Belgrád és Bar között húzódik Európa egyik leginkább lenyűgöző tájakon áthaladó, 476 kilométeres vasútvonala. Ebből a távból mindössze 175 km esik Montenegróra, azonban ezen a szakaszon koncentrálódik a látnivalók zöme - írja Pengő Zoltán, a Maszol.ro újságírója, aki jó ismerője a vidéknek:
"Montenegró 2000 körül, amikor először jártam ott, még fehér folt volt a nemzetközi turizmus térképén, egyhetes ott tartózkodásom során szerbeken kívül egyetlen külföldivel, egy kifejezetten eltévelyedettnek tűnő portugál muzsikussal találkoztam. Azóta nagyot változott a világ, tavaly már 2,18 millió külföldi látogatott a Székelyföld méretű balkáni országba, ahol 12,4 millió vendégéjszakát töltött. Összehasonlításképp, Romániát 2023 első félévében 658 ezer külföldi turista kereste fel, akik 2,5 millió vendégéjszakát töltöttek nálunk."
Belgrádból naponta két szerelvény indul Montenegróba, aki maximális úti élményre vágyik, a tájban gyönyörködne, annak érdemesebb a reggelit választania.
A Priority Pass szakportál a 8. helyre rangsorolja a Belgrád-Bar vonalat a kontinens leglátványosabb vasútvonalainak 12-es toplistáján, az Interrail ranglistáján pedig az 5. helyen áll. Háládatlan feladat megpróbálni szóban visszaadni az utas szeme elé táruló látványt, de sokat elmondanak a vasútvonal műszaki paraméterei. A dupla sínpár 435 hídon és völgyhídon, s 254 darab, összesen 114 km hosszúságú alagúton halad keresztül, melyek között kettő, egyenként 6 kilométernél hosszabb is van.
A szerelvény a Moraca-kanyonban döbbenetes magasságokban halad, helyenként gyufás skatulya nagyságúnak tűnnek a kamionok a mélyben kanyargó országúton, nem is túl messze pedig a Durmitor és a Dinári-hegység 2000 méter körüli csúcsai tornyosulnak. A vasútvonal legmagasabb pontja 1032 méter, a végállomás pedig mindössze 40 méterrel van az Adriai-tenger szinte fölött.
A szerelvény áthalad a Mala Rijeka viadukton is, melynek magasságáról eltérő adatok találhatók az interneten, az azonban biztos, hogy 190 és 200 méter között van, amivel Európa legmagasabb völgyhídja.
Elolvasom a teljes útibeszámolót >>
Forrás: Új Magyar Szó Online