A brüsszeli reptér kimászott az alagútból

Aligha adhattak volna találóbb nevet a derék brüsszeliek a Zaventem reptér A és B épületszárnyait összekötő, az utasforgalom számára csütörtökön átadott betoldásnak, mint a Connector. Az új résznek köszönhetően az EU-főváros reptere is teljes egészében egy fedél alá került.

A négy év munkálatai után megnyitott, de teljeségében 2016-ban elkészülő Connector váltja fel a schengeni A és a nem-schengeni B szárnyakat, valamint a terminált a föld alatt összekötő alagutat, amit - ha csak nem volt kilométeres sor a biztonsági ellenőrzésnél - gyorsan magunk mögött tudtunk. A hatalmas ablakai révén természetes fényben fürdő Connector célja ellenben, az hogy immár az új épületrészbe integrált biztonsági ellenőrzést követően minél több időt töltsünk ott el. Van hol, mivel hasonlóan a ferihegyi SkyCourt-hoz a biztonsági molyolást követően itt is elkerülhetetlenül a vámmentes üzletbe lyukadunk ki. Nem ez az egyetlen üzlet a Connectorban, divatáruk, pipere holmik és híradástechnikai árucikkek egyaránt kaphatók a 2015 3. negyedévére befejezendő kereskedelmi területen. Az üzletek közt pedig a reptéri tranzitok székeinek fekete egyhangúságával szakítva kényelmes, akár szunyókálásra is alkalmas színes fotelek, sezlonyok terpeszkednek. Kellő mennyiségben ahhoz, hogy ne kelljen ökölre menni értük. Ha pedig kényelmesen elhelyezkedtünk az összesen 4 600 négyzetméternyi üvegfelelületen keresztül bámulhatjuk a repülőket, mivel a Connector pozíciójának köszönhetően pont a forgalmi előtér közepébe ékelődött. Ma már nincs repülőtéri fejlesztés fenntarthatóság nélkül. Ez esetben ezt egyebek mellett a geotermikus fűtés illetve a 670 ezer literes tartályba gyűjtött esővíz újrahasznosítása jelenti.

Ottjártunkkor kellemes jazz szólt az egyik kávézó mellől, de bánatunkra nem a reptér házi jazz bandája adta elő márciusi repertoárját; csupán a megnyitás napjára szerződtették őket.

A brüsszeli reptér meghatározó elemei - élve a nálunk már-már túlzásba vitt hungarikumozás analógiájával - továbbra is a „belgikumok”, (de használjuk a vendéglátóinktól hallott „Belgitude” kifejezést!). Azonban az iszonyat jó csokik, sörök, vajas kekszek, dizájn holmik mellé intenzíven bekerültek a Tin Tin kultusz kellékei. Tin Tin, a riporter, a méltán híres brüsszeli képregény ikonikus alakja, Hergé ceruzájából. A repülőgépet és holdrakétát (is) kitűnően vezető hős számos helyen felbukkan a reptéren. A Séta a Holdon című epizód rakétája a Connector közepén mered a plafon felé. Képzeljük csak el, ha Nepp József Mézga Aladárjának felfújható űrhajója a SkyCourtban feszítene! Nem mellesleg Tin Tin olyan szintig vitte a brüsszeli turizmusmarketingben, hogy nyomában tematikus városnézéseket szerveznek.

Tin Tin a Brussels Airlines-t is megihlette. Nemrég leplezték le a Tin Tint a Vörös Rackham kincséből ismert tengeralattjáróban ábrázóló A320-ast. A kalandor újságíró a légitársaság féléve átadott, Loft névre keresztelt üzleti várójának hálóhelyiségében, étkezőjében is ott feszít. A közel 1 300 négyzetméteres lounge a Brussels Airlines teljesen saját üzemeltetésű várója a reptéren, egyben hozzájárulása a repülőtér fejlesztéséhez. A belga Bulo dizájnbútoraival berendezett váróban videókonferenciákra is alkalmas konferenciateremtől a fényterápiás zuhanyon át a hálószobáig számos kényelmi funkció áll rendelkezésre a brüsszeli szecessziót idéző mennyezeti dekoráció alatt. 

A 71 millió euróból és a 25%-ban a belga állam tulajdonában lévő reptér önerejéből felhúzott Connector az első lépés egy több évre tervezett reptérfejlesztési folyamatban. A folytatásban a pilóták örömére a futópályák ráncfelvarrásába fognak bele. A légikikötő tavalyi 21,9 millió utasa rekordnak számít, amivel utolérték és meg is haladták a Sabena 2001-es bedőlése előtti forgalmat. Majd másfél évtizedbe telt az akkor drámaian lecsökkent forgalom visszatornászása, amiből a Brussels tavaly 6 608 867 utassal vette ki a részét. Ez 757 749-cel több, mint a 2013-as adat. A járatok kihasználtsága 2,8 százalékponttal 72%-ra nőtt. Ebben szerintük szerepet játszott az európai járataikon bevezetett négy tarifaosztály, melyek voltaképpen az egy ülést és kézipoggyászt jelentő „check&go”-tól a business ellátásig terjednek.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.