Többször is előfordult, hogy nem kevesebb, mint három Boeing B747 áruszállító repülőgép parkolt egy időben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér betonján, ami jól mutatja az országba be-, illetve onnan kiáramló légiáru mennyiségét. December 20-án több száz borjú repült Magyarországról Izraelbe az El Al Cargo Boeing 747-es gépén; a közel-keleti ország tehéntenyésztői előszeretettel veszik igénybe az élőállat-szállítás ezen formáját, ha állományukat növelni szeretnék. Ugyanekkor Chicagóból repülőgép-sugárhajtóművek érkeztek Budapestre az Air Bridge Cargo 747-esével, amit az Air Atlantic és a Sky Lease Cargo légitársaságok Jumbo gépei követtek.
Jakartába repült a bébi víziló
A legkülönlegesebb „árucikk” azonban egy másik élőállat volt, egy a Nyíregyházi Állatkertben született nőstény bébi víziló, amit Indonézia fővárosába, Jakartába szállítottak. Ehhez egy raklap méretű, vízhatlan, megfelelő szellőzéssel rendelkező ketrecre volt szükség, melyet a budapesti repülőtéren emeltek be az Emirates napi Budapest-Dubai járatát teljesítő Boeing B777-200 típusú repülőgép rakterébe, hogy dubaji átszállást követően folytassa útját Indonéziába. Azonban nem ez a vízilóbébi volt az egyetlen különleges „árucikk” Ferihegyen; november elején 14 Przsevalszkij-lovat szállítottak az egyik magyar nemzeti parkból egy dél-oroszországi rezervátumba, hogy korábbi természetes környezetükben engedjék őket szabadon.
Jelentősen nőtt a budapesti cargo forgalom
„A Budapest Airport – földi kiszolgáló partnereivel egyetemben - kész bármilyen különleges, nagy értékű árucikk, például élő tenyészállatok vagy telivér versenylovak kezelésére” – mondta René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási és légiáru-forgalmi igazgatója. Hozzátette: „Az elmúlt évben a repülőtér cargo forgalma kimagaslóan, 22.7 százalékkal nőtt, ami egyértelmű jele annak, hogy a magyar gazdaság pozitív konjunktúrában van, a nagy értékű exportcikkek, mint például az elektronikai és a gyógyszeripari termékek iránti kereslet pedig bővül. Külföldi partnereink számára egyre nagyobb előnyt jelent, hogy árucikkeiket légi úton közvetlenül Budapestre tudják szállítani, hiszen a magyar főváros Európa szívében helyezkedik el. A repülőtéren tevékenykedő cargo légitársaságok a világ bármely pontjára el tudják juttatni a szállítmányokat, a logisztikai cégek részéről pedig egyre nagyobb igény mutatkozik a hatékony közvetlen, illetve átszállásos légi szállítási megoldások iránt.”
Zajlanak a fejlesztések
Ami a cargo fejlesztéseket illeti, két új iroda- és raktárépület kivitelezése van folyamatban a repülőtéren, amelyeket a Budapest Airport 2017-ben fog átadni a DHL és a TNT Express részére. Ezek a projektek is beletartoznak a BUD 2020 programba, a repülőtér ötéves fejlesztési tervébe, melynek szintén eleme a Cargo City, a 2. Terminál szomszédságában megépítendő 16,000 négyzetméteres raktár- és irodaépület, amely várhatóan 2018 végén fog elkészülni.
Forrás: Turizmus Online