CRS/CIS – Központi foglalási rendszerek

Számtalan szállodalánc nőtte ki magát világméretűvé, de nem kell külföldre utaznunk ahhoz, hogy szállodaláncokkal találkozzunk, hiszen Magyarországon is megtalálható jó néhány. A láncok hamar felismerték, hogy szükségük van központosított informatikai rendszerre, amellyel átláthatják a teljes lánc működését, illetve azt minél inkább pontosabbá és vendégközpontúvá kell tenni.

A szállodás szakemberek egyik legnagyobb problémája talán az lehet egy szállodaláncban, hogyan hangolják össze az egyes házakat, azok értékesítési stratégiáit, a különböző árakat stb. Nyilvánvaló, hogy vállalati szinten a lehető legnagyobb bevételt szeretnék elérni, ehhez viszont elkerülhetetlen, hogy az egyes tagszállodák között megszüntessük a versenyt. Előfordulhat ugyanis, hogy egy nem kellően összehangolt értékesítési politika folytán a láncban két vagy több ház kezd egymás árai alá ígérni egy-egy nagyobb rendezvény vagy csoport megnyeréséért. Ennek kiküszöbölésére az egyik legjobb megoldás egy központi foglalási rendszer, amelyet az angolszász területen CRS-nek, azaz Central Reservation Systemnek neveznek.

Mindent egy helyről

A CRS rendszereknek tehát általánosságban az a feladatuk, hogy egységesítsék, összehangolják az értékesítést, de vajon hogyan működnek a napi munkában?

A CRS működésének alapfeltétele, hogy megfelelő információs adathálózat álljon rendelkezésre a szükséges kommunikációhoz, ami annyit tesz, hogy minden háznak csatlakozással kell rendelkeznie a vállalati hálózathoz.

A központi foglalási rendszereket úgy alakították ki, hogy azokban gyakorlatilag ugyanúgy lehessen foglalni, mint egy önálló szállodába. Tehát lehet egyéni vendégnek szobát foglalni, de akár csoportokat és különböző kontingenseket is befoglalhatunk. A foglalási rendszernek továbbá nyilván kell tartania, hogy mely szállodában vannak még kiadható szobák egy adott időszakban, valamint rendelkezniük kell különböző interface-ekkel (kapcsolódási felület) annak érdekében, hogy például GDS-es vagy internetes foglalásokat tudjon fogadni. A beérkezett foglalásokat természetesen továbbítja a CRS az egyes házakhoz. Ennek több megoldási lehetősége is létezik. Egyirányú információáramlást tesz lehetővé az e-mailen, illetve faxon elküldött foglalás. Ezzel ellentétben az elektronikusan, interface segítségével megvalósított kapcsolat lehetővé teszi, hogy a CRS foglalásokat küldjön on-line jelleggel, míg a helyi rendszer frissítse a CRS rendszerben lévő rendelkezésre álló szobákat (availability). Ez utóbbi megoldással lehet a leggyorsabban és legmegbízhatóbban végrehajtani egy központi foglalást, és mindemellett egy kézben összpontosulhat a szállodalánc árstratégiájának megvalósítása is.

Mindent a vendégekért, mindent a vendégekről!

A CRS rendszerek akkor lehetnek igazán hatékonyak, ha rendelkezésre áll egy m i n d e n részletre kiterjedő vendéginformációs adatbázisrendszer, amelyet CISnek, azaz C u s t o m e r Information Systemnek szoktak nevezni. A központi információkat sokféle dologra használhatjuk. Gyorsíthatja a munkát a recepción, de akár különböző törzsvendégakciók szervezéséhez is használhatjuk. A CIS rendszerekben olyan adatokat tárolhatunk és használhatunk fel, amelylyel központilag oldhatjuk meg a különböző vendégprofilok tárolását, a vendégek szobaválasztási preferenciáit, eddigi fogyasztását, illetve hogy mennyi vendégéjszakát, milyen áron vettek igénybe szállodáinkban. Ez utóbbi adatok alapján különböző akciós programokat kínálhatunk fel vendégeink részére, de megoldható az ún. TAP (Travel Agency Processing) funkció is, ami az utazási irodák központi elszámolásában nyújt segítséget.

A CIS a napi munkában a következőképpen működik. A potenciális vendég a lánc egyik tagszállodájában foglal magának egy szobát. Ekkor a szállodában ellenőrzik, hogy a lokális rendszerben vagy a CIS-ben létezik- e a vendégnek kartonja. Ha nem, akkor létre kell hozni a foglalás helyén, amit a rendszer automatikusan továbbít a CIS felé, így elérhetővé válik a karton (profil) a lánc többi tagjánál is, tehát amikor más házban történik foglalás, már rendelkezésre áll minden lényeges adat a vendég kedvenc szobatípusától kezdve az alkalmazandó árkódig.

Természetesen a legújabb ún. Multi Property rendszereknél már mind a helyi rendszert, mind a CRS/CIS-t is egy teljesen intergrált rendszerbe tömörítették, ahol már szinte összeolvadnak a funkciók, de ezekkel a rendszerekkel egy-két kivételtől eltekintve még nem igazán találkozhatunk Magyarországon, de a jövő mindenképpen ebbe az irányba mutat a versenyhelyzetre felkészült szállodaláncok számára.


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.