Az európai nagyvárosok mellett rendre megjelentek az olcsón üzemeltethető úgynevezett másodlagos repülőterek, amelyek képesek kiszolgálni a fapados légitársaságok igényeit. Egy ilyen repülőtér relatív kis beruházási költséggel létesül, mindent a célszerűségnek és a hatékonyságnak alárendelve. Ezeken a repülőtereken az alacsony leszállási díj mellett az is előny, hogy folyamatos a forgalom és nagyon gyors a gépek kezelése, kiszolgálása.
A Wizzair aktuális példája
is jól mutatja a légi iparban a struktúraváltás irányát, amely
tanulságos lehet a hazai légiközlekedés mai áldatlan helyzetében. A Modlin-i repülőtér korábban katonai használatú volt, 2004-ben fogalmazódott meg a fapados repülőtér ötlete. A beruházás során a futópályát korszerűsítették és új utas-terminált létesítettek 13 ezer négyzetméteren. A létesítmények nagyrészt elkészültek, a megnyitásra 2012 júniusában kerül sor. A beruházás 28 milliárd forintnak megfelelő zlotyba került, amelyből mintegy 20 százalékot az EU finanszírozott.
A repülőtér a jövőben Varsóból nemcsak közúton, hanem vasúton is elérhető lesz, így a tervezett 1,8 milliós éves utasforgalom reális célkitűzésnek látszik. A repülőtér tulajdonosa és beruházója egyébként a közszféra (megyei és a városi önkormányzat, a lengyel állami repülőtér kezelő holding, és a hadsereg ingatlan vagyonkezelője), ez is bizonyítja, hogy a repülőtér-építés addicionális hatásai túlmutatnak a repülőtéren magán, és a munkahelyek teremtésével, a turizmus növelésével a régióban közösségi hasznokat generál.
Érdekes
Budapest Liszt Ferenc és Varsó Chopin repülőterek összehasonlítása. A hasonló kiépítésű repülőterek szinte azonos éves forgalmat bonyolítanak le: Budapest 2011-ben 8,9, Varsó 9,3 millió utast forgalmazott. A repülőterek nyilvános díjszabása is hasonló, és európai összehasonlításban meglehetősen magas.
Nem véletlen,
hogy a Wizzair hosszú évek óta kereste a lehetőséget kedvezőbb alternatívára, amely lehetővé teszi az olcsóbb, fapados díjak alkalmazását. A hasonlóságokat látva, joggal merülhet fel a kérdés, hogy a mi az akadálya egy ilyen,második, Budapestet kiszolgáló repülőtér létesítésének? Úgy tudjuk, hogy a kedvező adottságú Alba Airport rendelkezik az összes szükséges engedéllyel, megvalósításához a kormányzati támogatás hiányzik...