Belföldön is terjeszkedne az OrangeWays

A meglévő kiterjedt külföldi hálózata mellett belföldi járatok üzemeltetését is tervezi az OrangeWays busztársaság. Terveivel nem értenek egyet maradéktalanul a piac egyéb szereplői.

Az OrangeWays Győr, Debrecen, Miskolc és Szeged mellett Zalaegerszegre tervez járatot nyitni. Járatnyitásra vonatkozó kérelmüket, mint azt Kovács Miklós vezérigazgató a Turizmus Online érdeklődésére elmondta, 14 hónapja nyújtották be az akkori közlekedésért felelős tárcának, de érdemi elbírálást a társaság még nem kapott. A szaktárca az engedély kiadása előtt a kikéri a Volán társaságok véleményét is, ez azonban nem esik egybe az OrangeWays meglátásaival.

Kovács elmondta, kérelmük egyik alapja, hogy egy versenyképes, veszteség-finanszírozást illetve fogyasztói árkiegészítést nem igénylő, magyar tulajdonú busztársaság megfelelő válasz lehet a 2012-es helyközi közlekedést érintő liberalizáció utáni piac kihívásaira. A helyközi személyszállítás liberalizációjára vonatkozó uniós direktíva alkalmazása alól hazánk 2012. december 31-ig kapott felmentést, ezt követően meg kell nyitnia a helyközi közlekedés piacát más szereplők előtt is; ezt a szomszédos Szlovákia már korábban megtette. Kovács Miklós tájékoztatott, hogy cége önkormányzati vezetőket is megkeresett, mondván, hogy a kistelepülési forgalomból is kivennék részüket, örömmel vennének részt személyszállításra vonatkozó közbeszerzési pályázatokon egy hatékonyan, modern gépparkkal működő céggel a hátuk mögött.

Az OrangeWays utóbb a Zala Volánnal került nézeteltérésbe a Budapest-Zalaegerszeg viszonylatban megnyitandó járat miatt. A Zala Volán nehezményezi, hogy a – a főváros és a zalai megyeszékhely közti hatékony vasúti összeköttetés hiánya miatt – jelentős bevételt termelő járat forgalma az Orange megjelenésével a Zala Volán számára megcsappanna. Ugyanakkor Horváth László a Zala Volán képviseletében kijelentette, hogy társaságuk nem a versenytől fél, a kesztyűt felveszik, de úgy gondolják, hogy a versenyre még nem készültek fel kellően. Hozzátette ugyanakkor, hogy a helyközi közlekedés, közösségi közlekedés is, közösségi feladatot lát el. Ez nem feltétlen termel nyereséget; idén a szaktárca 26,1 milliárdot fizet ki a veszteségek finanszírozására. Ez által, fogalmaz Horváth, kerülnek a Volán társaságok „pozitív nullába.” Mint Horváth a Turizmus Online-nal közölte, cégük szintén a minisztériumhoz fordult engedélyért, ők azonban járatbővítésre vonatkozóan fordultak a szaktárcához. A viszonylaton a Zala Volán modern Setra típusú buszain nem egyszer álló utasok is utaznak bizonyos időszakokban, így a kapacitásbővítés elkerülhetetlenné vált. A Zala Volán a minisztériumot a  Volán szakmaiságára vonatkozó érvelésével próbálja meggyőzni. Horváth úgy látja egyébként, hogy a társaságuk gépparkja felveszi a versenyt az Orangeways flottájának színvonalával.

A vitás Zalaegerszeg-Budapest viszonylaton a Volán mellett az 1990-ben alapított, magántulajdonú Gratis Kft. is üzemeltet napi járatot. A két busztársaság mellett vonattal naponta tucatszor megközelíthető a zalai megyeszékhely, a menetidő azonban riasztó lehet; 3:57 és 10:30 közötti időtartamot kell az utazónak rászánnia.

Kovács Miklós a Volán társaságok utaslétszámának visszaesésére vonatkozó aggályokat nem tartja teljes mértékben megalapozottnak, példaként a cége indulása környéki hasonló jellegű félelmek be nem igazolódását hozza fel. Ekkor a konkurens társaságok attól tartottak, hogy a nemzetközi járatok amúgy is szűkülő piacán számukra még nagyobb visszaesést jelenthet az OrangeWays megjelenése.

A Turizmus Online szerkesztősége az ügyben próbálta megszólaltatni a szaktárcát is, megkeresésünkre azonban lapzártánkig nem érkezett válasz.


Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.