Kiváló társbefektető a Vinci Airports, tapasztaltabbat nem is választhattunk volna, mondta elégedetten Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a ferihegyi sajtótájékoztatón. Piaci befektetőként járt el a magyar állam egy piaci tranzakcióban. A kialkudott vételár megfelel a piaci sztenderdeknek. Az EBITDA 16,5 szerese volt az ár, tette hozzá.
Fejlesztési irányokat szabunk de az üzemeltetést a Vinci végzi. Az előző üzemeltető csak 4-5 repteret üzemeltet, viszont a Vinci 70-et. Cél két év alatt 18,5 millióra, 2040-rae25 millióra növelni az utasok számát. Ez egy konzervatív becslés
- fejtette ki a miniszter.
Korábban azt mondta Nagy Márton, hogy Bécset is szeretnénk utolérni. De ez nagyon nehéz lesz, hiszen tavaly ott már 30 millió utasnál tartottak és újabb fejlesztések kezdődtek, 3-5 éven belül további 3-5 millióval akarják emelni a számot, az is egy konzervatív becslés. Varsóban egy mega repteret fognak építeni legalább évi 30 millió utassal, az a beruházás várhatóan 3-4 éven belül megvalósul. Ferihegy igazi régiós versenytársa Prága, ott régóta teljesen állami tulajdonban van az üzemeltetés és a Covid alatt hasonló számokat ért el, mint a budapesti légikikötő.
A budapesti fejlesztések finanszírozására vonatkozó kérdésre azt mondta a miniszter, hogy koncesszióba is adhatják például a gyorsforgalmi utat vagy a vasutat a felújítás után Lázár Jánostól kérte a kormány, hogy álljon elő az erre vonatkozó tervekkel. Nagy Márton ezután váratlan bejelentést tett:
2025 január 1-től eltűnnek a légitársaságokat terhelő különadók.
Közölte, hogy a francia partnerrel közösen döntenek majd arról, hogy a Budapest Airportban meglévő 80 százalékos állami tulajdonrész egy részét, legfeljebb a teljes 100 százalék egytizedét eladják-e vagy sem egy harmadik partnernek, például egy katari befektetőnek.
Nicolas Notebaert, a Vinci Concessions vezérigazgatója a csoport pénzügyi és szakmai erejét ecsetelte, megemlítve, hogy az általuk üzemeltetett 70 nemzetközi és lokális reptéren több mint 300 millió utast kezelnek évente.
Budapesten több mint 300 millió eurót akarnak költeni az első körben, ami több évig fog tartani. Összehasonlításul: a 2019 elején az előző tulajdonos által elkezdett fejlesztéssorozatban megvalósított beruházások értéke 2023 végére túllépte a 130 milliárd forintot. Most a franciáknál először a 2-es terminál bővítése lesz napirenden. 2032-környékén lehet a 3. terminál megnyitását várni, de ez a forgalom növekedésének ütemétől függ és a következő években a 2-es-re fognak összpontosítani.
A keddi, Ferihegyen tartott sajtótájékoztatóról szóló tudósítás további részleteit közös kiadónk, a Klasszis Csoporton belüli Mfor.hu oldalán találják.