Budapest Airport: 2032-re tervezi a kormány a 3. terminál nyitását

Szoros iránymutatást végez a kormány, de a szakmai üzemeltetést a francia társtulajdonosnak engedi át. Egymilliárd euróba kerül majd a vasútfejlesztés, derült ki egy keddi, a Ferihegyen tartott sajtótájékoztatón.

Kiváló társbefektető a Vinci Airports, tapasztaltabbat nem is választhattunk volna, mondta elégedetten Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a ferihegyi sajtótájékoztatón. Piaci befektetőként járt el a magyar állam egy piaci tranzakcióban. A kialkudott vételár megfelel a piaci sztenderdeknek. Az EBITDA 16,5 szerese volt az ár, tette hozzá.

Fejlesztési irányokat szabunk de az üzemeltetést a Vinci végzi. Az előző üzemeltető csak 4-5 repteret üzemeltet, viszont a Vinci 70-et. Cél két év alatt 18,5 millióra, 2040-rae25 millióra növelni az utasok számát. Ez egy konzervatív becslés

- fejtette ki a miniszter.

Skycourt / Forrás: Budapest Airport
Skycourt / Forrás: Budapest Airport

Korábban azt mondta Nagy Márton, hogy Bécset is szeretnénk utolérni. De ez nagyon nehéz lesz, hiszen tavaly ott már 30 millió utasnál tartottak és újabb fejlesztések kezdődtek, 3-5 éven belül további 3-5 millióval akarják emelni a számot, az is egy konzervatív becslés. Varsóban egy mega repteret fognak építeni legalább évi 30 millió utassal, az a beruházás várhatóan 3-4 éven belül megvalósul. Ferihegy igazi régiós versenytársa Prága, ott régóta teljesen állami tulajdonban van az üzemeltetés és a Covid alatt hasonló számokat ért el, mint a budapesti légikikötő.

A budapesti fejlesztések finanszírozására vonatkozó kérdésre azt mondta a miniszter, hogy koncesszióba is adhatják például a gyorsforgalmi utat vagy a vasutat a felújítás után Lázár Jánostól kérte a kormány, hogy álljon elő az erre vonatkozó tervekkel. Nagy Márton ezután váratlan bejelentést tett:

2025 január 1-től eltűnnek a légitársaságokat terhelő különadók. 

Közölte, hogy a francia partnerrel közösen döntenek majd arról, hogy a Budapest Airportban meglévő 80 százalékos állami tulajdonrész egy részét, legfeljebb a teljes 100 százalék egytizedét eladják-e vagy sem egy harmadik partnernek, például egy katari befektetőnek.

Nicolas Notebaert, a Vinci Concessions vezérigazgatója a csoport pénzügyi és szakmai erejét ecsetelte, megemlítve, hogy az általuk üzemeltetett 70 nemzetközi és lokális reptéren több mint 300 millió utast kezelnek évente.

Budapesten több mint 300 millió eurót akarnak költeni az első körben, ami több évig fog tartani. Összehasonlításul: a 2019 elején az előző tulajdonos által elkezdett fejlesztéssorozatban megvalósított beruházások értéke 2023 végére túllépte a 130 milliárd forintot. Most a franciáknál először a 2-es terminál bővítése lesz napirenden. 2032-környékén lehet a 3. terminál megnyitását várni, de ez a forgalom növekedésének ütemétől függ és a következő években a 2-es-re fognak összpontosítani.

A keddi, Ferihegyen tartott sajtótájékoztatóról szóló tudósítás további részleteit közös kiadónk, a Klasszis Csoporton belüli Mfor.hu oldalán találják.

 


A Wizz Air járatait is érinti a nemzetközi szintű technikai leállás

A Wizz Air járatait is érinti a nemzetközi szintű technikai leállás 

Ezzel kapcsolatban a következő közleményt juttatták el szerkesztőségünkbe.
Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban

Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban 

A következő két évtizedben 2 trillió (magyarul 2 billió, vagyis kétezerszer egymilliárd) dollár értékű fejlesztések várhatók világszerte a légiközlekedésben.
Tömeges technológiai zavarok a világban - az európai légi közlekedésben is súlyos gondokat okozva

Tömeges technológiai zavarok a világban - az európai légi közlekedésben is súlyos gondokat okozva 

Az Egyesült Államok teljes légi forgalmát érintette és több repülőterén is ideiglenes zárlatot okozott az egész világra kiterjedő technológiai üzemzavar, ami egy amerikai kiberbiztonsági világcégtől, a Crowdstrike-tól indult pénteken.
Az utazók zöme ügyet sem vet a MÁV meglehetősen furcsa kérésére

Az utazók zöme ügyet sem vet a MÁV meglehetősen furcsa kérésére 

Ugyanis hiába óvta őket a MÁV - ennek ellenére jegyet váltottak különböző vonalakon járó szerelvényeikre.
Új magyar jármű született

Új magyar jármű született 

Bemutatták az új magyar elektromos midibuszt - a Városligetben tette meg első köreit a bajai gyár fejlesztése.
Ismét indít és fogad járatokat a debreceni reptér

Ismét indít és fogad járatokat a debreceni reptér 

Örömteli hírről kaptunk tájékoztatást szerda délelőtt.
Késés és járattörlés esetén cseveghet Ameliával

Késés és járattörlés esetén cseveghet Ameliával 

Mesterséges inteligenciával teszi hatékonyabbá ügyfélszolgálatát a légitársaság.
Összehangolja európai hálózatát az Air France-KLM és a SAS 

Összehangolja európai hálózatát az Air France-KLM és a SAS  

Szorosabbra fűzi kereskedelmi együttműködését a három légitársaság: codeshare és interline megállapodást kötöttek.
Mit kell tudnia egy légiutas-kísérőnek?

Mit kell tudnia egy légiutas-kísérőnek? 

Az Emirates hét pontban összefoglalta azon tananyaga legfontosabb témáit , amelyet mindenkinek el kell sajátítani, aki jelentkezik hozzájuk légiutas-kísérőnek.
2043-ra duplájára nőhet a világ légiflottája

2043-ra duplájára nőhet a világ légiflottája 

A Közel-Keleten és Ázsiában, ezen belül is Indiában és Kínában látják a legerősebb növekedést és bővülést.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.