HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

A HungaroControl az elmúlt hónapokban több rövid és hosszú távú intézkedést vezetett be annak érdekében, hogy hatékonyabban kezelje a helyzetet, és biztosítsa a nyári időszakra való felkészülést, illetve megfeleljen a növekvő forgalmi igényeknek.

Turi Ferenc, a társaság vezérigazgatója az elmúlt 10 hónap eredményeiről, a légiforgalmi irányítás előtt álló kihívásokról és a szervezet stratégiai céljairól beszélt. Mint elhangzott: Magyarország légi irányító szolgálata állami feladatot lát el, ugyanakkor tevékenységét 100 százalékban a légitársaságok finanszírozzák, így a légitársaságokon túl az utasok érdekeit is képviselik. Ez pedig egy új szemléletet kíván, amelyben az állam, a légitársaságok és az utazóközönség közös érdekei találkoznak.


Fotó: SZT

Az ukrajnai válság miatt bevezetett légtérkorlátozások, a világjárványt követő gyors forgalom-visszarendeződés, valamint a globálisan növekvő utazási kedv minden eddiginél nagyobb forgalmat generált hazánk légterében, fogalmazott a vezérigazgató, majd elmondta, hogy a kétszámjegyű járatszám-növekedés évek óta tart, minden évben megdöntve az előző évek rekordforgalmát. A képet azonban árnyalja, hogy míg Nyugat-Európában az átrepülő forgalom tavaly még nem érte el a 2019-es, járvány előtti szintet, addig Magyarország – mivel a kontinens délkeleti tengelyén helyezkedik el – már 25–30 százalékkal meghaladta a 2019-es forgalmat.

Nyolc százalékkal nőtt idén eddig a haza forgalom, a budapesti repülőtéren naponta 410–420 járatot kezelnek.

Egy szemléletváltásnak köszönhetően sikerült szélesebb alapokra helyezni a működést. Ennek révén megkezdődött a magyar légtér szerkezetének átalakítása. Tavaly hat szektort tudtak megnyitni, illetve működtetni a rendelkezésre álló kapacitásokkal, és a légtér újratervezésének köszönhetően mintegy 2 százalékos többletkapacitást sikerült elérni.

Átlátható működés, rövid és hosszútávú célok

Turi Ferenc elmondta, a HungaroControl szigorú, ötéves tervezési ciklusokban működik. A költségvetést tételesen bontják le, amit az Európai Bizottság is jóváhagy, mondta és hozzátette: mivel az iparág finanszírozása a légitársaságokon keresztül történik, az átláthatóság és az elszámoltathatóság alapvető követelmény.

A következő tíz évben 100 milliárd forintot terveznek beruházásokra fordítani, hogy továbbra is élen járjunk a technológiai fejlődésben és a legmodernebb rendszerekkel tudjunk dolgozni. „Ebben az iparágban jelentősen lerövidült az innovációs ciklus, folyamatosan új rendszerek és frissítések jelennek meg. Ha tartani akarjuk a vezető szerepünket, és javítani is szeretnénk a szolgáltatásainkat, akkor lépést kell tartanunk a fejlődéssel és folyamatosan fejlesztenünk kell.” – magyarázta, majd ismertette a rövid távú kapacitásnövelő intézkedéseket.


Fotó: SZT

Elmondta, hogy hosszútávú, 2029-ig tartó bérmegállapodást kötöttek a szakszervezetekkel, amely stabil és nyugodt környezetet teremt. Több mint 10 szakemberrel növelték az irányítói létszámot (képzés: 9 fő; külföldi irányítók: 13 fő; korábban eltávozott szakemberek visszacsábítása: 3 fő), illetve, hogy szakszolgálati engedéllyel rendelkező vezetők is végeznek légi forgalomirányítási feladatokat.

Szintén a rövid távú kapacitásnövelést szolgálja, hogy átalakították a légtér szerkezetét, így több átrepülő járatot tudnak áteresztani, és – mint mondták – optimalizálták a munkafolyamatokat, ennek körében megerősítették a reggeli műszakokat és önkéntes készenléti rendszert vezettek be. Ezen túl pedig elhangzott az is, hogy szorosan együttműködnek más iparági szereplőkkel (pl. Eurocontrol) a légtérhasználat hatékonyságának növelése, a járatkésések csökkentése érdekében.

A légiforgalmi irányítók kulcsszerepe

A magyar légtér komplexitása miatt különösen fontos a magasan képzett irányítók szerepe. Az éves felvételi folyamatban a 950 jelentkezőből csupán 13 fő kerül kiválasztásra, mint elhangzott, ennyien alkalmasak ugyanis arra, hogy ezt a fizikailag és mentálisan is megterhelő feladatot a szükséges biztonsági szinten ellássák. Tavaly 10 irányító hagyta el a szolgálatot, ami megerősítette a szemléletváltás szükségességét: és ahogy Turi Ferenc fogalmazott: „nem szabad sajnálni semmilyen erőforrást az irányítók megtartására és megbecsülésére.”

Kiemelt cél a magas légtéri irányítók számának bővítése.

A humánerőforrás bővítése is megkezdődött. Külföldi (litván és más kelet-európai) irányítókat képeznek ki.

„Megkezdődött a cég nemzetköziesítés”, fogalmazott a vezérigazgató – „fontos megállapodásokat kötöttünk az érdekvédelmi szervezetekkel is. Ebben a konstruktív együttműködésben sikerült elérni, hogy litván és más külföldi légiforgalmi irányítók képzése elinduljon. Ők várhatóan 13 magyar munkatársat tudnak kiváltani az alacsonyabb légterű szektorokban, akik így áthelyezhetők lesznek a magas légtér irányítására, ahol nagyobb szükség van a tapasztalt szakemberekre.”

 A vidéki jelentkezők számára lakhatási támogatást (150 ezer Ft/hó) és emelt összegű képzési hozzájárulást biztosítanak. A kezdő irányítók bére bruttó szinten hét számjegyű összeggel indul.


Fotó: SZT

A hosszú távú kapacitásnövelő intézkedések kapcsán Turi Ferenc kiemelte, hogy felfuttatták az irányítóképzést és mostantól egy helyett két évfolyam indul évente, cél a jelentősebb létszámnövelés, átalakításra került a képzési rendszer is: az oktatóként dolgozó irányítók egy része visszatér a forgalomba, míg az új oktatók hosszabb távon is elérhetők maradnak.

„Ezen túl, tette hozzá a vezérigazgató, komplex toborzási kampányt indítottunk és mintegy 900 érdeklődőből válogattuk ki a legalkalmasabb jelölteket, akik közül általában tizenhárman szerzik meg a szükséges engedélyt a kétéves képzést és vizsgákat követően.  Vonzóbbá tették a képzést: emeltük az irányítóhallgatók juttatásait, és albérleti támogatást is biztosítunk. Hangsúlyozta, hogy az irányítókért globális verseny folyik, ezért a hazai béreknek lépést kell tartaniuk a nemzetközi trendekkel.”

Fontos kiemelni: az európai hálózat túlterheltsége miatt idén nyáron is számolni kell járatkésésekkel, még hazai erőfeszítések mellett is, de a HungaroControl mindent megtett és megtesz most is a járatkésések csökkentése érdekében.

Kiemelt együttműködés a meteorológiai szolgálattal

A rendkívüli forgalomnövekedést egyre gyakrabban nehezíti szélsőségesebb időjárás, különösen nyáron, ami a járatkésések számát is növeli, ezért a hatékonyság növelése érdekében 2025. április 15-től 8 és 18 óra között állandó meteorológiai szolgálat működik a HungaroControl irányítótermében, a HungaroMet szakembereivel. Ez az élő kapcsolat jelentősen javítja a repülőtéri forgalomszabályozás megbízhatóságát, csökkentve a késéseket és elkerülve a túlzott kapacitáskorlátozásokat.


Fotó: SZT

Technológiai fejlesztések és hatékonyságnövelés a csúcsidőszakra

A HungaroControl zászlóshajó projektje, a MATIAS rendszer is megújul: új mesterséges intelligencia alapú modulokat integrálnak, és a technológiai fejlesztéseken jelenleg 200 fő dolgozik. A cél itt is az, hogy tovább növeljék a kezelhető forgalom volumenét és hatékonyságát. Ennek részeként a magyar légtér szerkezetét is újratervezték: új szektorokat nyitottak meg keleten és nyugaton, például egy észak–déli folyosót az ukrán határ mentén, elkerülve a kereszteződő forgalmat. „Keleti irányban megnyitásra került egy új észak–déli folyosó annak érdekében, hogy az ukrán határ mentén a forgalom zökkenőmentesen áthaladhasson anélkül, hogy kereszteznie kellene más irányú forgalmat” – magyarázta a vezérigazgató, majd elmondta, hogy a nyugati szektorban is kisebb módosításokra került sor.

A nyári időszakkal kapcsolatban felhívta a figyelmet annak fontosságára, hogy 2025. június 1. és augusztus 31. között minden nap két futópálya lesz aktív használatban: egyik csak fel,  a másik csak leszállásra, ami jelentősen növeli a kapacitást és csökkenti a torlódásokat. Emellett bevezették az Airport Collaborative Decision Making (A-CDM) rendszert is, amely a repülőtéri szereplőket valós időben kapcsolja össze – az adatok alapján minden érintett optimalizálni tudja erőforrásait.

Végül a tájékoztató végén arról is szó esett, hogy a HungaroControl eddig extrém alacsony szolgáltatási díjakkal dolgozott. A díj most 26 euróról 35 euróra emelkedett, de ez még mindig elmarad például az osztrák 60 eurós mértéktől. Ezzel együtt is a szolgáltatás minősége és az alkalmazott technológia európai szinten is kiemelkedő, zárta Turi Ferenc.

 

 


Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.