőlt üzletek és későbbi megállapodások által okozott költségeket pedig nem lehet számszerűsíteni.”
Ha az Európai Bizottság továbbra is fenntartja ezeket a terveket, akkor a Német Üzleti Utazási Szövetség számításai szerint a jövőben 700 járat közül csupán 1 fogja túllépni a küszöbértéket, és a légitársaságok kevésbé lesznek ösztönözve arra, hogy betartsák a menetrendet.
Forrás: Tourism-Review
Forrás: Turizmus Online