A brüsszeli reptér kimászott az alagútból

Aligha adhattak volna találóbb nevet a derék brüsszeliek a Zaventem reptér A és B épületszárnyait összekötő, az utasforgalom számára csütörtökön átadott betoldásnak, mint a Connector. Az új résznek köszönhetően az EU-főváros reptere is teljes egészében egy fedél alá került.

A négy év munkálatai után megnyitott, de teljeségében 2016-ban elkészülő Connector váltja fel a schengeni A és a nem-schengeni B szárnyakat, valamint a terminált a föld alatt összekötő alagutat, amit - ha csak nem volt kilométeres sor a biztonsági ellenőrzésnél - gyorsan magunk mögött tudtunk. A hatalmas ablakai révén természetes fényben fürdő Connector célja ellenben, az hogy immár az új épületrészbe integrált biztonsági ellenőrzést követően minél több időt töltsünk ott el. Van hol, mivel hasonlóan a ferihegyi SkyCourt-hoz a biztonsági molyolást követően itt is elkerülhetetlenül a vámmentes üzletbe lyukadunk ki. Nem ez az egyetlen üzlet a Connectorban, divatáruk, pipere holmik és híradástechnikai árucikkek egyaránt kaphatók a 2015 3. negyedévére befejezendő kereskedelmi területen. Az üzletek közt pedig a reptéri tranzitok székeinek fekete egyhangúságával szakítva kényelmes, akár szunyókálásra is alkalmas színes fotelek, sezlonyok terpeszkednek. Kellő mennyiségben ahhoz, hogy ne kelljen ökölre menni értük. Ha pedig kényelmesen elhelyezkedtünk az összesen 4 600 négyzetméternyi üvegfelelületen keresztül bámulhatjuk a repülőket, mivel a Connector pozíciójának köszönhetően pont a forgalmi előtér közepébe ékelődött. Ma már nincs repülőtéri fejlesztés fenntarthatóság nélkül. Ez esetben ezt egyebek mellett a geotermikus fűtés illetve a 670 ezer literes tartályba gyűjtött esővíz újrahasznosítása jelenti.

Ottjártunkkor kellemes jazz szólt az egyik kávézó mellől, de bánatunkra nem a reptér házi jazz bandája adta elő márciusi repertoárját; csupán a megnyitás napjára szerződtették őket.

A brüsszeli reptér meghatározó elemei - élve a nálunk már-már túlzásba vitt hungarikumozás analógiájával - továbbra is a „belgikumok”, (de használjuk a vendéglátóinktól hallott „Belgitude” kifejezést!). Azonban az iszonyat jó csokik, sörök, vajas kekszek, dizájn holmik mellé intenzíven bekerültek a Tin Tin kultusz kellékei. Tin Tin, a riporter, a méltán híres brüsszeli képregény ikonikus alakja, Hergé ceruzájából. A repülőgépet és holdrakétát (is) kitűnően vezető hős számos helyen felbukkan a reptéren. A Séta a Holdon című epizód rakétája a Connector közepén mered a plafon felé. Képzeljük csak el, ha Nepp József Mézga Aladárjának felfújható űrhajója a SkyCourtban feszítene! Nem mellesleg Tin Tin olyan szintig vitte a brüsszeli turizmusmarketingben, hogy nyomában tematikus városnézéseket szerveznek.

Tin Tin a Brussels Airlines-t is megihlette. Nemrég leplezték le a Tin Tint a Vörös Rackham kincséből ismert tengeralattjáróban ábrázóló A320-ast. A kalandor újságíró a légitársaság féléve átadott, Loft névre keresztelt üzleti várójának hálóhelyiségében, étkezőjében is ott feszít. A közel 1 300 négyzetméteres lounge a Brussels Airlines teljesen saját üzemeltetésű várója a reptéren, egyben hozzájárulása a repülőtér fejlesztéséhez. A belga Bulo dizájnbútoraival berendezett váróban videókonferenciákra is alkalmas konferenciateremtől a fényterápiás zuhanyon át a hálószobáig számos kényelmi funkció áll rendelkezésre a brüsszeli szecessziót idéző mennyezeti dekoráció alatt. 

A 71 millió euróból és a 25%-ban a belga állam tulajdonában lévő reptér önerejéből felhúzott Connector az első lépés egy több évre tervezett reptérfejlesztési folyamatban. A folytatásban a pilóták örömére a futópályák ráncfelvarrásába fognak bele. A légikikötő tavalyi 21,9 millió utasa rekordnak számít, amivel utolérték és meg is haladták a Sabena 2001-es bedőlése előtti forgalmat. Majd másfél évtizedbe telt az akkor drámaian lecsökkent forgalom visszatornászása, amiből a Brussels tavaly 6 608 867 utassal vette ki a részét. Ez 757 749-cel több, mint a 2013-as adat. A járatok kihasználtsága 2,8 százalékponttal 72%-ra nőtt. Ebben szerintük szerepet játszott az európai járataikon bevezetett négy tarifaosztály, melyek voltaképpen az egy ülést és kézipoggyászt jelentő „check&go”-tól a business ellátásig terjednek.


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.