Budapest Airport: 2032-re tervezi a kormány a 3. terminál nyitását

Szoros iránymutatást végez a kormány, de a szakmai üzemeltetést a francia társtulajdonosnak engedi át. Egymilliárd euróba kerül majd a vasútfejlesztés, derült ki egy keddi, a Ferihegyen tartott sajtótájékoztatón.

Kiváló társbefektető a Vinci Airports, tapasztaltabbat nem is választhattunk volna, mondta elégedetten Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a ferihegyi sajtótájékoztatón. Piaci befektetőként járt el a magyar állam egy piaci tranzakcióban. A kialkudott vételár megfelel a piaci sztenderdeknek. Az EBITDA 16,5 szerese volt az ár, tette hozzá.

Fejlesztési irányokat szabunk de az üzemeltetést a Vinci végzi. Az előző üzemeltető csak 4-5 repteret üzemeltet, viszont a Vinci 70-et. Cél két év alatt 18,5 millióra, 2040-rae25 millióra növelni az utasok számát. Ez egy konzervatív becslés

- fejtette ki a miniszter.

Skycourt / Forrás: Budapest Airport
Skycourt / Forrás: Budapest Airport

Korábban azt mondta Nagy Márton, hogy Bécset is szeretnénk utolérni. De ez nagyon nehéz lesz, hiszen tavaly ott már 30 millió utasnál tartottak és újabb fejlesztések kezdődtek, 3-5 éven belül további 3-5 millióval akarják emelni a számot, az is egy konzervatív becslés. Varsóban egy mega repteret fognak építeni legalább évi 30 millió utassal, az a beruházás várhatóan 3-4 éven belül megvalósul. Ferihegy igazi régiós versenytársa Prága, ott régóta teljesen állami tulajdonban van az üzemeltetés és a Covid alatt hasonló számokat ért el, mint a budapesti légikikötő.

A budapesti fejlesztések finanszírozására vonatkozó kérdésre azt mondta a miniszter, hogy koncesszióba is adhatják például a gyorsforgalmi utat vagy a vasutat a felújítás után Lázár Jánostól kérte a kormány, hogy álljon elő az erre vonatkozó tervekkel. Nagy Márton ezután váratlan bejelentést tett:

2025 január 1-től eltűnnek a légitársaságokat terhelő különadók. 

Közölte, hogy a francia partnerrel közösen döntenek majd arról, hogy a Budapest Airportban meglévő 80 százalékos állami tulajdonrész egy részét, legfeljebb a teljes 100 százalék egytizedét eladják-e vagy sem egy harmadik partnernek, például egy katari befektetőnek.

Nicolas Notebaert, a Vinci Concessions vezérigazgatója a csoport pénzügyi és szakmai erejét ecsetelte, megemlítve, hogy az általuk üzemeltetett 70 nemzetközi és lokális reptéren több mint 300 millió utast kezelnek évente.

Budapesten több mint 300 millió eurót akarnak költeni az első körben, ami több évig fog tartani. Összehasonlításul: a 2019 elején az előző tulajdonos által elkezdett fejlesztéssorozatban megvalósított beruházások értéke 2023 végére túllépte a 130 milliárd forintot. Most a franciáknál először a 2-es terminál bővítése lesz napirenden. 2032-környékén lehet a 3. terminál megnyitását várni, de ez a forgalom növekedésének ütemétől függ és a következő években a 2-es-re fognak összpontosítani.

A keddi, Ferihegyen tartott sajtótájékoztatóról szóló tudósítás további részleteit közös kiadónk, a Klasszis Csoporton belüli Mfor.hu oldalán találják.

 


SIA Csoport: úton a karbonsemlegesség felé

SIA Csoport: úton a karbonsemlegesség felé 

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.