Ennek fő oka a bevételek drámai csökkenése és a rossz menetrend miatti utasvesztés. Az elemzés, mely azzal indul, hogy „A Malév az elmúlt tíz évben üzletileg beszűkült, összezsugorodott, üzemmérete nem indokolja a magas költségeit”, már a Fidesz kormány alatt, állami megrendelésre készült.
Az elemzés értelmében a 2012-re tervezett nyereség esélye gyakorlatilag a nullával egyenlő, mivel az utóbbi évek hibás döntéseinek köszönhetően a cég bevétele drámaian esett. Így hiába csökkentették a költségeket. Nem nőtt az utasszám sem; idén várhatóan mintegy 200 ezerrel kevesebben választották a Malévot, a cég év végéig mintegy 3 millió utast szállíthat. Kérdés persze, hogy mennyi pénzért. A tanulmány, hasonlóan másokhoz bírálja a volt kereskedelmi igazgatóhoz, Karim Makhlouf-hoz fűződő "fapados" árképzést, melynek keretében a Malév 1 millió jegyet hirdetett meg alig 23 ezer forintos áron. Az alacsony jegyáraknak és a racionlizálásoknak köszönhetően ugyan nőtt a járatok kihasználtsága, ám az így keletkezett 66,5%-os arány még mindig elmarad az iparági átlagtól.
Éjszakázók a hálózaton
További veszteséget termel a Malévnak az a 3000 éjszakázó járat, melynek költsége a célrepülőtéren töltött éjszaka miatt mintegy 1 milliárd forintot tesz ki. De kitér a tanulmány a Malév hálózat viszonylag hosszú átszállási időire is, valamint arra hogy a oneworld-ön belüli lehetőségeivel sem él maximális mértékig a társaság. További veszteséget okoznak azok a járatok, melyek a járathálózat visszáságainak köszönhetően szűkített önköltségüket sem termelik ki. Jelenleg 17 ilyen járat van a Malév menetrendjében az elemzés szerint, ezek közt szerepel a Split, Belgrád, Ungvár, Stuttgart Marosvásárhely, Larnaca, Pristina, Göteborg, Odessza, Róma, Szkopje, Tirana, Várna, Szarajevó, Párizs, Zürich és Milánó. (nol.hu)