Az Európai Bizottság korlátozná a légiutasok jogait

Késésekre és járattörlésekre vonatkozik a bizottság javaslata, amellyel az Európai Parlament nem ért egyet.

Az Európai Unió tagállamai jelentősen korlátoznák a légiutasok jogait késés és járattörlés esetén. A Görög Tanács Elnökségének jelenlegi törvényjavaslata szerint a késéssel és járattörléssel járó kártérítést több mint 5, 9, illetve 12 óra után nyújtanák – természetesen a járat hosszától függően. A Német Utazási Szövetség (German Travel Association, VDR) és a Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége (Federation of German Consumer Organizations, VZBV) azonban felszólította a szövetségi kormányt, hogy egyértelműen határolódjon el ezektől a tervektől, és az Európai Parlament szavazatát támogassa.

Néhány héttel ezelőtt, február 25-én az Európai Parlament ugyanis – hatalmas többséggel – szavazott az Európai Bizottság terve ellen, amely a légiutasok védelmének gyengítésére irányult. A Európai Parlament szavazata értelmében az utazók már 3 óra késést követően kompenzálandók, nem pedig 5 óra után, ahogy a Bizottság szerette volna.

Nemrég növelték a kártérítés összegét

Ahogy korábbi cikkünkben már megírtuk, a kártérítés mértékét azonban egy februári határozat szerint növelték: járat törlése vagy késése esetén az utast kártérítés illeti meg, amely összeg 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Ennek értelmében az Európai Unió növelte a légiutasoknak járó legkisebb kártérítés összegét (250 euróról 300 euróra), a maximálisan kiszabható kártérítés összege azonban nem változott.

Jelenleg három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját maga teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

Nem vetették még el a korlátozásokat

Az EU-tagállamok többsége azonban továbbra is támogatja a Bizottság javaslatát, sőt, még a német szövetségi kormány sem határolódott el tőle annak ellenére, hogy – a koalíciós megállapodás szerint – támogatják az utasok védelmének jelenlegi állását. A Görög Tanács Elnöksége pedig már azt is javasolta, hogy az 5, 9 és 12 órás kompenzációs küszöbértéket ne csak a késésekre, de a járattörlésekre is terjesszék ki. A jelenlegi törvény szerint az utasok járattörlésnél 2 óra késés esetén folyamodhatnak kártérítésért.

A Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége ennek fényében felkérte Heiko Maas és Alexander Dobrindt szövetségi minisztereket, hogy képviseljék az Európai Parlament álláspontját a tagállamokkal folytatott tárgyalások során.

A jogkorlátozás gazdasági terheket jelentene

A Német Üzleti Utazási Szövetség (GeschäftsreiseVerband) szerint a késések jelentős gazdasági terheket rónak a gazdaságra. „A német cégek évente körülbelül 12,5 milliárd eurót költenek üzleti utakra – mondja Dirk Gerdom, az szövetség elnöke. – Ezeknek az utaknak többek között az a célja, hogy üzleti megállapodások és vásárlások jöjjenek létre. A járattörlések és késések azonban drága munkaidővesztéssel járnak. Az ennek következtében bedőlt üzletek és későbbi megállapodások által okozott költségeket pedig nem lehet számszerűsíteni.”

Ha az Európai Bizottság továbbra is fenntartja ezeket a terveket, akkor a Német Üzleti Utazási Szövetség számításai szerint a jövőben 700 járat közül csupán 1 fogja túllépni a küszöbértéket, és a légitársaságok kevésbé lesznek ösztönözve arra, hogy betartsák a menetrendet.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.