Magyarországon eddig sosem alkalmazott, de a világ több pontján már jól működő, a közösségi közlekedéshez hozzáférést biztosító digitális megoldást tesztel a Budapesti Közlekedési Központ, a K&H, a Mastercard és a Monet+.
Az újszerű technológiának köszönhetően a BKK ügyfelei előzetes regisztráció nélkül, bankkártyájuk, okostelefonjuk, vagy okosórájuk segítségével használhatják a 100E repülőtéri járatot. Azonban ez a megoldás jóval több, mint egy hétköznapi bankkártyás vásárlás. Ugyanis a tranzakcióval egyszerre az érvényesítés is megtörténik, az ügyfelek bankkártyája pedig alkalmassá válik arra, hogy később, egy esetleges ellenőrzés esetén igazolják az utazási jogosultságot - olvasható a BKK közleményében.
Az utasoknak tehát nem kell majd papírjegyet vásárolniuk elővételben, illetve az sem jelenthet akadályt, ha még nem ismerkedtek meg a BudapestGO előnyeivel, ezért nincs letöltve telefonjukra a népszerű applikáció. Elegendő lesz csupán elővenniük a bankkártyájukat, vagy okostelefonjukat és azt használniuk a járművön elhelyezett készüléknél.
Ez a fajta megoldás a hagyományos bankkártyás fizetésnél gyorsabb. Az új rendszer a rendkívül rövid technikai átfutás mellett azzal is gyorsítja a vásárlást, hogy automatikusan az adott járat használatához tartozó tarifát – például a 100E járaton a Repülőtéri vonaljegy ellenértékét – terheli az ügyfelek bankkártyáján.
Aláírták a szerződést, év elején indulhat a teszt
A BKK az új módszer teszteléséhez beszerzési eljárás során választotta ki leendő partnereit. A rendszer kiépítésére és üzemeltetésére a Mastercard-Monet+ konzorciummal, míg a kártyaelfogadási szolgáltatások biztosítására a K&H-val kötött szerződést 2022. október 27-én. Az érvényesítő készülékeket a Mikroelektronika szállítja a projekthez.
A kísérleti időszak várhatóan 2023 elején indul, első lépésként a 100E reptéri busz vonalán. Kedvező tapasztalatok esetén a BKK további járatra is kiterjeszti a tesztet.
A projekt célja, hogy a BKK ügyfelei a lehető legkényelmesebben utazhassanak, illetve, hogy a társaság a BudapestGO után egy újabb digitális megoldással is népszerűsítse a környezetbarát, papírmentes közösségi közlekedést.