A brüsszeli reptér kimászott az alagútból

Aligha adhattak volna találóbb nevet a derék brüsszeliek a Zaventem reptér A és B épületszárnyait összekötő, az utasforgalom számára csütörtökön átadott betoldásnak, mint a Connector. Az új résznek köszönhetően az EU-főváros reptere is teljes egészében egy fedél alá került.

A négy év munkálatai után megnyitott, de teljeségében 2016-ban elkészülő Connector váltja fel a schengeni A és a nem-schengeni B szárnyakat, valamint a terminált a föld alatt összekötő alagutat, amit - ha csak nem volt kilométeres sor a biztonsági ellenőrzésnél - gyorsan magunk mögött tudtunk. A hatalmas ablakai révén természetes fényben fürdő Connector célja ellenben, az hogy immár az új épületrészbe integrált biztonsági ellenőrzést követően minél több időt töltsünk ott el. Van hol, mivel hasonlóan a ferihegyi SkyCourt-hoz a biztonsági molyolást követően itt is elkerülhetetlenül a vámmentes üzletbe lyukadunk ki. Nem ez az egyetlen üzlet a Connectorban, divatáruk, pipere holmik és híradástechnikai árucikkek egyaránt kaphatók a 2015 3. negyedévére befejezendő kereskedelmi területen. Az üzletek közt pedig a reptéri tranzitok székeinek fekete egyhangúságával szakítva kényelmes, akár szunyókálásra is alkalmas színes fotelek, sezlonyok terpeszkednek. Kellő mennyiségben ahhoz, hogy ne kelljen ökölre menni értük. Ha pedig kényelmesen elhelyezkedtünk az összesen 4 600 négyzetméternyi üvegfelelületen keresztül bámulhatjuk a repülőket, mivel a Connector pozíciójának köszönhetően pont a forgalmi előtér közepébe ékelődött. Ma már nincs repülőtéri fejlesztés fenntarthatóság nélkül. Ez esetben ezt egyebek mellett a geotermikus fűtés illetve a 670 ezer literes tartályba gyűjtött esővíz újrahasznosítása jelenti.

Ottjártunkkor kellemes jazz szólt az egyik kávézó mellől, de bánatunkra nem a reptér házi jazz bandája adta elő márciusi repertoárját; csupán a megnyitás napjára szerződtették őket.

A brüsszeli reptér meghatározó elemei - élve a nálunk már-már túlzásba vitt hungarikumozás analógiájával - továbbra is a „belgikumok”, (de használjuk a vendéglátóinktól hallott „Belgitude” kifejezést!). Azonban az iszonyat jó csokik, sörök, vajas kekszek, dizájn holmik mellé intenzíven bekerültek a Tin Tin kultusz kellékei. Tin Tin, a riporter, a méltán híres brüsszeli képregény ikonikus alakja, Hergé ceruzájából. A repülőgépet és holdrakétát (is) kitűnően vezető hős számos helyen felbukkan a reptéren. A Séta a Holdon című epizód rakétája a Connector közepén mered a plafon felé. Képzeljük csak el, ha Nepp József Mézga Aladárjának felfújható űrhajója a SkyCourtban feszítene! Nem mellesleg Tin Tin olyan szintig vitte a brüsszeli turizmusmarketingben, hogy nyomában tematikus városnézéseket szerveznek.

Tin Tin a Brussels Airlines-t is megihlette. Nemrég leplezték le a Tin Tint a Vörös Rackham kincséből ismert tengeralattjáróban ábrázóló A320-ast. A kalandor újságíró a légitársaság féléve átadott, Loft névre keresztelt üzleti várójának hálóhelyiségében, étkezőjében is ott feszít. A közel 1 300 négyzetméteres lounge a Brussels Airlines teljesen saját üzemeltetésű várója a reptéren, egyben hozzájárulása a repülőtér fejlesztéséhez. A belga Bulo dizájnbútoraival berendezett váróban videókonferenciákra is alkalmas konferenciateremtől a fényterápiás zuhanyon át a hálószobáig számos kényelmi funkció áll rendelkezésre a brüsszeli szecessziót idéző mennyezeti dekoráció alatt. 

A 71 millió euróból és a 25%-ban a belga állam tulajdonában lévő reptér önerejéből felhúzott Connector az első lépés egy több évre tervezett reptérfejlesztési folyamatban. A folytatásban a pilóták örömére a futópályák ráncfelvarrásába fognak bele. A légikikötő tavalyi 21,9 millió utasa rekordnak számít, amivel utolérték és meg is haladták a Sabena 2001-es bedőlése előtti forgalmat. Majd másfél évtizedbe telt az akkor drámaian lecsökkent forgalom visszatornászása, amiből a Brussels tavaly 6 608 867 utassal vette ki a részét. Ez 757 749-cel több, mint a 2013-as adat. A járatok kihasználtsága 2,8 százalékponttal 72%-ra nőtt. Ebben szerintük szerepet játszott az európai járataikon bevezetett négy tarifaosztály, melyek voltaképpen az egy ülést és kézipoggyászt jelentő „check&go”-tól a business ellátásig terjednek.


Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.