Catherine Cheynel levese és a globalizáció iparága

Catherine Cheynel-nek azon az 1602-es éjen, amikor a Savoya-i herceg martalócainak a nyakukba öntött, forró levessel igyekezett elvenni a kedvét Genf elfoglalásától nyilván eszébe nem jutott, hogy tettét későbbi korokban jellegzetes rituáléval idézik majd fel. Akár még a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szokásos, decemberi média napján, ami idén pont a jeles napra, december 12-re esett. A rituálé úgy néz ki, hogy egy svejci csokiból készített bödönt eltörnek, majd a belsejéből mintegy manna bugyog elő a marcipán. Nos, ha manna nem is hullik a világ légi közlekedésére, kilátásai nem fenékig marcipán, egyelőre köszöni, jól van. De…

Alexandre de Juniac, IATA-elnök örömmel számolt be róla, hogy az ágazat 10 éve nyereséges. A tavalyi, végül az előre jelzett 33,8 milliárd dollár helyett 32,3 milliárdos profit 2019-re már 35,5 milliárd dollár nettó nyereségbe fordulhat. A befektetett tőke 8,6%-os megtérülése az előrejelzések szerint 2018-hoz képest nem változik. Juniac szerint ennél karcsúbb évet jósoltak volna jövőre, ám egyszer csak az olajár emelkedése megszűnt. A IATA Sydney-i közgyűlésén még kongatták a vészharangokat, de az idei 73 dolláros hordónkénti ár jövőre 65 lehet. A különbség számottevő figyelembe véve, hogy az üzemanyagköltségek bő 24 százalékát teszik ki jövőre a légi közlekedés teljes kiadásainak. Pöttyet emelkedett a 2018-as 23,5%-hoz képest. Szintén emlékeztetnénk arra, hogy az olaj a 2016-os 40 dollár körüli ára folyamatosan emelkedett. Az akkori és a mostani csökkenéséért a IATA szerint hálásak lehetünk az USA-nak, amiért nagyobb mennyiséget dobott a piacra. Az alacsonyabb ár jótékony hatása számos esetben nem jövőre jelenik meg, köszönhetően annak, hogy a nagyobb légitársaságok a korábbi alacsony áraknál is előre bekészleteztek. Bár a világgazdaság növekedésének üteme lassul, azért növekedésközpontú világunkban a 3,1% még mindig növeli a keresletet. Az utasforgalom várhatóan 6 százalékkal nő majd, míg a kapacitások 5,8-cal, ami 1,4%-kal nagyobb kihasználtságot jelent az ágazatnak összességében. A várt nyereség legnagyobb hányadát a leginkább az USA-t jelentő Észak-Amerika adja. A 2018-as 14,7 után 16,6 milliárd dollár üti a markukat. Ha azt mondjuk, hogy ehhez képest bagatell az európai 7,4 milliárd dolcsi, akkor vigyázó szemünket a 300 milliós veszteséget termelő Afrikára vessük. De még az Öböl nagyjainak is otthont adó Közel-Kelet sem ér a nyomába Európának és Észak-Amerikának a maga 800 milliós nyereségével. Annál Ázsia és a Csendes-óceán térsége, ami egyértelműen a fejlődés motorja. 10,4 milliárdos várható 2019-es profitjukkal maguk mögé utasították Európát.

„A légi közlekedés sosem volt ekkora üzlet az utazónak. Nem csupán a viteldíjak alacsonyak, hanem az úti célok száma is folyamatosan nő” – így de Juniac. Valóban a 2018-as 21 332 útvonal kétszer annyi mint 20 évvel ezelőtt, a menettérti jegyek átlagos, inflációt követő ára a maga 324 dollárjával 61%kal kevesebb, mint az 1998-as. De megint csak növekedés fixált világunkban meddig mehetünk? A költői kérdésre a IATA 2037-ig bátorkodik választ adni, amikor is a mostani, 4 milliárd körüli utasszám duplázódik. Ma mintegy 30 ezer gép szolgálja ezt az utastömeget. Többségük naponta többször a levegőbe emelkedik. Mi lesz az égen ez esetben 2037-ben? – tesszük fel a költői kérdést, amivel eljutunk a légi közlekedésben is hot topic fenntarthatósághoz. Ezt az ágazat egyebek mellett a kisebb fogyasztású, de nagyobb hatékonyságú gépekkel igyekszik szem előtt tartani. Ezek – mint például a Boeing 787, A350, A220 – átlagosan 1,5%-kal az üzemanyag hatékonyságot. A károsanyagkibocsátást pedig az alternatív tüzelőanyagokra történő átállás. Ami Michael Gill, a IATA környezetért felelős vezetője szerint azért jár még gyerekcipőben, mert a legtöbb politikai vezetés a megújuló üzemanyagok terén a földi szállításra összpontosít. Már a fenntartható üzemanyagok terjedésének hajnalán, 2011-ben mintegy 145 ezer kereskedelmi járat indult ilyen naftával a tankjában, azonban ahhoz, hogy a termelése önfenntartóvá váljon, legalább 2 százalékos részesedést kell elérnie világ repülőgép-üzemanyag piacán – tett hozzá Gill. De füstölni ez is csak füstöl, az égéstermékek közül a széndioxidot övezi legnagyobb figyelem, aminek csökkentését az európai kvótakereskedelem helyett az ágazat saját maga szorítaná le egészen a nullára. A CORSIA névre hallgató intézkedési terv értelmében évente átlagban 164 millió tonna széndioxidtól szabadítanák meg a légkört. Az ICAO által is támogatott kezdeményezéshez máig 76 ország csatlakozott. A IATA célja, hogy ezzel egyebek mellett a légi közlekedést különféle környezetvédelmi adókkal is terhelő kormányok előbbi címen ne fizetessenek velük több adót.

Ha már kormányok, az ágazat legnagyobb bizonytalansága a politika. Alexandre de Juniac nem győzi eleget hangsúlyozni a repülés globális voltát. „A szabadság iparága” – fogalmaz és utal nem csak gazdaságélénkítő hatására, hanem arra, hogy a szó minden értelmében világokat hoz közel egymáshoz. Amiket újra elzárhat egymástól a jelentős és kevésbé jelentős országokban egyaránt erősödő nacionalizmus és protekcionizmus. Vagy az olyan képlékeny és megannyi kérdést felvető folyamatok, mint a Brexit. „Ami itt elhangzik, a nap végére már máshogy lesz” – ironizált a helyzet változékonyságáról nem minden alap nélkül Rafael Schvartzman, a IATA Európáért felelős regionális vezérigazgatója Brexitről szóló prezentációjában. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a témáról szóló beszélgetés a konferencia összes aznapi programpontját megelőzte. Sokkal bölcsebb azonban nem lett senki, mivel a mai napig nem tudni, hogy mi vár a szigetország és a légiközlekedés viszonyára hard, vagy éppenséggel soft Brexit esetén.

Ha minden rendben is megy a politikában és az emberiség hajszálnyival, de elkerül egy újabb világégést, ennek a tengernyi utasnak infrastruktúrára is szüksége lesz, ami szintén nem növelhető a végtelenségig. Fokozható a légtér áteresztő képessége a légterek és az irányítás egységesítésével. Ez különösen Európában okoz fejtörést. Ugyanezért lobbizik évek óta az Airlines for Europe is. De pont a leginkább terhelt repülőtereken bővíthető legkorlátozottabb mértékben a pályák és épületek száma. Azonban az áteresztő képességük növelhető. A kulcsot a IATA digitális forradalom vívmányaiban látja.


Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?