Catherine Cheynel levese és a globalizáció iparága

Catherine Cheynel-nek azon az 1602-es éjen, amikor a Savoya-i herceg martalócainak a nyakukba öntött, forró levessel igyekezett elvenni a kedvét Genf elfoglalásától nyilván eszébe nem jutott, hogy tettét későbbi korokban jellegzetes rituáléval idézik majd fel. Akár még a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szokásos, decemberi média napján, ami idén pont a jeles napra, december 12-re esett. A rituálé úgy néz ki, hogy egy svejci csokiból készített bödönt eltörnek, majd a belsejéből mintegy manna bugyog elő a marcipán. Nos, ha manna nem is hullik a világ légi közlekedésére, kilátásai nem fenékig marcipán, egyelőre köszöni, jól van. De…

Alexandre de Juniac, IATA-elnök örömmel számolt be róla, hogy az ágazat 10 éve nyereséges. A tavalyi, végül az előre jelzett 33,8 milliárd dollár helyett 32,3 milliárdos profit 2019-re már 35,5 milliárd dollár nettó nyereségbe fordulhat. A befektetett tőke 8,6%-os megtérülése az előrejelzések szerint 2018-hoz képest nem változik. Juniac szerint ennél karcsúbb évet jósoltak volna jövőre, ám egyszer csak az olajár emelkedése megszűnt. A IATA Sydney-i közgyűlésén még kongatták a vészharangokat, de az idei 73 dolláros hordónkénti ár jövőre 65 lehet. A különbség számottevő figyelembe véve, hogy az üzemanyagköltségek bő 24 százalékát teszik ki jövőre a légi közlekedés teljes kiadásainak. Pöttyet emelkedett a 2018-as 23,5%-hoz képest. Szintén emlékeztetnénk arra, hogy az olaj a 2016-os 40 dollár körüli ára folyamatosan emelkedett. Az akkori és a mostani csökkenéséért a IATA szerint hálásak lehetünk az USA-nak, amiért nagyobb mennyiséget dobott a piacra. Az alacsonyabb ár jótékony hatása számos esetben nem jövőre jelenik meg, köszönhetően annak, hogy a nagyobb légitársaságok a korábbi alacsony áraknál is előre bekészleteztek. Bár a világgazdaság növekedésének üteme lassul, azért növekedésközpontú világunkban a 3,1% még mindig növeli a keresletet. Az utasforgalom várhatóan 6 százalékkal nő majd, míg a kapacitások 5,8-cal, ami 1,4%-kal nagyobb kihasználtságot jelent az ágazatnak összességében. A várt nyereség legnagyobb hányadát a leginkább az USA-t jelentő Észak-Amerika adja. A 2018-as 14,7 után 16,6 milliárd dollár üti a markukat. Ha azt mondjuk, hogy ehhez képest bagatell az európai 7,4 milliárd dolcsi, akkor vigyázó szemünket a 300 milliós veszteséget termelő Afrikára vessük. De még az Öböl nagyjainak is otthont adó Közel-Kelet sem ér a nyomába Európának és Észak-Amerikának a maga 800 milliós nyereségével. Annál Ázsia és a Csendes-óceán térsége, ami egyértelműen a fejlődés motorja. 10,4 milliárdos várható 2019-es profitjukkal maguk mögé utasították Európát.

„A légi közlekedés sosem volt ekkora üzlet az utazónak. Nem csupán a viteldíjak alacsonyak, hanem az úti célok száma is folyamatosan nő” – így de Juniac. Valóban a 2018-as 21 332 útvonal kétszer annyi mint 20 évvel ezelőtt, a menettérti jegyek átlagos, inflációt követő ára a maga 324 dollárjával 61%kal kevesebb, mint az 1998-as. De megint csak növekedés fixált világunkban meddig mehetünk? A költői kérdésre a IATA 2037-ig bátorkodik választ adni, amikor is a mostani, 4 milliárd körüli utasszám duplázódik. Ma mintegy 30 ezer gép szolgálja ezt az utastömeget. Többségük naponta többször a levegőbe emelkedik. Mi lesz az égen ez esetben 2037-ben? – tesszük fel a költői kérdést, amivel eljutunk a légi közlekedésben is hot topic fenntarthatósághoz. Ezt az ágazat egyebek mellett a kisebb fogyasztású, de nagyobb hatékonyságú gépekkel igyekszik szem előtt tartani. Ezek – mint például a Boeing 787, A350, A220 – átlagosan 1,5%-kal az üzemanyag hatékonyságot. A károsanyagkibocsátást pedig az alternatív tüzelőanyagokra történő átállás. Ami Michael Gill, a IATA környezetért felelős vezetője szerint azért jár még gyerekcipőben, mert a legtöbb politikai vezetés a megújuló üzemanyagok terén a földi szállításra összpontosít. Már a fenntartható üzemanyagok terjedésének hajnalán, 2011-ben mintegy 145 ezer kereskedelmi járat indult ilyen naftával a tankjában, azonban ahhoz, hogy a termelése önfenntartóvá váljon, legalább 2 százalékos részesedést kell elérnie világ repülőgép-üzemanyag piacán – tett hozzá Gill. De füstölni ez is csak füstöl, az égéstermékek közül a széndioxidot övezi legnagyobb figyelem, aminek csökkentését az európai kvótakereskedelem helyett az ágazat saját maga szorítaná le egészen a nullára. A CORSIA névre hallgató intézkedési terv értelmében évente átlagban 164 millió tonna széndioxidtól szabadítanák meg a légkört. Az ICAO által is támogatott kezdeményezéshez máig 76 ország csatlakozott. A IATA célja, hogy ezzel egyebek mellett a légi közlekedést különféle környezetvédelmi adókkal is terhelő kormányok előbbi címen ne fizetessenek velük több adót.

Ha már kormányok, az ágazat legnagyobb bizonytalansága a politika. Alexandre de Juniac nem győzi eleget hangsúlyozni a repülés globális voltát. „A szabadság iparága” – fogalmaz és utal nem csak gazdaságélénkítő hatására, hanem arra, hogy a szó minden értelmében világokat hoz közel egymáshoz. Amiket újra elzárhat egymástól a jelentős és kevésbé jelentős országokban egyaránt erősödő nacionalizmus és protekcionizmus. Vagy az olyan képlékeny és megannyi kérdést felvető folyamatok, mint a Brexit. „Ami itt elhangzik, a nap végére már máshogy lesz” – ironizált a helyzet változékonyságáról nem minden alap nélkül Rafael Schvartzman, a IATA Európáért felelős regionális vezérigazgatója Brexitről szóló prezentációjában. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a témáról szóló beszélgetés a konferencia összes aznapi programpontját megelőzte. Sokkal bölcsebb azonban nem lett senki, mivel a mai napig nem tudni, hogy mi vár a szigetország és a légiközlekedés viszonyára hard, vagy éppenséggel soft Brexit esetén.

Ha minden rendben is megy a politikában és az emberiség hajszálnyival, de elkerül egy újabb világégést, ennek a tengernyi utasnak infrastruktúrára is szüksége lesz, ami szintén nem növelhető a végtelenségig. Fokozható a légtér áteresztő képessége a légterek és az irányítás egységesítésével. Ez különösen Európában okoz fejtörést. Ugyanezért lobbizik évek óta az Airlines for Europe is. De pont a leginkább terhelt repülőtereken bővíthető legkorlátozottabb mértékben a pályák és épületek száma. Azonban az áteresztő képességük növelhető. A kulcsot a IATA digitális forradalom vívmányaiban látja.


Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.
Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt

Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt 

Tisztességtelen szerződési kikötések és kereskedelmi gyakorlat miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.